Ervaringen met verschillen tussen maiszetmeel en tarwezetmeel?

There are 8 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In het boek "Trappist: de 7 hemelse bieren" vermeldt van den Steen duidelijk het gebruik van tarwezetmeel in Rochefort 10 en 8.

• Is er iemand die al eens tarwezetmeel heeft gebruikt in een recept?
    • Is er iemand die al eens met zowel tarwezetmeel als maiszetmeel heeft geëxperimenteerd in een recept? Waren er verschillen in smaak?
    • Weet er iemand waar je tarwezetmeel in België in kleine hoeveelheden kunt kopen? In Nederland lijkt dit vrij eenvoudig te vinden in natuurwinkels, in België blijkbaar niet.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Weet er iemand waar je tarwezetmeel in België in kleine hoeveelheden kunt kopen? In Nederland lijkt dit vrij eenvoudig te vinden in natuurwinkels, in België blijkbaar niet.

Ik ben het al tegengekomen in een natuurwinkel in Leuven, stond bij het maiszetmeel en zo om sauzen mee aan te dikken. Tarwebloem gaat ook een belangrijke hoeveelheid eiwitten bevatten denk ik.

• Om nog even te verduidelijken:

• Tarwe zeTmeel
    • Maïs zeTmeel

Ik denk dat tarwezetmeel veel geraffineerder is en heel weinig proteïne bevat. Anders zou je inderdaad evengoed bloem kunnen gebruiken.

Mijn hypothese is eigenlijk dat de brouwerij van Rochefort dit kan gebruiken omdat het een ingrediënt is van dierenvoeder, en de abdij van Rochefort heeft blijkbaar een vrij grote veestapel.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Post by Serge ().

This post was deleted by the author themselves: dubbel gepost ().
  • Het doet hier even raar met posten eerst dubbel en nu is alles verdwenen????
    Dan maar terug op nieuw.:huh:

Bij granen is een groot verschil in eiwitgehalte tussen de rassen zo zijn er specifiek rassen die dienen mee te bakken deze bevatten meestal veel meer eiwit (de gluten om het deeg kleverig te maken) dan de rassen die gebruikt worden in de brouw sector (de veevoeder rassen zitten er meestal ergens tussen in)
    Nu specifiek voor tarwe zijn de verschillen niet zo uitgesproken maar toch wordt er nog steeds op het eiwit gehalte ingedeeld, zijnde: baktarwe, vultarwe en voeder tarwe.

Als men spreekt over zetmeel dan spreekt wel degelijk over (zo goed als) zuiver zetmeel en dit heeft meestal maar slechts een eiwit gehalte van rond de 0.3%