zoet biertje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dit weekend (zondag) mijn eindelijk sterke blonde gebotteld. Had 2 maand koud gestaan op 3 graden. Op aanraden van jullie hier 1 gram US05 gebruikt als bottelgist en 198 gram suiker (via brouwhulp) voor 23 liter bier.
    Vandaag (woensdag) kon ik me niet meer inhouden om te testen of er druk op de flesjes zat. Jawel, een licht pshhhht was waar te nemen. Bier op zich smaakte echter mierezoet.
    Ik weet dat 3 dagen waarschijnlijk veel te weinig is, maar trekt dat zoete smaakje nog wel weg? Bier staat nu in de berging waar het ongeveer constant 22 graden is.
    Is de eerste keer dat ik zo lang gelagerd heb en bottelgist heb gebruikt.

Alvast bedankt...

Nunc est Bibendum

Nunc est bibendum.

• Met bottelgist aan 24/25 graden is de hergisting met een dag of 5 wel klaar. Bij 22 zul je toch meer geduld moeten hebben. Zoals Serge zegt, twee weken na bottelen moet het goed zijn en is de zoetigheid verdwenen.

• Quote from brouwerwaldonk

De bottelsuiker zal nog verder vergisten, en volgens mij is 198g op 23L nogal veel. 165g is eigenlijk genoeg.

Je schrijft dat het nu nog mierezoet is, dat zal evolueren naar minder dan mierezoet maar het zal altijd zoet bier blijven.

Ik ging uit van 26 liter, maar moet mijn installatie blijkbaar een keer goed ijken. Ik kom altijd op minder uit dan brouwhulp aangeeft...

Nunc est Bibendum

Nunc est bibendum.

• (D Reamzzz) Ik heb mijn grote maatbeker (een inox emmer) geijkt door met een digitale weegschaal telkens 1 liter (= 1kg) af te wegen en per liter streepjes gezet tot 10L.

Het wort wat naar het gistvat gaat kan ik meten tot op 1 liter nauwkeurig met een vlottertje zodat ik kan zien hoeveel ik naast de beoogde 44L zit.