Voedselveilige muurbekleding + platform

There are 17 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In mijn garage liggen er momenteel vloertegels met een mortelvoeg tussen en de muren zijn rode baksteen.

Met het eventueel zicht op de garage om te vormen tot een voedselveilige brouwerij ben ik momenteel naar flexibele oplossingen op zoek.

De muren: deze zijn momenteel in rode baksteen. Er bestaan mogelijkheden genoeg om deze voedselveilig te maken. Betegelen, kunststof platen, ...

Ik zoek hier naar een flexibele oplossing waar geen grote breekwerken voor nodig zijn en dat je er makkelijk terug af kan nemen (bijv. bij herinrichting, uitbreiding, verhuis, ...). Iemand hier met ervaring hieromtrent?

De vloer: er ligt momenteel een tegel. Ik stel me hier vragen bij naar gewicht toe. Ik zou niet graag hebben dat de tegels breken door zware puntbelastingen. Daarnaast kan FAVV moeilijk doen over de mortelvoegen onder de ketels.

Ik dacht aan een soort van klein platform (bijv. 10cm hoog) te maken dat het gewicht zal spreiden en dat een gladde structuur heeft zonder voegen. Het platform komt enkel daar waar nodig (onder ketels, eventueel gistvaten). Heeft iemand ideeën hieromtrent?

Alvast bedankt.

• Voor de muren (en plafond) rechtstreeks volkernplaat op plakken of via zwaluwstaat verbinding ophangen (zoals men ook doet in de Clean rooms)

Zwart is bestaande muur, groen is volkernplaat, bruin zijn schroeven, rood en blauw zijn volkern laten een zijde 45° aan gezaagd om makkelijke bevestiging.
    Alcomel uit Tessenderlo doet zulke projecten (vroeger nog met samengewerkt) op hun site kan je het resultaat bekijken en wat meer info over volkern vinden.

Over de vloer een epoxy gietvloer eventueel versterkt met glasvezel om de cement voegen op te vullen en de rest van de vloer tot een geheel te laten uitzien (kan vanaf 1mm dikte)
    Of onder de ketels een RVS plateau zoals we op de Gilde hebben gemaakt, daar is die wel in Aluminium maar de kostprijs is grosso modo het zelfde als in RVS, In RVS kan het in veel dunner materiaal daar dit veel steviger is maar het totale gewicht zal ongeveer het dubbele zijn dan bij Alu

• Ik heb op mijn muren kunststofpanelen gelijmd. Vloer is gewoon getegeld en het plafond geverfd.

Voor het FAVV moet je niet al te veel schrik hebben, brouwers zijn voor hen geen kritische groep. Als het netjes verzorgd is, en muren/plafond is goed wasbaar is het voldoende.

De 'moeilijkheid' zit eerder in vliegende en kruipende beesten.

• @walter: nog geen concrete cijfers. Ik weet dat zo'n tegel iig al 1/4de gewicht van een auto kan dragen. Maar het doel is hier om te voorkomen ipv te genezen (vriendin content houden).

Serge : die volkern is alvast een optie. Voor dat platform ga ik nog eens afkomen naar de club (en me terug lid maken, tijdje geleden...). Ik contacteer u nog.

Seed7 : is ook een optie. Al prefereer ik precies de volkern of de kunststofpanelen.

Hoppa : welk type kunststof is dat? Een link zou al helemaal top zijn! En bedoel je met vliegende en kruipende beesten om een deftig preventieplan op te maken tegen ongedierte?

Momenteel bestaat het plafond uit betonnen welfsels. 2 lichtpunten met blote kabel, die ga ik nog veranderen naar TL-lampen. Het plafond is zeer proper maar wellicht zal dit geschilderd moeten worden met schimmelwerende verf.

• Eerlijk gezegd ga je volgens mij die tegels op de vloer niet kunnen breken, tenminste niet met het soort gewicht dat je er zal kunnen op plaatsen in de beperkte ruimte van je garage. Het is niet echt dat je daar CCT's van 6000l in kan plaatsen hé.

Indien de tegels goed zijn gelegd (dus in een goed lijmbed zonder holtes eronder) dan kunnen die veel gewicht dragen. Dat kan je trouwens simpel testen door met een kleine hamer eens te tikken op een tegel. Klinkt die hol dan is het lijmbed eronder niet goed en kan hij barsten. En anders moet je echt je best doen hoor om die te breken.

• ik heb ook volkern etc. overwogen, een brouwerij is vochtig en de holle ruimten achter de plaat worden dat uiteindelijk ook. Je wilt niet weten wat er dan achter kan groeien. Daarom voor stucwerk gekozen. Latex omdat het glad en naadloos is. Bij tegels heb je altijd nog de voeg die weer lastiger schoon te maken is.

• Hoppa : welk type kunststof is dat? Een link zou al helemaal top zijn! En bedoel je met vliegende en kruipende beesten om een deftig preventieplan op te maken tegen ongedierte?

glasvezelversterkte, polyester composietplaten

Ik worstel meer om de vliegende insecten buiten te houden, lamp heb ik wel. Meer in principe moet je dit ook jaarlijks tellen en evalueren.

Daarnaast zou ik ook voor muizen ook iets moeten zetten en hier een controle op moeten uitvoeren.

• Moeilijk is dat idd niet, maar je moet het wel doen en ook evalueren.

Is in een brouwerij belangrijker dan wat op de muren/vloer/plafond zetten wat FAVV betreft.

Niet meer als juist, al is het is niet meer dan risk base een (pest controle) plan opstellen en uitvoeren.
    Het probleem is om geloofwaardig over te komen, In vele gevallen ga je als micro brouwer zowel als QA, maintenance, productie, en sales verantwoordelijke spelen en deze functies eigenlijk niet combineerbaar in de ogen van vele auditors.

Pest controle wordt in de meeste gevallen uitgegeven aan derden, welke een veel helderde zicht hebben op de situatie en ook nog eens een veel betere kennis van zaken hebben, Ze zorgen niet alleen voor het uitvoeren maar leveren ook nog eens periodiek een mooi rapport af met eventueel correctieve acties (zowel extra maatregelen en aanbevelen als overbodige of tijdelijke maatregelen terug verwijderen)
    Vb de enen vlieg is de andere niet, waar zit de bron?, en welk zijn de specifieke dingen die je kan doen,......

Maar dit alles kost geld dat klopt, maar de controlerende overheid (lees sommige auditors) willen soms gewoon weg niet dat alle petten op het zelfde hoofd staan, whatever you do.
    Een stukje business plan alvorens je begint te ondernemen toch?

• In mijn huis in Frankrijk had ik zowel de betonvloer als de zandmuren geschilderd met twee lagen satijnglanzende alkydharsverf.

Rechtstreeks zonder primer op de ondergrond.

Pigment: Grijze formule gemengd met enkel zuiver titaanwit en ijzeroxide zwart als pigment (onschadelijk...).

Als je het goedkoop wil doen:

Bij Gamma hebben ze die in wit (Het is hun huismerk, witte etiketten met een rode bol), +-7-8 Euro per 3/4L

Hier in Borgerhout een keldervloer in baksteen:

Twee lagen rechtstreeks op de baksteen, 100% urethaanalkydlak, pigment 100% ijzeroxiderood (idem onschadelijk...).

Die verven bestaan inmiddels ook op waterbasis (vraag bij voorkeur naar PU-lak, dispersielak op waterbasis voor vloeren...).

Enig nadeel: duurder, maar wel zo goed als geurloos bij het aanbrengen en supersnel droog. Uitstekend slijtvast en reinigbaar.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Klopt idd, wordt meestal uitgegeven.

Mijn ervaring met auditors in de voedingssector is toch vooral dat ze overtuigd willen zijn dat je weet waarmee je bezig bent. Als je verhaal goed in elkaar zit en je aantoont dat je bewust bent van de risico's en weet je ermee moet aanvangen, dit gekoppeld aan een goede opvolging en administratie.

• 100% ééns met de repliek van Hoppa.

Ja, en zelfs goed voorbereid kan je wat meemaken.

Ik maakte eens voor de muren van een voedingsbedrijf een glanzende verf, 100% soyaoliealkydhars met onschadelijke metaaldroogstoffen en 100% titaandioxide als enig en wit pigment. Hulpgrondstof bij het malen van het pigment: Soya-lecitine uit de voedingsnijverheid. We hadden ervaring dat je hiermede zonder pesticiden een schimmelvrije geverfde muur bekwam.

Daar mocht je dus na uitharding gerust je boterhammen op leggen...

De controleur van de voedingsnijverheid had zich echter vergist en dacht dat het titaandioxide-pigment loodtitanaat was.

Dat was dus een heleboel heibel bij die voedingsfabrikant omdat ze dreigden zijn productie stil te leggen.

Gelukkig was ik altijd goed voorzien van alle documenten van elke grondstof in mijn verf om het tegendeel te bewijzen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.