Eigen hop: analyse

There are 2 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste brouwers,

In het kader van mijn eindwerk van de opleiding zyhtoloog, maak ik een vergelijkende studie van de smaak/aromaverschillen tussen bier gebrouwen met commerciële cascade en cascade van eigen kweek. Om dit iet of wat wetenschappelijk te onderbouwen, had ik gedacht om een labo-analyse te laten doen om enerzijds de alfazuren te bepalen en anderzijds de hoeveelheid aanwezig hopoliën.

Enkele vragen:

1. Heeft iemand van jullie dit al laten doen ? Zo ja: waar, kostprijs ?

2. Heeft iemand al een soortgelijke smaaktest gedaan waarbij je één batch brouwt en deze opslplitst (in 3 delen) voor het koken en daarna de ene afkookt met commerciële pellets en de tweede met eigen wet hops en de derde met eigen hop die zelf geëest hebt?

Ik verneem graag al jullie antwoorden en ervaringen !

Bedankt !

Jan

Planning: Appelbier, Bosvruchtenbier
    Hoofdgisting: ---
    Lagering: ---
    Hergisting op fles: Framboos Experiment
    Bierkelder: Straffe Stan IPA; Tripel Mozaïek 2016

• smaak/aromaverschillen tussen bier gebrouwen met commerciële cascade en cascade van eigen kweek.

Jan, ik denk niet dat er verschil moet gezocht worden tussen eigen kweek en commerciële kweek.

Het meeste verschil zal er zitten in "terroir". Vergelijkingen maken zal dus moeilijk worden.

Echte analyses zul je wel kunnen laten doen bij De Proefbrouwerij in Lochristie, maar ik schat dat dat veel geld gaat kosten.

• Zou je met je eindwerk iets niet kunnen doen i.v.m. met het analyseren van hop?

-Met welke analytische methode worden die alfazuren bepaald (Chromatografisch, colorimetrisch, andere...)?

-Voor de hopoliën:, idem, worden die eerst via extractie (met een solvent?) eruit gehaald en dan verder geanalyseerd?

-Is over die analysemethoden zelf ergens info te vinden (boeken, internet...)?

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.