Lefort Tripel

There are 5 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Heb gisteren een Lefort Tripel op en ik moet zeggen een heerlijk bier. Zo erg dat ik deze wil gaan clonen, ofwel proberen te clonen. Ben nu aan het proberen om het gist op te kweken uit het flesje. Ben benieuwd. Maar ja zijn er toevallig al mensen die ook geprobeerd hebben om de Lefort Tripel te clonen.

Wellicht zijn er mensen die hun recept willen delen !

• Ben je zeker dat de gebruikte bottelgist in de fles ook die van de hoofdgisting is.

Een goede raad met opkweken uit een fles. Maak niet de fout door het minieme beetje gist in een hele of halve liter wort in gang te trekken.

Schud of wals met de fles om de gist los te maken, zet de fles enkele dagen schuin in de koelkast, dan met een lichtbron achter de fles die zover mogelijk leeggieten. Dan doe je 10 of 20ml steriel wort in de fles en goed schudden en leeggieten in een klein transparant flesje. Na een of twee dagen zou je koolzuur moeten kunnen zien als je het flesje schuin houd. Als je een bodempje gist kan waarnemen dan overgieten naar een erlenmeyer of brede bokaal. Voeg enkele druppels olijfolie toe en als je dat hebt, enkele korreltjes zinksulfaat.

Zet het op 25°C. dek af met een blaadje van de keukenrol, zo bekom je op één dag een verse laag gist. Dan kan je per dag, maal 10 verse (steriele) wort toedienen. Wees zeer bescheiden met toedienen van gistvoeding, overdaad schaadt

• Heb gisteren een Lefort Tripel op en ik moet zeggen een heerlijk bier.

Ja, die is inderdaad lekker (heb ik ook nog staan).

Qua kloon? Ik denk dat je voornaamste smaakprofiel uit de gist zal moeten komen dus de moutstort zal je vrij eenvoudig kunnen houden. Qua gist zou ik het in een eerste instantie gewoon eens met de bottelgist proberen (vaak is dit gewoon de hoofdgist) en kijken waar je daar mee komt. Qua hop weet ik het niet zo goed maar er zit wel wat frisheid in (citrus) zonder meteen die lawine van citrusfruit zoals US hoppen wel eens hebben.

Voor een eerste aanzet kwam ik hier op ons forum uit : Forum kloonbier : Westmalle Tripel

Dat recept zou in het boek van Adrie Otte staan (verander water in bier).