Pitchrate Californian Common gisten.

There are 6 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor de duidelijkheid, dit is een lagergist die op Ale temperaturen ingezet wordt (stoombier).

Maar hoeveel heb je hier nu van nodig. Lager gisten pitch je doorgaans de dubbele hoeveelheid van een bovengist. Maar vanwege de vergistingtemperatuur vind ik de Ale hoeveelheid ook te verdedigen.

Er zijn ook brouwers die beschouwen dit als hybride gist zoals een Kolsch gist, en rekenen met 1,5 maal de Ale hoeveelheid. Vind ook persoonlijk wel een goede redenatie.

Iemand ervaringen hiermee of ideeën hierover. Van de fabrikanten en googel wordt ik niet echt wijzer.

• Het gaat er om om zo clean mogelijk te vergisten voor een pils-achtig bier toch?
    Daar tegenover, je pitcht een Ale tegen een lager pitching graad zodat de gist een beetje gestrest raakt net om de ester en hogere alcohol productie te bevorderen.
    Het is dus mijn inziens logisch dat je ook een heel hoge pitching rate toepast voor een Californian Common :-/

• Ondergister produceren bij 20°C meer esters dan bovengisters (door de bank genomen). Ze vergisten bij die temperatuur even snel (min of meer), je gebruikt vooral meer gist als je koud vergist omdat de gisting bij die temperatuur zeer traag verloopt. En je gist koud om minder esters te krijgen.

Estersvorming is hoog bij onder-pitchen en ook weer hoog bij (ruim) over-pitchen.

Er is geen reden om bij 20°C ineens meer gist (onder of boven) te gebruiken en een California Common is geen clean bier. De ondergisters geven juist een heel typische fruitigheid die goed past bij de Amerikaanse Cluster hop.