Start Microbrouwerij

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zelf eerst low budget beginnen oefenen met bier voor mezelf te brouwen met aanwezige materiaal ( zoals weckketel) om eventueel nadien uit te breiden naar microbrouwerij- like kleinschalig systeem .

Mijn vraag is ; wat zijn de echt noodzakelijke tools om voor mezelf te beginnen bier brouwen?

• De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: hoeveel liter wil je brouwen per keer, en op jaarbasis?

De redenen hierachter waren voor mij dat ik eigenlijk graag veel verschillende biertjes proef, maar ik ben niet zo'n grote drinker, en we houden er ook van om nieuwe biertjes te ontdekken. Dus heb ik een verbruik van pakweg 5 keer 33cl op een week, wat op een jaartotaal van 86 liter komt. Ik probeer ongeveer 11 keer per jaar te brouwen (van Sep-Jun), wat per brouwsel ongeveer 8 liter oplevert, en dit klopt met mijn "installatie" (2 plastieken emmers en een kookpot).

Met je weckketel van 30 liter kun je waarschijnlijk wel een maish doen voor brouwsels van pakweg vijf liter tot twintig à vijfentwintig liter.

Het is de stap na het maishen die wel differentieert. Ga je een zak gebruiken (Brew In A Bag of BIAB), ga je een hevelfilter gebruiken of ga je je maish overdoen in een filteremmer (een emmer met gaatjes in de bodem, geplaatst in een emmer met een kraantje om wort te laten aflopen)?

BIAB en hevelfilter zijn eigenlijk onafhankelijk van de hoeveelheid die je brouwt, maar voor BIAB is het wel best om ergens een haak of een takel te hebben zodat de zak kan uitlekken.

Wanneer je je maish overdoet in een filteremmer dan moet die min of meer aangepast zijn aan het volume dat je maisht, t.t.z. een kleinere emmer voor kleine volumes, een grotere emmer voor grote volumes, omdat de dikte van het filterbed (dat bestaat uit de resten van de geschrootte gerst) niet te dun mag zijn, maar ook niet te dik.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Mijn vraag is ; wat zijn de echt noodzakelijke tools om voor mezelf te beginnen bier brouwen?

Goede vraag. Ik ga mee in de mening van Chton, BIAB is een goedkope manier om te ontdekken of brouwen iets voor je is of niet. Het kost je gewoon een BIAB zak extra, bij Brouwland verkopen ze die op maat voor zo'n weckketel en dat is eigenlijk niet zo duur.

Voor een eerste keer zou ik ook werken met zo'n kant en klaar moutpakket, daar zit reeds geschrote mout in en dat wil zeggen dat je niet meteen een schrootmolen moet kopen.

• Als het een weckketel met kraantje is, dan lijkt BIAB echt de eenvoudigste manier om het eens te proberen. Dan kun je nog steeds kiezen om te koken in de weckketel (waarschijnlijk eenvoudiger met kleinere hoeveelheden), of het gefilterde wort over te doen in een andere kookketel om een fornuis of brander met groter vermogen te gebruiken.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik brouw met een 3 ketel systeem en telkens ruim 40L per keer. Maischen doe ik in een electrisch gestuurde bain-marie systeem.

Filteren na het maischen met een passende hevelfilter waarbij het heldere wort afloopt naar de kookketel die ernaast staat op een brander.

Vergisten gebeurt in een grote inox kookketel van 70L in een geïsoleerde houten gistkast.

De temperatuur van het gistende wort wordt gemeten binnenin het gistvat, langs een buisje wat in het plexiglas deksel zit. De temperatuur in de kast wordt gestuurd met een thermostaat via 5 gloeilampen van 60 watt.

Na het gisten lageren in volledig gevulde mandflessen in een koude kelder.

Na het gisten helder bier overhevelen naar een bottelmandfles, bottelsuiker en bottelgist toevoegen.

Bottelen in flesjes van 33cl via hevelen wat zonder morsen kan.

Dus alle bewegingen van wort en bier tot en met het bottelen via een inox buis 10mm en silicone slang eventueel waar nodig met droesemkapje

Benodigdheden

- 3 inox ketels met roersysteem op de maischketel.

- Dompelkoeler

- 2 propaanbranders.

- 2 inox hevelbuizen, droesemkapje, siliconeslangen 10 en 6 mm.

- Gistkast met inox gistvat + thermostaat.

- 2 mandflessen 20L met waterslot + 2 platwaterflessen.

- 1 flessenboom.

- 2 digitale themometers + 1 digitale pH meter.

- Kroonkurkapparaat + kroonkurken 26 en 29mm.

- 20 kratten met steinieflessen.

- Een gistbank met authentieke brouwerijgisten.

- Magneetroerder met 2L erlenmeyer.

+ kleinigheden

• Misschien eens vragen aan een hobbybrouwer in de buurt of je een dag mag meebrouwen. Dan kan je ook de voor-en nadelen van een bepaald systeem zien en heb je een beter beeld van wat nodig is en wat niet.

En niet op een plaatsje maar bij verschillende personen met een verschillende brouw opzet.
    Laat je niet te snel verleiden door bling bling en grote investeringen, bouw langzaam op begin simpel en maak pas na een brouwsel of 10 je definitieve keuze welke richting je op wil met je apparatuur. (je gaat veel leaner investeren)

Maar buiten dat, lees eerst eens een goed boek over hobby brouwen daar staan vele methoden in uitgelegd met hun voor en nadelen.
    Een tip. lees vb het boek "Verander Water In Bier" van Adrie Otten