Biere Darbyste

There are 58 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik vond zonet onderstaand zeer primitief recept terug dat ik al een paar jaar wil uitproberen, maar nog nooit toe gekomen ben.. ik deel het even met jullie..

Tarwe en Gerst 50/50, evenveel gedroogde vijgen ..10 dagen open laten vergisten, geen biergist dus, maar spontaan.. en dan: opgeklopt eiwit met ferm veel suiker toevoegen ??? Zo bizar ..en nog 4 dagen vergisten, dan meteen bottelen.. Graag jullie gedachten ? Is dit haalbaar of beter in grootmoederskeuken laten ?

Hieronder het oorspronkelijke artikel met recept in het frans:

"recette d'un bière de Frameries (à essayer chez soi !) (09 juin 2013)

Christine Liénard, framerisoise et fière de l'être, nous confie cette recette de bière que sa grand-mère fabriquait. Que le premier d'entre vous qui tente l'aventure nous le communique: c'est avec un grand plaisir que nous réaliserons un reportage photo sur la réalisation de ce breuvage (...et dégustation, cela va de soi...).

Recette de la bière blanche avec figues et cassonade

Cette bière s’appelle la bière darbyste. C’est une bière qui est fermentée directement en bouteille (donc faible fermentation: peu de risque d'explocion). Elle ne nécessite aucun investissement puisque faite dans une casserole puis directement mise en bouteille.

Une brasserie dans le Hainaut la fabrique, mais comme une bière actuelle et pas de la manière traditionnelle comme la faisais ma grand-mère.

Origine : la recette est attribuée au pasteur d'une congrégation darbyste qui existe toujours dans notre région.

Recette : (pour 10 litres de bière)

Ingrédients : 1 kg de blé, 1 kg d'orge, 1 kg de figues sèches (elles se vendent au kg par exemple sur le marché de Frameries), 1 kg de sucre blanc, 10 L d'eau.

Ustensiles : 1 grand récipient de préférence en gré, d'autres matériaux, moins nobles comme le plastique ou la marmite ordinaire peuvent être utilisés.

Préparation :

1) Déposer dans le récipient 10 L d'eau + l'orge + le blé + les figues.

2) Quand les figues reviennent au dessus (plus ou moins 10 jours) les retirer et les jeter.

3) Battre 6 blancs d'œufs en neige et les mélanger doucement avec la future bière à l'aide d'une spatule, laisser reposer environ 4 jours, les impuretés remontent, il faut alors les écumer et ensuite ajouter 1kg de sucre blanc puis reposer environ 4 jours.

4) Mettre en bouteille (verre épais, la pression étant très forte).

5) Après 4 ou 5 jours de mise en bouteille, elle peut-être consommée, bien fraîche, sortantdu frigo. Un délice.

6) A chaque étape, couvrir avec un essuie vaisselle.

A votre santé ! Christine Liénard.

Écrit par : jean louis | 26 janvier 2014

http://frameries.blogs.sudinfo…s-a-essayer-chez-soi.html

• oa een hard gekookt ei

Is in principe niet salmonella vrij :-) salmonella krijg je niet kapot met gewoon koken. Maar we wijken af ;)

Dit gezegd, blijkbaar werd klaren met eiwit wel meer gedaan vroeger. Ik vraag me alleen af of het in dit geval een toegevoegde waarde is? Je zou immers ook kunnen klaren met iets als gelatine en het naar de bodem laten zakken + het bier afhevelen?

• De vraag is of je bier echt helder moet zijn. Ik vind het raar dat hobbybrouwers per se een perfect helder bier willen, terwijl sommige 'craft' brouwerijen additieven toevoegen om het bier troebel te krijgen zodat het er ambachtelijk uitziet. De wereld op zijn kop. Maar dat is een andere discussie.

Als je fruit gebruikt met veel pectine, kan je beter pecto-enzyme gebruiken.

• De vraag is of je bier echt helder moet zijn. Ik vind het raar dat hobbybrouwers per se een perfect helder bier willen, terwijl sommige 'craft' brouwerijen additieven toevoegen om het bier troebel te krijgen zodat het er ambachtelijk uitziet.

Persoonlijke smaak volgens mij. Ik denk dat als je blind zou proeven van eenzelfde bier, waarbij een deel geklaard is en het andere niet, je moeilijk het troebele bier eruit zal halen en het niet eens zeker is dat als je dat doet, je het heldere ook als lekkerder gaat beschrijven.

• Volgens mij zal er een deel lactobacillus in de vergisting zitten, dat zit immers op de pel van gerst en tarwe, en lijkt een beetje op de manier om Berliner weissen te maken. Blaugies heb ik nog bezocht, man man, typisch waalse cliché, toch beetje vuil kotje, brouwerij ene kant, bottelarij andere kant straat... Maar super sympathieke gast, dien brouwer, beetje Obelix in 't echt ;-)

• Aha, wist dat dit wel wat reactie zou geven. Ben er zeker van dat de grootste criticasters hier , het stiekem gaan uitproberen , maar niet gaan zeggen, zelfs niet tegen hun vrouw !

mbroek .. wel boeiend die kritiek op Debaets zijn Farmhouse Ale .. vond ik ook net iets te romantisch dweperig en selectief gezocht, net zoals veel geschriften van vriend Hieronymous, maar wat wil je met zo'n naam.. overigens lees ik die boeken wel graag.. ja ja vijgenbier met opgeklopte eieren

• Ja maar bij een consommé ga je de bouillon wel verwarmen tot tegen het koken zodat de eiwitten stollen en de onzuiverheden in de clarife gevangen worden.
    Of zou dit ook koud lukken?:/

• In stoken gebruiken ze ook enkele klaringsmiddelen , weet niet of het werkt met bier , eiwit staat er ook bij

KLARINGSMIDDELEN :

Melk : neem per liter likeur 1 cl magere melk roer dit door een klein deel van de likeur en voeg daarna door de rest .

Er ontstaan caseine vlokken de zwevende deeltjes meenemen .

na 2 dagen de likeur door filter halen

Vislijm : gebruik 0,1 gram per liter meng dit met wat alcohol of wijn bij 25 graden .

voeg dit toe aan de drank door afkoeling vlokt dit en neemt zwevende mee naar beneden . hierna door filter halen .

eiwit : neem een 1/20ste deel van eiwit van een ei , klopt dit tot schuim en neem hiervan 1/20 deel roer dit door een borrelglas van de drank en daarna dit door de rest . snel ontstaan vlokken die de vertroebeling laat neerslaan .hierna filteren .

Kiezelguhr : neem ongeveer 2 gram per liter roer dit door de drank en daarna door filter halen .

Bentoniet :

Een kleine hoeveelheid toevoegen 1 a 2 gr per liter en dit doorroeren.

laten bezinken en affilteren.

bentoniet is een kleisoort dus wacht niet te lang met filteren het kan een modder smaak geven.

• Ik heb reeds enkele malen wijn geklaard met opgeklopt eiwit,en dat gaat meestal zeer goed.

Betoniet zou ik voorzichtiger mee zijn (zou ook wel eens een deel van de smaakstoffen kunnen absorberen), want daar bestaan zelfs versies van (Brouwland...) om bepaalde smaken in de wijn mee weg te nemen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• In bier klaren heeft steeds een invloed op je smaak, ongeacht met wat je dat doet. Je verliest sowiso een deel van de smaakstoffen daar deze zich binden met het klaringsmiddel.

Persoonlijk, houd ik het in bier bij Kiezelsol (aka biersol, kieselghur, ... ) wat zelf smaak neutraal is.
    In hoge nood eventueel gecombineerd met 20% gelatine oplossing, maar zij die ooit aan het potje geroken hebben weten dat dit niet zo smaak neutraal is.<X
    Maar voor de geïnteresseerde hier een mooie link naar een scriptie in verstaanbare taal over bier stabilisatie en klaring. (wat doet wat en wat is de invloed)

• Om terug te komen op het recept: Ik ga er morgen eens een 5L van inzetten. Lijkt me een leuk experiment.

'k Denk er eventueel aan om een tweede fles in te zetten met wat overjaarse hop erbij.

'k Ga het water (ik gebruik regenwater) even koken, en daar eerst de hop in laten trekken.

Er is dan nog een derde experiment mogelijk: Biergist toevoegen.

In de titel spreekt men echter van "cassonade", dat is toch wat wij "bruine suiker" noemen die we ook op pannekoeken gebruiken?
    In tegenstelling met in de recepttekst waar men het over "sucre blanc" (witte kristalsuiker) heeft.

Ik "cassonade" gebruiken (bruin suiker Carrefour...), kan nooit slecht zijn voor de smaak.

Ik post het resultaat hier wel.

Wie gaat er nog experimenteren?

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Als het kinnekessuiker is: bier is geen pannenkoek. Er zijn grenzen aan alles. 😤

Is zoals die kandijsiroop van Candico, heb daar een paar brouwsels geleden nog 2 donkere bieren mee gebrouwen, al een tijdje op fles en nog steeds niet te z**pen, heb er deze week stoofvlees mee gemaakt, dus zo diep zijn ze al gezonken... ;( De laatste 2 donkere bieren zijn met D-180 en D-240 gebrouwen, dit zijn pareltjes daartegen, die Candico heeft een veel te specifieke smaak en blijft ferm hangen na iedere slok, echt onaangenaam... <X

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb inmiddels Candisyrop, Candico en de Brouwland siroop 220 EBC gebruikt, en de enigste die echt goed bier oplevert is de Candisyrop. Ik heb ze alle drie in hetzelfde recept gebruikt.

De Candico heeft een bijsmaakje van bittere chocolade. De Brouwland siroop smaakt meer naar een goedkope suikerbom.

• Ik heb al meermaals van die donkere Candijsiroop gebruikt. En dat gaf een smaakresultaat dat je kon vergelijken met de "Stoute Mokke" van een brouwerij uit het Antwerpse.

Inderdaad een smaak die verschuift naar het bittere, maar het bier ermee heeft wel 'iets' speciaals.

Voor donker bier combineer ik het meestal met witte suiker of licht bruine cassonade (kinnekessuiker).

• In het recept staat " de blé, d'orge", of letterlijk vertaald "tarwe, gerst".

Eerste vraag:

"Is dit gewone onbehandelde tarwe of gerst" wat mij onlogisch lijkt,

of zou het tarwemout en gerstemout zij, wat mij dan wel logischer zou zijn om voldoende vergistbare suikers te bekomen?

Iemand een suggestie?

Tweede vraag:

Heeft al iemand van jullie geexperimenteerd met toevoeging van vijgen bij een normaal bierrecept.

Zo ja: Gaf dit een speciaal aroma of smaak-effect?

• of zou het tarwemout en gerstemout zij, wat mij dan wel logischer zou zijn om voldoende vergistbare suikers te bekomen?

Iemand een suggestie?

Gerstemout zal het sowieso wel zijn anders ga je niet veel vergistbare suikers bekomen en zakt het merendeel van de zetmelen vroeg of laat naar de bodem.

Met vijgen heb ik geen ervaring maar net als alle fruit zal het heel rijp moeten zijn om te gebruiken.