Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag een sterke blonde gebrouwen met in de hopstand, 250gr vers geplukte cascade. Oogst van een eenjarig plantje.

Alles is goed verlopen enkel een litertje tekort. Waarschijnlijk doordat ik de verse hop niet in het programma ingegeven had.

Net eens gaan snuiven en ruikt al lekker fruitig.

Hieronder het recept:

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Dejvelke / Vosse Hoep

Type van het bier : Sterke blonde

Brouwvolume : 17 liter

Extractie-efficiëntie : 70%

Voorspelling begindensiteit : 1064,3 SG /15,7 °P /16,2 Brix

Waarvan suikers : 1007,5 SG /1,9 °P /1,9 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1003,8 SG /1,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 32,4 IBU / 9 EBC

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Weyerman Extra Pale Premium Pilsner 2 4,000 78,4%

Tarwevlokken 4 0,200 03,9%

Weyermann CaraPils (Foam) 4 0,200 03,9%

Maisvlokken 3 0,200 03,9%

Havervlokken / havermout 4 0,150 02,9%

Kristalsuiker 0 0,350 06,9%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (M) Medium

MaischWater : 19,8 liter aan 56 °C

54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust)

63,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 8,3 liter aan max 80 °C

HOP

Totale kooktijd : 70 minuten

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

Saaz CZ (A)BLM3,6%40FWH20,4

Styrian Golding (A)BLM3,9%2060'4,0

Cascade vers 250grBLM5,2%250Hopstand 20min8,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Iers mos4,0g 55'

Rijsthulzen25,0gMaisch

VERGISTING:

Gistnaam: Mangrove M41 Belgian Ale

Gisteigenschappen: Belgische bieren inclus hoge alc. Tot 12%. Flocculatie 3 (1-4).

Advies temp.: 18 tot 28

Instructie gist: 10 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht rehydrateren in vooraf gekookt water 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

Edited 14 times, last by Steinie ().

• Net een staal genomen: SG 1005. 1 puntje van de voorspelling af. Dus de Koelkast mag nu zijn werk gaan doen om te klaren.

Staal geproefd:

Bitterheid zeker in orde. In de smaak proef ik een klein beetje frisheid citrus maar niet uitgesproken. Evenals het aroma wat een beetje een bloemige geur heeft. Dus ik denk dat de eenjarige cascade wel wat heeft bijgebracht. Volgend jaar hopelijk, het aantal grammen verdubbelen.

Ik had gedacht om nog een dryhop te doen met amarillo maar ga het zo laten. Lijkt mij nu al lekker. Eigenlijk was het ook niet de bedoeling om een tripel hop te maken.

• die M41 gaat echt ver. heb vorige zaterdag gebrouwen, OG: 1.051 (enkel pils) de suiker kwam er 3 dagen later bij (1.020) dus had ik even zitten rekenen (aangezien je SG niet mag optellen en plato's wel, dacht ik?) OG in plato is (zonder suiker) dan 12.6.

hierna kwam op dinsdagavond nog eens suiker bij aan SG1.020 (plato 5.1) dus OG met suiker zou dan 17.7 zijn geweest. (tenzij ik hier rekenfouten of misse dingen doe...)

nu vandaag (1 week later)is SG 1.002 (ofwel plato:0.5)

ik heb enkel de berekening voor vergistingsgraad via SG en zou 97% vergist zijn. kan dit kloppen?

ook brouwplanner waar ik alles via SG ingeef, geeft deze vergistingsgraad aan. dus is die M41 echt wel om ver te gaan toch?

• Deze nog eens opnieuw brouwen om mijn oude hopjes(2017) de deur uit te werken. Ook eens testen of ik met meer rijsthulzen (200gr i.p.v. 25gr), het rendement van de BrewMonk naar boven kan halen. Moutstort blijft dus hetzelfde als 3 maanden geleden.

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Diejvelke III

Type van het bier : Sterke Blonde

Extractie-efficiëntie : 69%

Voorspelling begindensiteit : 1061,6 SG /15,1 °P /15,6 Brix

Waarvan suikers : 1007,3 SG /1,9 °P /1,9 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1003,6 SG /1,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,6%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 26 IBU / 9 EBC

GrondstofEBCkg% Gewicht

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (M) Medium

63,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Totaal spoelwater : 9,3 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOP

Saaz CZ (A)BLM3,2%15FWH6,6

Hallertauer Mittelfrüh (A)BLM4,2%30FWH17,3

Styrian Golding (A)BLM2,7%2060'2,1

Mosaic(U)BLM13,4%100Hopstand 20 min0,0

Amarillo (U)PELL8,9%60Dryhop0,0

Iers mos3,0g 55'

Rijsthulzen200gMaisch

VERGISTING

Gistnaam : Mangrove M41 Belgian Ale

Gisteigenschappen : Belgische bieren inclus hoge alc. Tot 12%. Flocculatie 3 (1-4).( Duvel?)

Advies temp. : 18 tot 28

Instructie gist : 11 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

Edited once, last by Steinie: Rijsthulzen van 0,2gr naar 200gr. ().

• Ik wil eens proberen of ik dan het kraantje van de pomp volledig open kan zetten en zo een beter rendement behaal. Meestal moet ik dit wat sluiten, anders loopt de filter over.

• Ik wil eens proberen of ik dan het kraantje van de pomp volledig open kan zetten en zo een beter rendement behaal.

Als het om rendement gaat moet je je spoelmethode verbeteren. Bij mijn vorig brouwsel heb ik een heel goed rendement behaald (een extractie-efficiëntie van 85%) door mijn spoelmethode aan te passen. Mijn rendement voordien lag ergens tussen de 70 en 75%.

Zo ben ik te werk gegaan :

1. Einde maisch ben ik met een waterkokertje telkens 1 liter aan de kook gaan brengen (kan natuurlijk ook anders maar mijn weckketel lekte).
    2. Ik til de moutkorf op met een ratelband en deed dit telkens met een tweetal cm (zeker niet meer) en dan goot ik er weer een liter kokend spoelwater op. Geen schrik van hebben, het beslag is niet warmer als 80°C geworden.
    3. Telkens het volume in mijn moutkorf gelijk stond met het volume aan de buitenkant van de korf, deed ik er een liter kokend water op en tilde ik de korf 2cm omhoog. Dit heb ik gedaan tot alle spoelwater op was (wel goed berekenen dus).
    4. Daarna tilde ik de moutkorf gewoon steeds een paar cm omhoog en wachtte ik 5 minuten tot het niveau weer gestegen was buiten de moutkorf.

Het hele proces heeft wel bijna een uur geduurd, maar het rendement was er ook naar. Het grappige is dat ik het niet eens voor het rendement deed maar om oxidatie bij het filteren/spoelen te beperken.

• Het is eigenlijk het extractie-efficiëntie tijdens het maischen dat ik naar boven wil halen.

Waarom zou je dat willen doen? Het is toch het uiteindelijke rendement dat telt?

Maar als je het maischrendement wil verbeteren moet je volgens mij eerst kijken naar je maischschema en het afstellen van je pH (bepaalde enzymen werken het beste bij een bepaald pH). De moutkeuze speelt ook mee : bepaalde mouten bevatten nu eenmaal meer of minder enzymen. Ook de instelling van je schrootmolen is van belang. Hoe fijner = hoe beter het rendement maar hoe lastiger het filteren gaat én je volgens mij meer kafsmaak gaat krijgen omdat het kleinere kaf meer raakoppervlak heeft met het water.

Door je mout fijner te schroten ga je ook meer kanaalvorming krijgen in je beslag tijdens het maischen wat ook nefast zal zijn voor het rendement.

Ik heb het ook even opgezocht voor je en mijn maischrendement is 82% bij mijn laatste brouwsel. Volgens mij is dit het gevolg van een paar dingen :

1. Klam schroten = minder beschadigd kaf waardoor er vlotter wordt gemaischt en er minder kanaalvorming is
    2. pH aanpassen naar 5.4 = voor een optimale werking van de enzymen
    3. een optimaal maischschema = ik blijf maximaal 15 minuten op een bepaalde temperatuur. Langer heeft echt geen nut, er is nauwelijks nog omzetting. Hierdoor heb ik meer stappen tijdens het maischen maar met een systeem als de BrewMonk mag dat geen probleem zijn.

Wat ik niet doe is sneller rondpompen, ik zoek wel waar de juiste limiet ligt. Dus net genoeg flow om het wort rond te pompen door het beslag zonder dat het overstroomd of de filter dicht slaat. In het begin is dit heel traag, na kwartier gaat dat al sneller.

• Waarom zou je dat willen doen? Het is toch het uiteindelijke rendement dat telt?

Inderdaad, maar dat begint toch bij het maischen?

Ik heb het ook even opgezocht voor je en mijn maischrendement is 82% bij mijn laatste brouwsel

Ik haal nu een maischrendement van max 70%, dus daar is nog werk aan.

Klam schroten = minder beschadigd kaf waardoor er vlotter wordt gemaischt en er minder kanaalvorming is

Vroeger geprobeerd, met de Brewmonk nog niet. Geeft ook een vuile molen ook al doe je op het laatste niet bevochtigde mout erdoor. Alee bij mij toch. Geen zin meer om alle groefjes terug open te maken van de walsen.

pH aanpassen naar 5.4 = voor een optimale werking van de enzymen

Doe ik dus daar kan het niet aan liggen

Wat ik niet doe is sneller rondpompen, ik zoek wel waar de juiste limiet ligt. Dus net genoeg flow om het wort rond te pompen door het beslag zonder dat het overstroomd of de filter dicht slaat. In het begin is dit heel traag, na kwartier gaat dat al sneller.

Dat is nu net wat ik wel wil bereiken met de rijsthulzen. Vlot rondpompen en proberen met rijsthulzen, om kanaalvorming te voorkomen..

Ook de instelling van je schrootmolen is van belang. Hoe fijner = hoe beter het rendement maar hoe lastiger het filteren gaat én je volgens mij meer kafsmaak gaat krijgen omdat het kleinere kaf meer raakoppervlak heeft met het water.

Door je mout fijner te schroten ga je ook meer kanaalvorming krijgen in je beslag tijdens het maischen wat ook nefast zal zijn voor het rendement.

Schrootmolen staat volgens mij ook goed ingesteld. Alle korrels zijn gebroken/geplet.

Met rijsthulzen kan ik nog wat fijner gaan.

Ik zal wel zien wat het geeft en het zeker laten weten.

Het maisschema laat ik voor wat het is.

• Ik heb het ook even opgezocht voor je en mijn maischrendement is 82% bij mijn laatste brouwsel. Volgens mij is dit het gevolg van een paar dingen :

een optimaal maischschema = ik blijf maximaal 15 minuten op een bepaalde temperatuur. Langer heeft echt geen nut, er is nauwelijks nog omzetting. Hierdoor heb ik meer stappen tijdens het maischen maar met een systeem als de BrewMonk mag dat geen probleem zijn.

Ik heb mijn 16 brouwsels met de BrewMonk ook eens bekeken en er is één uitschieter bij waar ik 78% behaalde. Toevallig is dat de enige keer dat ik een driestaps maischschema heb gebruikt. 62°-66.5°-72°. :/ Toeval?

• Inderdaad, maar dat begint toch bij het maischen?

Ja en nee, de omzetting gebeurt tijdens het maischen maar het extraheren van de suikers doe je tijdens het maischen én het spoelen. Daarom zegt het maischrendement op zich niet zoveel maar moet je naar het volledige proces kijken. Door traag te spoelen geef je de suikers de tijd om op te lossen en mee te komen met het spoelwater. Geeft ook een vuile molen ook al doe je op het laatste niet bevochtigde mout erdoor.

Geeft ook een vuile molen ook al doe je op het laatste niet bevochtigde mout erdoor.

Dan is je mout te nat. Je hebt echt maar een paar cl per kg mout nodig. Ik meng dat eronder en wacht dan een paar minuten. Daarna nog een keer goed mengen en dan kan ik gaan schroten.

Schrootmolen staat volgens mij ook goed ingesteld. Alle korrels zijn gebroken/geplet.

Dat is simpel te testen trouwens : pak een oude DVD of CD erbij. Die moet net tussen de rollen passen en dan zit je op 1,2mm. Dat is de goede opening voor een schrootmolen.

Toevallig is dat de enige keer dat ik een driestaps maischschema heb gebruikt. 62°-66.5°-72°. Toeval?

Nee, absoluut niet. Ik ben nu al een paar brouwsels aan het werken met een schema met veel tussenstappen. Wat ik heb gemerkt is dat na een tiental minuten er geen omzetting meer gebeurt, dus die schema's met 40' op 62° zijn eigenlijk een verspilling van tijd en energie. Gebruik die tijd om 4 stappen van 10' te doen op 62 - 65 - 67 - 69 en je gaat véél meer omzetting bekomen. Daarna nog een stap op 71° om de laatste omzetting te bekomen (die doe ik ook tot de densiteit niet meer stijgt) . Uitmaischen op 78°.

Je zal zien dat je rendement een stuk beter gaat zijn.

• Neen, enkel bij het storten van de mout. Daarna niet meer. Ik heb nog wel eens gedacht van het ook te doen bij het aanzuren maar eerlijk gezegd werkt het prima zo.

Volgens mij levert dat extra roeren trouwens geen voordeel op, enkel meer risico op oxidatie. Een volgende bouw voor mij zal iets worden om de bovenste zeef van de moutkorf (bij mij is dat een soort plaat) te vervangen door een soort broes die ik in het wort bovenop het beslag kan hangen zodat het "kletteren" van het wort bij het terugpompen volledig teniet wordt gedaan. Nu ligt bij mij de slang bovenop die plaat en klettert het niet maar toch wordt die straal wort blootgesteld aan de lucht. Dat moet beter kunnen.

• Nu ligt bij mij de slang bovenop die plaat en klettert het niet maar toch wordt die straal wort blootgesteld aan de lucht. Dat moet beter kunnen.

Anders moet je gewoon zorgen dat de uitgang van de slang volledig onder het wort ligt. Dus eventueel wat meer maischwater gebruiken?

• Zou ik ook kunnen doen, maar dan wordt het beslag echt wel te dun (>4l/kg). Nee, ik heb hier nog wat koper liggen links en rechts en ga daarmee aan de slag. Ik ga ook nog eens nadenken om een temperatuurssonde te kunnen hebben in het beslag want nu staat die op de bodem vlak naast de verwarming. Dat zorgt ervoor dat die veel aan- en uitspringt.

• Gisteren deze nog eens gebrouwen. Redelijk vlotte brouwdag. Zelfde recept uitgezonderd de hop en het maischschema. Betere extractie behaald. Update zal ik straks of morgen plaatsen.

• Maandag dus gebrouwen.

Aanpassing gedaan aan het maischschema. Totaal: 75 minuten zonder de opwarmtijden tussen de temperaturen wat maakt dat ik toch wel snel aan 110 min gekomen zal zijn met uitmaischen(5min) bij..

Al bij al een bevredigend extract-efficiëntie behaald 75% tegenover vorige keer 69% en dit zonder te roeren.

Ik heb ook op verschillende tijden de °P gemeten. Toch vreemd dat naar de uitmaisch toe er nog eens 1.5°P is bijgekomen. Dus naar mij gevoel had er nog meer ingezeten.

Hieronder een overzicht:

54°C: na eiwitrust 10' : 4.5°P

62°C: na opwarming: 7.2°P

na 10': 10°P

na 20': 11.6°P

na 30': 12.6°P

66.5°C na opwarming: 13.3°P

na 10': 13.7°P

na 15': 14.1°P

72°C na opwarming: 14.5°P

na 10': 15.0°P

na 20': 15.5°P

na 30': 16°P

Naar uitmaischen :17.5°P

Recept hieronder:

BROUWCEL 1.1

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Diejvelke / Mosaic-Amarillo

Type van het bier : Sterke Blonde

Extractie-efficiëntie : 75%

Voorspelling begindensiteit : 1066,9 SG /16,3 °P /16,8 Brix

Waarvan suikers : 1007,3 SG /1,9 °P /1,9 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1004,0 SG /1,2 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8,3%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 24 IBU / 9 EBC

GrondstofEBCkg% Gewicht

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

62,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) )

Totaal spoelwater : 9,3 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1014 SG (Of 3,6 °P of 3,7 Brix)

HOP

Saaz CZ (A)BLM3,2%13FWH5,5

Hallertauer Mittelfrüh (A)BLM4,2%30FWH16,5

Styrian Golding (A)BLM2,7%2060'2,0

Mosaic(U)BLM13,4%100Hopstand 20 min0,0

Amarillo (U)PELL8,9%60dry0,0

Iers mos4,0g 55'

Rijsthulzen25,0gMaisch

VERGISTING

Gistnaam : Mangrove M41 Belgian Ale

Gisteigenschappen : Belgische bieren inclus hoge alc. Tot 12%. Flocculatie 3 (1-4).( Droge Speciale Belge De Koninck/ achouffe/ Duvel?)

Advies temp. : 18 tot 28

Instructie gist : 12 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Bekomen stamwort : 1067 SG/ 16,4 °P/ 16,9 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1004 SG/ 1,0 °P

Gebotteld alcohol vol% : 8,8% vol

Edited once, last by Steinie ().

• In ieder geval heeft iedereen dus wel die ervaring dat met verwarmen naar 78 nog wat extra puntjes te verdienen zijn.

Dus als ik het goed heb begrepen meten jullie de SG bij iedere stap tijdens het maischen?

Gebruiken jullie dan een refractometer? Ik zelf ben eerder voorstander van een Hydrometer maar dan moet je iedere keer een grote hoeveelheid wort afnemen en dan rekeninghouden met de temperatuur.

• Inderdaad. Met een hydrometer zou het onbegonnen werk zijn. Maar net zoals Steinie ben ik ook wat aan het spelen met maischschema's om te zien wat de beste prestaties geeft.

Ik heb ook een refractometer maar met een schaal in Brix. Zal bij de volgende brouw mijn bril opzetten dan kan ik het misschien beter aflezen :cool: en een app installeren dan hoef ik het zelf niet om te rekenen. :/

• Rappe truk om van SG naar Plato te rekenen is het door 4 te delen. Niet helemaal accuraat maar voor het snel opvolgen werkt het wel. Dus afhankelijk van hoe je het SG moet lezen is het ofwel (SG - 1000)/4 -> als het SG in duizendtallen wordt uitgedrukt, ofwel ((SG-1)*1000)/4 als het SG wordt aangegeven als 1,xxx . Klein voorbeeldje : 1,060 is ongeveer 15°P