Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allemaal!

Het laatst een biertje gebrouwen en dat staat nu sinds twee weken in de temperatuur gecontroleerde gistkast. Ik heb mijn wort in zo een (klote)vat van fast fermenter gekapt. Dat ding sluit nu eens nooit goed af... Swoit! Zou ik het lageren in hetzelfde vat doen of zou ik overhevelen naar een emmer en dan lageren? Kan ik mij die kopruimte permitteren terwijl ik weet dat het (klote) vat niet goed afsluit?

Hoge bomen! Lange planken!

• Weet dat elke overheveling zuurstofinslag betekent. Als je dan toch met een gistkast werkt:

1. meten, Sg constant = uitgegist

2. coldcrash gedurende 2-3 dagen, dan 'plakt' meeste gist goed vast beneden

3. bottelen vanuit een bottelemmer waar je je bottelsuiker in oplost. Indien je geen vertrouwen hebt of je genoeg gist hebt, is wat bottelgist (F2) een oplossing.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Dus eigenlijk geen probleem om die coldcrash in mijn fast fermenter uit te voeren. 3 graden is een reguliere temperatuur voor een coldcrash?

Hoge bomen! Lange planken!

Edited once, last by Petoet ().

• Voor een coldcrash is dat perfect, voor de goldcrash weet ik het niet ;-)

Weet dat elke overheveling zuurstofinslag betekent.

Is ook waar. Sinds mijn CCT maak ik me daar niet zo'n zorgen meer over. Bij elke handeling doe ik daar een klontje suiker bij, is verwaarloosbaar qua invloed op de smaak van het bier maar zorgt wel telkens voor een goede koolzuurdeken.

Corona, mondmasker, dag baard ;(

• Weet dat elke overheveling zuurstofinslag betekent. Als je dan toch met een gistkast werkt:

Is ook waar. Sinds mijn CCT maak ik me daar niet zo'n zorgen meer over. Bij elke handeling doe ik daar een klontje suiker bij, is verwaarloosbaar qua invloed op de smaak van het bier maar zorgt wel telkens voor een goede koolzuurdeken.

ciesvandekwis & w@lter bedoelen jullie je dan onmiddellijk coldcrashen zonder over te hevelen?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier: