Werkwijze wortkoeler.

There are 7 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik roer gewoon met de koeler zelf, gaat natuurlijk ook, toch? Ik koel 23 liter wort van kooktemperatuur naar 22-23 graden in ongeveer 20-25 minuutjes. Invoer op de bovenste leiding, afvoer op de onderste. Vroeg me af of het wat uitmaakt wanneer je dat andersom zou doen.

• Ik roer gewoon met de koeler zelf, gaat natuurlijk ook, toch? Ik koel 23 liter wort van kooktemperatuur naar 22-23 graden in ongeveer 20-25 minuutjes. Invoer op de bovenste leiding, afvoer op de onderste. Vroeg me af of het wat uitmaakt wanneer je dat andersom zou doen.

Als je niet roert moet je het koelwater van boven af naar beneden sturen door je koeler.
    De gekoelde wort rond de koeler zal steeds naar benden dalen in je kook ketel (= convectie stroming)
    Als je van onder naar boven koelt heb je veel minder en op het einde zelfs geen convectie stroming meer in je kook ketel en duurt het gewoon langer alvorens de bovenste laag van je wort gekoeld is daar op die plaats de delta T tussen koelwater en wort zeeer klein wordt.

• Ipv roeren kan je natuurlijk ook rondpompen, werkt even snel en je hebt je handen vrij om op te ruimen. Pompen is een fluitje met zo'n solarpompje en wat siliconeslang. Na koelen gebruik ik hetzelfde pompje om alles naar het gistvat te brengen.

• Ipv roeren kan je natuurlijk ook rondpompen, werkt even snel en je hebt je handen vrij om op te ruimen. Pompen is een fluitje met zo'n solarpompje en wat siliconeslang. Na koelen gebruik ik hetzelfde pompje om alles naar het gistvat te brengen.

En maakt het iets uit waar je het koelwater inbrengt als je een pomp gebruikt.

Ik heb hier zo een pompje liggen en wil het wel eens gebruiken voor het koelen