Orvalium number 8

There are 7 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Onze jaarlijkse klassieker staat dit weekend weer op agenda.

Dit keer blijf ga ik regionaal resoluut voor de Ardennen, waar dit topbier thuishoort: hoofdgist dus Chouffe (opkweek uit mijn diepvriesbankje) en na overhevelen nagisting met Orvalkweek. Klassiek dus 5% uitgegist bier op de Orvalstarter, en na een weekje alles bij elkaar gevoegd en minstens 3 maand rijping op mandfles. Een 2-tal weken voor bottelen nog wat dryhoppen. De brett wordt merkbaar na 3 maand flestijd en optimaal na 6 maand.

Voor de rest, moutstort basismout + iets voor body en kleur en klassieke Europese hoppen (normaal ook Hallertau)..

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 25/09/2019

Naam van het bier : Orvalium8

Brouwvolume : 25 liter

Extractie-efficiëntie : 80%

Voorspelling begindensiteit : 1049,8 SG /12,3 °P /12,7 Brix

Waarvan suikers : 1009,0 SG /2,3 °P /2,3 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1005,7 SG /1,6 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,8%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 44 IBU / 22 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 0,800 14,7 %

Palemout 7 8 3,000 55,0 %

Weyermann CaraRed 40 1,000 18,3 %

Bruine kandijsuiker 10 0,650 11,9 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch

Maischwater : 22,0 liter aan 70 °C

66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 22,9 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 70 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Target (U) BLM 10,2% 25 0' 27,8

Fuggles (A) BLM 3,0% 25 0' 8,2

Spalt (A) BLM 5,0% 25 60' 3,7

Fuggles (A) BLM 3,0% 45 60' 4,0

Spalt (A) BLM 5,0% 20 dry 0,0

Fuggles (A) BLM 3,0% 30 dry 0,0

VERGISTING

Gistnaam : 3522 Belgian Ardennes

Gisteigenschappen : Fenolen zorgen voor een zachtfruitigheid en een complexe kruidigheid / Achouffe

Volume giststarter: 1,1 liter maken met: 90 gram moutextract

en 3 gram gistvoeding in 1,1 liter water koken + pH aanpassen

• Misschien eens tijd om zelf met 't recept aan de slag te gaan?

Ik heb daar wel eens zin in eigenlijk. Hoeveel orval flesgist voeg je uiteindelijk toe? En wat betreft de nagisting : hoe voorkom je dat de brett op termijn je flesjes omtovert in granaten? Ik heb hier al een paar keer een brett infectie gehad en telkens vlogen de scherven door de berging.

• Uw recept van vorig jaar heb ik al 2 keer nagebrouwen;).

Wat een eer ;-). Zouden die es naast elkaar moeten proeven hé.

Ik gebruik geen WLP gisten, enkel opkweek uit flesjes. De dubbele gisting heeft als doel dat je met de eerste vergisting de meeste suikers uit het bier haalt. Dat afhevelen geeft gewoon al op zich een lekkere trappist. Die dan enten met opgekweekte Orvalbodems ( = ook een mengcultuur) geeft de brett een relatief voordeel, aangezien die beter teert op relatief 'voedselarme' bodems. Hoeveel? Een 2-3 tal bodems will do the trick, maar om zeker te zijn, gebruik ik steevast wat slurry van vorige brouwsels (topcrop). Ik heb de indruk dat die sneller voldoende alles uitgist, toch wel minstens alles 3 maand, of beter nog 6 maand laten staan.

Bij bottelen: 5 gr suiker/L max. Geen bottelgist en tijd geven. Lichte gushing kan voorkomen.

• Gisteren een prima brouwdag achter de rug. Een kleine 25 liter in het vat aan OG 1047 (zonder suiker, die gaat er vanavond in). Komt dus op OG 1054, je hoort me dus niet klagen over het rendement.

Heb uit nieuwsgierigheid de Spalt in 60' gift vervangen door tuinhop die ik hier in de buurt mocht plukken. Die rook alvast erg fijn. Zal rond nieuwjaar bottelen zijn en als MaJa in 't land is, kunnen we er al es eentje proeven.