Biere Darbyste

There are 58 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• vooral aan oorvijgen had ik een hekel aan :D

Ik aan platte vijgen, dus madammen zonder airbags, dus (o)(o) met een beetje verbeelding.....:D:D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• janmetdepet heb je dit ondertussen gebrouwen of staat het in de planning? Het recept doet me een beetje denken aan de keer dat ik met mijn zoon Kvass heb proberen maken. Op papier zag het er goed uit, op youtube ook maar de versie die wij hadden was niet te drinken...

Ah non ! Het is vriend Rudy die zich eraan waagt.. niet dat ik vies ben van een experiment, maar zoals je zegt , dikwijls trekt dat op niks.. ik heb zo nog een bak van deze lente staan met een soort witbier met vlierbloesem ( tot daar aan toe ) gecombineerd met acaciabloesem.. ge kunt dat drinken zonder ziek te zijn, maar meebrengen naar het vhm durf ik niet

• Beetje respect voor de dames, Herman. 8| Laat ons het bij het brouwen van bier houden ;)

Heb heel veel respect voor de dames hoor, vooral als er "ne pak aan is"... :P Aan ieder de keuze wie hij kiest natuurlijk als moeder van zijn kinderen, keuze te over, dus ja... Moet soms wel even tussen de regels kunnen lezen voor mijn humor, ik ben geen vrouwenhater hoor, integendeel. Ook niet iedere vent heeft een sabel van 35 cm ook hé, en er wordt ook mee gelachen, dus tja, doch hoe schoner de vriendin/vrouw hoe beter de sabel of de geldbeugel, da's de wet der natuur in onze samenleving, je moet maar eens kijken naar de auto's, een dure bak of een blitse cabrio en wat er als madam achter het stuur zit, juist, een vamp die het voor mekaar gekregen heeft om één van beiden of beide kwaliteiten te hebben gecombineerd, dus waarom zou ik een vrouwenhater zijn of er geen respect voor hebben, die venten moeten maar zo dom niet zijn...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ze zijn welkom, de brouwvrouwen. Maar waar zijn ze? Ook op het Nederlandse forum zie ik zelden vrouwen. Het blijft toch een mannenwereldje. X_X

'k Zal die van mij zaterdag eens meebrengen, zullen ze eens zien wie de baas is, ik dus, en gelijk ga je me geven... :rofl:

• 'k Geraak moeilijk aan verse vijgen. ('t Zijn dus letterlijk vijgen na Pasen

Zal seffens de Turnhoutse baan hier achter de hoek eens aflopen. En anders moet het maar met gedroogde vijgen.

Om te vermijden dat het pure kvas of 't een of 't ander melkzuur-achtig gistingsresultaat wordt denk ik er aan om wat gist (ik dacht wat Safe Ale B-256) toe te voegen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

Zal seffens de Turnhoutse baan hier achter de hoek eens aflopen. En anders moet het maar met gedroogde vijgen.

Om te vermijden dat het pure kvas of 't een of 't ander melkzuur-achtig gistingsresultaat wordt denk ik er aan om wat gist (ik dacht wat Safe Ale B-256) toe te voegen.

Opletten met gedroogde vijgen deze zijn dikwijls behandeld met sorbaat of ander kiemdoden middel tegen gisten en schimmels.
    Ik heb toen zowaar bijna alle winkels en markten afgereden om gedroogde vijgen te vinden zonder enige bewaarstoffen.
    (uiteindelijk op de markt bij een kraampje van een allochtoon)

In het recept heeft men het trouwens ook over gedroogde vijgen, geen verse ! (1 kg de figues sèches)

• janmetdepet : Inderdaad, ik weet niet meer waar ik het haalde dat het verse zouden moeten zijn.

Verse vijgen zal hoogstwaarschijnlijk een extra bijdrage zijn voor de smaak (aroma...).

Bij de Marokaan op de hoek kocht ik een pak gedroogde vijgen 800 gram +-8 Euro.

Serge en Walter: 't Is misschien wel een goed idee om de vijgen even af te spoelen met kokend heet water.

De "gerst" in het recept ga ik vervangen door Moutextract Medium (Muntons).

De "tarwe" zou ik een experiment doen met bio-tarwe (Bio Planet) en die laten voorkiemen.

(Ik hoop 'iets' omzetting naar vergistbare suiker te bekomen door het kiemen.)

Dat voorkiemen gaat vrij goed: +-24 uren op voorhand overgieten met kokend heet water, daags nadien zie je de kiemen al.

Ik sta natuurlijk open voor jullie suggesties.

In bijlage de voorlopige receptjes voor de twee testen die ik zou willen doen.

• Ik heb in mei 2014 eens een vijgen/abrikozen Saison gemaakt, 600 gram gedroogde vijgen en 250 gram gedroogde abrikozen op 23liter bier, was niet veel van terug te vinden, zou die nu zeker verdubbelen en véééééél minder soorten mout gebruiken en andere mouten, en iets mindere bitterheid dat de smaak beter doorkomt, ook geen Saisongist meer, maar bvb een T-58 of voor een zoeter bier een S-33. Hier het RECEPTJE van toen... :angel::/ De vijgen en de abrikozen had ik 15' in de snelkookpan gekookt en dit sopje einde kook bij de wort gedaan, nu zou ik dat meevergisten, zal waarschijnlijk meer smaak afgeven zo...?

• herman : Bedankt voor het delen van uw recept en ervaring.

Ik deed ondertussen een kleine kiemtest met die biotarwe (een kleine hoeveelheid gisteren overgoten met wat heet water). De zaadjes beginnen nu net hun 'uitloper' te laten zien.

Mogelijk overweeg ik om de tweede test (die met hop en biergist erbij) te doen met enkel het Moutextract.

Ik weet wel dat ik dan afwijk van het oorspronkelijk recept, maar mijn hoofddoel is om eens te zien wat het geeft als smaakeffect als je vijgen mee laten gisten.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Gelukkig deed ik eerst een kleine test.

De tweede dag, geurt het nog goed (soort havermoutpapgeurtje).

Vanaf de vijfde/zesde dag, bekom je een melkzuurgeur.

Ik vermoed de ingrédienten en mogelijk ook de werkwijze toch nog iets anders is dan we to nu toe weten.

Maar met dit experiment kwam ik op een idee om met moutextract een simpel bierrecept te maken.

Dan denk ik aan moutextract + enkele vijgen (of andere toevoeging).

Ik doe eerst een experiment met 5L en als het lukt start ik een nieuw item met als titel: "Bier in twee kwartier."

Het is leuk voor een beginneling, maar in mijn geval (nakende verhuis...) kan ik tussendoor nog snel een biertje maken.