Spelt/rogge Saison

There are 14 replies in this Thread. The last Post () by HermanH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zo, vandaag nog eens een Saison uit de ketel persen. Eentje met wat spelt en rogge, beiden ongemout. Ons madam drink die graag, ik ben minder Saison-achtig aangelegd. Niet te bitter en beetje volmondig wil ik hem. Zal een luie brouwdag worden want ik ga mijn "graanvader" nog eens boven halen. Dus geen 35 liter zoals met mijn 3-pannen maar 23,5 liter. Straks eens uit de startblokken schieten sie....

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptSpelt-rogge Saison

Brouwdatum9/10/19

BiertypeSaison

Volume23,5 l

Begin SG1,050 SG

Berekende kleur (Morey)13 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU

Brouwzaalrendement70,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

8,00 lWater uit Ename

15,00 lDemi-water

2,30 gCaCl2

3,90 gCaSO4

1,10 mlFosforzuur

1,00 gNaCl

12,68 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

106 mg/l5 mg/l25 mg/l116 mg/l90 mg/l150 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

1,750 kgPilsmoutDingemans3 EBC30,4 %

1,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC26,1 %

1,000 kgSwaen ViennaDe Swaen10 EBC17,4 %

0,500 kgCara 20Dingemans20 EBC8,7 %

0,500 kgspelt (ongemout)Molens van Oudenaarde3 EBC8,7 %

0,500 kgRogge (ongemout)Molens van Oudenaarde6 EBC8,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Inmaischen42,0 °C25 min.15 min.4,0 l/kg

2de62,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg

3de72,0 °C10 min.45 min.4,0 l/kg

Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,0 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

18,9 gVanguardpellets3,8%60 min.8,2 IBU

60,0 gSaaz3bellen3,0%20 min.11,3 IBU

50,0 gSaaz3bellen3,0%8 min.4,7 IBU

150,0 gFugglebellen5,0%whirlpool0,0 IBU

28,0 gEl Doradopellets14,9%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

300 gRijsthulzenandersmaischen

5,00 gKorianderzaadspecerijkoken

5,00 gParadijszaadspecerijkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

French Saison (M29)bovengist

PS: ik heb wat aan de UBB-code's moeten sleutelen want de pure code uit mijn Brouwhulp-versie (5.3.4.2) zag er niet echt goed uit... :@

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Nee klopt, dat ligt aan brouwhulp dat koppig enkel en alleen het hobbybrouwen.nl formaat aanbiedt. Probleem is dat de code die ze daarvoor gebruiken zo gedateerd is dat ik ze niet in onze modernere software krijg.

Zit in het niet juist paren van open en sluit blokje bij bepaalde ingrediënten.

herman , mooi recept. Haal je geplette of graankorrels bij die molen?

• Zit in het niet juist paren van open en sluit blokje bij bepaalde ingrediënten.

herman , mooi recept. Haal je geplette of graankorrels bij die molen?

Molen/maalderij is hier paar km vandaan, in vogelvlucht misschien 1 km, maar de schelde zit er tussen, aan de andere kant van de schelde ligt brouwerij Liefmans. Zijn ongemoute granen, is bio-spelt en bio-rogge.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Molen/maalderij is hier paar km vandaan, in vogelvlucht misschien 1 km, maar de schelde zit er tussen, aan de andere kant van de schelde ligt brouwerij Liefmans. Zijn ongemoute granen, is bio-spelt en bio-rogge.

Hier is ook een molenaar vlakbij, daar kan ik de meeste granen geplet, gestoomd en ruw halen. Maar van rogge neem ik meestal gemoute rogge van Weyermann.

• Brouw is uitgesteld tot morgen, net op de valreep kwam ons madam met het idee om een nieuwe frigo te halen, zou nu nog moeten beginnen brouwen (15:20u), dus eerst huishoudelijk klusje gefikst, om nieuwe frigo en die ingebouwd, alweer een brouwfrigo erbij bijgekregen, werkt nog, maar thermostaat had kuren, maar met stc-1000 is dat geen probleem, is al overbrugd... 8o:thumbup:

Klus geklaard:

frigo_new.jpg

• Je had toch beter zo een mooie vrijstaande en vooral grotere gekocht, kan later altijd van pas komen😂😂

Heb ik vorig jaar al gedaan, en kijk wat ermee gebeurd is, als ge een madam hebt da drinkt valt da tegen hé... ^^

frigo_new2.jpg