Gerstewijn

There are 30 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben zot van een barleywine en daarom ga ik er één brouwen 8o

Nu staat er nog een andere te gisten dus deze zal voor binnen een week of 3 zijn en hopelijk op dronk tegen het einde van de winter.

Recept redelijk simpel gehouden pale ale als basis en cara voor de extra caramel en moutzoetigheid die zo past bij een barleywine alsook voor de mooie koperrode kleur (zoals mijn avatar).

als extra suiker bio maplesyrup van de colruyt omdat ik daar zo zot van ben :S

Qua gist heb ik zowel de Mangrove jack M42 als de M44 liggen ik twijfel nog dewelke maar ze leunen dicht bij elkaar qua type.

Ook ga ik nog wat eik van mijn blok zagen en die nog weken in whisky, niet overdreven maar toch een kleine meerwaarde.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptGerstewijn

Brouwdatum09-10-2019

BierstijlBarley Wine

Volume15,0 l

Begin SG1,097 SG

Berekende kleur (Morey)37 EBC

Berekende bitterheid (Rager)44 IBU

Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd120 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

23,00 lDemiwater/stadswater 60/40

2,30 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,90 kgPale Ale moutDingemans7 EBC85,5 %

0,50 kgCara 120Dingemans120 EBC7,2 %

0,50 kgMaple syrup30 EBC7,2 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,6 l/kg

Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.35 min.3,6 l/kg

Uitmaischen78,0 °C1 min..3,6 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

62,8 gVerse hopbellen4,0%60 min.43,9 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

50,00 gEikenhoutsnippers, whiskeyvatensmaakstofnagisting/lagering

Gist

HoeveelheidNaamType

20,0 gU.S. West Coast (M44)bovengist

• Lekker hoor maplesyrop in je bier. Zit hier nu in een Red Ale, ook een goeie combi. Succes.

Oja, de M44 is goed voor 11% en M42 voor 12% alcohol volgens de fabrikant. Ik weet niet waar je verwacht op uit te komen.

• je mikt voor een barley wine normaal op een iets hoger eind SG dacht ik (restzoetigheid) ... die gisten hebben rond 80% attenuation ...neem je dan misschien beter een gist met iets lagere vergistingsgraad?

• je mikt voor een barley wine normaal op een iets hoger eind SG dacht ik (restzoetigheid) ... die gisten hebben rond 80% attenuation ...neem je dan misschien beter een gist met iets lagere vergistingsgraad?

Ik gebruik voor zulke gelijkaardige dingen altijd de S-33, en dan haal ik meestal nog wel 75%.

Gisteren nog op Barclay Perkins: William Younger No. 1

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Eind sg zal rond de1020 draaien. Komende van 1097 zal ongeveer. een 10%alc geven na hergisting.
    Lager moet hij inderdaad niet gaan voor een barleywine maar met zoveel graan en maar een kleine hoeveelheid suiker zal het daar rond draaien denk/hoop ik.
    In combinatie met de cara en de maple zal de (mout) zoetigheid wel goed zitten. In extreem geval kan ik bij bottelen nog lactose toevoegen.
    Maple heb ik leren kennen door founders. Hun CBS en curmudgeons better half zijn gelagerd op bourbonvaten waar eerst maplesyrup op zat en beide bieren vind ik hemels.
    Nu voeg ik een halve liter toe op een totaal van 15l de smaak zal er subtiel inzitten. In mijn stout deed ik 1l op 15l en dit was ook niet overdreven maar daar zit je met gebrande mouten waartegen je op bokst.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

• Ik zit nog te denken. Met m'n laatste stout ga ik van 1100 naar 1020 met de M42. Die barleywine gaat daar normaal ondergaan. Dus beter een volle body maish doen. 62° 15min en 72° 35min. Ofwel 1stap op 70...

• Hoeveel syrup gebruiken jullie?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Op 14 liter (Red Ale) gebruik ik 100 gram. Dat is niet genoeg maar ik wil er niet meer in doen om teveel suikers te voorkomen. Vervolgens gebruik ik ongeveer 75 gram maplesyrop als bottelsuiker en met die twee doseringen is het voor dit bier voldoende om de smaak er in te krijgen.

De gerstewijn van Bram kan veel meer hebben, die zit denk ik wel goed in dit recept.

• Gisteren nog op Barclay Perkins: William Younger No. 1

Blijkbaar ook lactose.

Ik denk dat lactose iets is wat nog niet echt ingeburgerd is in de (Europese)hobbybrouwwereld maar algemeen zitten de commerciële zwaardere stouts/barleywine's er vol van. Niet dat dit altijd een meerwaarde is. De mierzoete RIS blijkt bijna standaard te worden in craftbierland.

• Blijkbaar ook lactose.

Ik denk dat lactose iets is wat nog niet echt ingeburgerd is in de (Europese)hobbybrouwwereld maar algemeen zitten de commerciële zwaardere stouts/barleywine's er vol van. Niet dat dit altijd een meerwaarde is. De mierzoete RIS blijkt bijna standaard te worden in craftbierland.

Lijkt me dan eerder een imperial milk stout.

• Neen. Gewoon standaard in hun stouts lactose toevoegen voor dikker mondgevoel en extra zoetigheid
    De moersleutel, omnipollo, het uiltje,... En nog vele andere.

• Die lactose wordt inderdaad te pas en te onpas toegevoegd, persoonlijk vind ik dat het niet al te zoet moet worden.

In het geval dat je eind sg onder de 1020 duikt zou ik het wel toevoegen denk ik,
    kwestie van voldoende body in je barleywine te hebben.

Nieuwsgierig naar je eindresultaat met die maple, heb hier ook nog iets op stapel staan met maple-siroop.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Op zich controleer je zoetheid met de bitterheid. 44 IBU met 1097 is ondanks de siroop in de stort redelijk zoet.

Zelf heb ik niets met zoet en zou flink hoger in het bitter gaan zitten en al helemaal geen lactose gebruiken.

• springerke wrote:

Welk type maple siroop gebruik je A B OF C ?

Wel een groot prijsverschil volgens ik zie

Deze. Ik wist niet eens dat er verschillende gradaties in waren. Qua prijs was dat de goedkoopste maar al bij al toch al duur genoeg vond ik. c2308dc518a0e02a4862f6bfc92373d9.jpg

• Davidar wrote:

Die lactose wordt inderdaad te pas en te onpas toegevoegd, persoonlijk vind ik dat het niet al te zoet moet worden.

In het geval dat je eind sg onder de 1020 duikt zou ik het wel toevoegen denk ik,
    kwestie van voldoende body in je barleywine te hebben.

Nieuwsgierig naar je eindresultaat met die maple, heb hier ook nog iets op stapel staan met maple-siroop.

Op de hobbybrouw avond vd bierclub breng ik mijn stout mee met maple als je er geraakt kan je hem proeven 😁

• Seed7 wrote:

Op zich controleer je zoetheid met de bitterheid. 44 IBU met 1097 is ondanks de siroop in de stort redelijk zoet.

Zelf heb ik niets met zoet en zou flink hoger in het bitter gaan zitten en al helemaal geen lactose gebruiken.

Inderdaad ik had er ook nog niet echt aandacht aan besteed. Ik breng het naar 65.

• Zit ook wat smaakverschil in, ik had nog een restje C en heb nu A staan, ook een ander merk als het eerste flesje.

Die C had minder vergistbare suikers per ons vergeleken met de A die ik nu heb.

Dit was de C die ik had. Die had ik destijds mee laten komen samen met andere kruiden. Zo alleen bestellen is wat prijzig.

• Lactose vind ik echt niet lekker, geeft voor mij een chemische bijsmaak.

Ik zou gaan voor een gist met lagere svg, Lallemand Windsor?

En steviger hoppen, richting 60-70 IBU.

Probeer het glycerol gehalte op te trekken in je bier, werkt zeker en geeft geen onaangename smaakjes

Based on the reported benefits of glycerol in fermented beverages above, it appears the presence of glycerol would be a benefit when brewing New England IPAs. So does this mean yeast strains rumored to be used for New England IPAs (like London Ale III™ 1318 and Conan) produce more glycerol than other more traditional ale yeast strains? I have no idea and was unable to find any information about the levels these strains produce. However, yeast glycerol production is primarily strain-dependent, suggesting that different yeast strains will produce varying levels of glycerol 10 tot 20 gr/l

How much glycerol does it take to notice the benefits?

In triangle tests to determine the threshold level of glycerol detection in beer to the palate resulted in 10 g/l. Higher levels of glycerol of up to 20g/l increased the sweetness of the beer. Tasters participating in the triangle tests noted the beer with increased glycerol levels had a milder taste with less of a sharp bitter aftertaste.

Bron: Scott Janish

• S6U wijngist van Lallemand is een zeer stevige glycerol producent, ik weet alleen niet welke suikers die lust en ook niet of het een killer is. Lallemand kon me op navraag ook niet helpen.

Andersom geven biergistleveranciers dit soort informatie over glycerol dan weer niet. Belle Saison is er een die redelijk wat aanmaakt, WLP026 ook maar die is nooit verkrijgbaar.

EDIT: https://www.lallemandwine.com/…ycerol-and-WInemaking.pdf

• Er zitten daar ook andere suikers in volgens deze

En de C zou dan zuivere zijn

De A wordt in het begin van het seizoen geoogst en de C op het einde van het seizoen (van begin maart tot eind april), er zit verschil tussen beide in kleur en smaak, de C is een stuk donkerder dan de A.
    Ahornsiroop A bestaat voor het grootste gedeelte uit sacharose, met kleine hoeveelheden glucose en fructose. Later in het seizoen (bij de C-versie dus) neemt de hoeveelheid glucose en fructose iets toe, waardoor de suikers beter te karamelliseren zijn en de ahornsiroop een sterkere karamelsmaak krijgt.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Probeer het glycerol gehalte op te trekken in je bier, werkt zeker en geeft geen onaangename smaakjes

Die London Ale III lijkt me wel wat, maar voor een barleywine zit je toch wel beperkt wat betreft de alcoholtolerantie (10% vol.)

Voor een Stout lijkt hij me wel ideaal.

Winston Churchill

• S6U wijngist van Lallemand is een zeer stevige glycerol producent, ik weet alleen niet welke suikers die lust en ook niet of het een killer is. Lallemand kon me op navraag ook niet helpen.

Andersom geven biergistleveranciers dit soort informatie over glycerol dan weer niet. Belle Saison is er een die redelijk wat aanmaakt, WLP026 ook maar die is nooit verkrijgbaar.

EDIT: https://www.lallemandwine.com/…ycerol-and-WInemaking.pdf

Gemiddelde glycerol niveaus in bier liggen tussen de 50mg tot 1600mg/l, niet alleen de gist bepaalt sterk deze hoeveelheid maar ook de vergistings omstandigheden.
    De Frenchs saison is een van en meest glycerol producerende gisten maar is dan ook sterk verwant aan wijngist en wijngisten produceren over het algemeen meer glycerol dan biergisten.
    Je zou in de beergenom even kunnen gaan kijken welke biergisten genetisch de zelfde oorsprong hebben dan de wijngisten en dan zit je met grote kans op het juiste spoor wat betreft een relatief grote glycerine productie.

Simpeler is natuurlijk achteraf gewoon naar smaak toevoegen (doe ik ook)