Bier wilt niet gisten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste Hobbybrouwers,

Wij zijn nog maar redelijk nieuw in het brouwen van Bier, hebben nu net ons 3de bier gebrouwen

maar telkens als we het bier willen laten gisten in de klimaatkast zien we nooit gas ontsnappen uit het waterslot,

wel als we op het deksel duwen dan ontsnapt er opeens heel veel gas door het waterslot.

er zit zo'n 9 l in een gistingsvat van 30l.

Is dit een probleem dat gemakkelijk opgelost kan worden?

dank bij voorbaat!

• 9liter in een vat van 30 l is wel erg weinig..teveel kopruimte en zal je ook veel zuurstofinslag geven
    Los daarvan..vormt er zich schuim op het bier..? Zoneen heb je een vergistingsprobleem..zoja duurt het waarschijnlijk lang voor de kopruimte voldoende co2 druk opbouwt en mogelijk heb je ook een lek ergens aan de rand van het deksel of ter hoogte van de doorgang met het waterslot
    Welke temp is het overigens in je klimaatkast ? Graag meer info, want zo niet zo makkelijk te bepalen

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Ben ik niet eens. Meestal lekken die emmers langs het waterslot. Oplossing: gat opboren en er een siliconen stop met waterslot in zetten.

De startpakket emmers hier lekten het meest langs de naad van de deksel. Aftapen maakte een wereld van verschil. Maar er zijn verschillende emmers in omloop en ook verschillende gaten en silicone afdichtingen voor het waterslot.

• Als je kleine hoeveelheden brouwt waarom dan niet in een mandfles van 20L . Hier een speciale stop met gat in of een kap met passend gat voor een waterslot.

Bovendien veel hygiënischer dan een plastiek vat.

Hoewel ik vergist in een heel grote inox kookpot, lager ik al meer dan 30 jaar in mandflessen van 20L. Daarin doe ik ook het drooghoppen.