Tijd voor de Kanaaldijk

There are 6 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Tijd voor de Kanaaldijk, een uitdrukking hier dat het tijd is de kroeg te verlaten. Deze kanaaldijk is de weg langs het Noordzeekanaal, goed te bereiken vanuit bijna alle kroegen hier :)

Een blond bier met Huell Melon en Lemon drop hoppen voor de smaak en aroma. Verder is dit wel een klassieker van zo'n 6%. Als gist gaat de Westmalle gist er bij.

• Met tarwemout in de stort maisch ik wat lager in, anders doe ik dat niet. Of het echt helpt ??

De bottelsuiker is 7,3 gram/liter, zou nog wel iets meer mogen zijn. Het is 131 gram op ongeveer 18 liter wat straks in het bottelvat terecht komt. Dat reken ik tegen die tijd wel definitief uit als alle verliezen bekend zijn.

De gist is al bijna klaar :thumbup:

• Vandaag was een aangename temperatuur om te brouwen, 20 liter met iets hoger SG 1.057 in het gistvat gedaan. De gist heeft er zin in en laat al voorzichtig het waterslot klappen.

Ik kreeg vandaag nog wel een tip (of goedbedoelde waarschuwing) dat de Huell Melon snel kan overheersen. We zullen het merken over een paar weken, nu is de gist aan zet.

• Vandaag overgeheveld, het SG zat al op de 1.011, al een 80,7% SVG.

Ook tijdens de kook een flinke theelepel schuimstop in de ketel gedaan, maar van de werking ben ik nog niet overtuigd want de gist heeft het dak van het gistvat weer ruim gehaald. 20 liter in een 31 liter vat, dat is toch een stevige schuimkop geweest.

Is het te weinig geweest of moet het er beter na de kook in, bijvoorbeeld tijdens het koelen?

• Chiel, ik doe een druppel of 7 à 10 in een kookketel voor 35 liter bier, na koelen en beluchten nog eens zoiets in het gistvat en nog nooit problemen mee gehad, laatst vergist met WM-gist en de gistrand was "slechts" 12 cm op een 35 liter vergist bier toen ik de CCT open deed, dus valt dik mee voor zo'n gist hé...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Die druppels zijn nogal dik, dus dat scheelt al snel een flink volume. Maar los in het gistvat had ik dus niets gedaan, dat is dan voor de volgende keer. Het blijft wel Mestwalle gist met al zijn onstuimigheid :)

In de starter ging het in ieder geval wel goed, die ging zich netjes gedragen na twee kleine druppels. Het is denk ik ook een beetje leren doseren met dat spul.