Lemony Snicket - American Strong Pale

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by stijn26.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Aangezien ik nog nooit met Lemon Drop hop heb gewerkt en ik graag wil weten hoe deze precies smaakt, heb ik een single hop recept voor gemaakt. Ik ga deze wel pas binnen een maandje brouwen als het wat koeler wordt. Hier alvast een eerste recept : Lemony Snicket

• Lemon drop smaakt vrij uitgesproken naar de schil van limoenen, ik noem die hop dikwijls Citra tot de 10e macht.
    Als je ooit het de eerste versie van Tom zijn de Eden Bataat IPA hebt gedronken, (waar die het "Leuven Innovation Beer Festival" mee gewonnen had) die was gemaakt met een overdosis Lemon drop.

• Zou ik de gift bij het begin koken kunnen vervangen door een hopsoort met een hoger alfa% zoals Southern Passion (heb ik nog liggen)? Dan kan ik de Lemon Drop eerder houden voor het dryhoppen.

Gewoon doen. je gaat er een lekker limoen biertje aan over houden.
    Maar ik twijfel of de grote dosis Munich mout een goed combinatie is met de lemon drop.
    Persoonlijk zou eerder voor honey malt (voor de kleur) in combinatie met gepofte tarwe of gemoute haver gaan.:-/
    (Smaken kunnen verschillen)

• Gisteren heb ik dit bier gebrouwen.

Dit is het uiteindelijk geworden :

Lemony Snicket

American IPA

6.4% / 14.7 °P

Recipe by

Walt

BulldogBrewer

69.3% efficiency

Batch Volume: 19 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 20.55 L

Sparge Water: 8.49 L @ 80 °C

Total Water: 29.04 L

Boil Volume: 23.74 L

Pre-Boil Gravity: 1.053

Vitals

Original Gravity: 1.060

Final Gravity: 1.011

IBU (Tinseth): 46

Color: 11 EBC

Mash

Strike Temp — 66.3 °C

Infusion — 62 °C20 min

Temperature — 67 °C20 min

Temperature — 71 °C20 min

Temperature — 78 °C5 min

Malts (5.3 kg)

2.41 kg (45.5%) — Brewferm Palemout — Grain — 5.9 EBC

2 kg (37.7%) — Weyermann Premium Pilsner Extra Pale — Grain — 2.5 EBC

890 g (16.8%) — Dingemans Munich MD — Grain — 15 EBC

Hops (165 g)

20 g (19 IBU) — Amarillo 7.7% — Boil60 min

20 g (11 IBU) — Amarillo 7.7% — Boil20 min

20 g (8 IBU) — Lemondrop 5.7% — Boil20 min

25 g (5 IBU) — Amarillo 7.7% — Boil5 min

20 g (3 IBU) — Lemondrop 5.7% — Boil5 min

60 g — Lemondrop 5.7% — Dry Hop7 days

Miscs

7 ml — Lactic Acid 80% — Mash

3.44 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

Yeast

2 pkg — Mangrove Jack's M36 Liberty Bell

• Toch ook weer een paar dingen geleerd :

• Al bij het brouwen van de Fetchez la Vache had ik gemerkt dat het aanhouden van lange maischtijden geen enkel nut heeft. Na 10 minuten is er nagenoeg geen omzetting meer. Ook bij dit bier heb ik dit ervaren. Maischschema's van 30 en 40 minuten op 1 temperatuursstap zijn een stuk minder efficiënt als stapsgewijs met korte 10' intervallen opwarmen.
    • Tijdens het brouwen lekte mijn oude weckketel ineens aan zijn kraantje. Te laat om het nog te herstellen en ik had dringend spoelwater nodig, dus gebruikte ik een oude waterkoker. Ik kon wel telkens maar 1l per keer opwarmen en daardoor heeft het filteren/spoelen bijna een uur geduurd. Telkens ik een liter spoelwater toevoegde heb ik de takel waarmee ik mijn moutkorf optil een paar centimeter opgetakeld. Hierdoor ging het spoelwater heel traag door de moutkorf en viel het beslag niet droog. Dit leverde mij een heel goed rendement op : 83% extractie-efficiëntie.
  • Die Liberty Bell is trouwens een krachtpatser van een gist. Gisteren afgeklokt op 613 bellen per minuut (Plaato gaat tot 1.000) waarna hij het waterslot uit de CCT heeft geduwd en de Plaato gedurende 3 uur geen metingen heeft gedaan :( Ik geloof dat in die tijd de activiteit nog een stukske heviger zal zijn geweest.

Een headspace van 8l (in een cct van 27l) was niet voldoende om te voorkomen dat de gist tot aan het waterslot geraakte.

Wat jammer is, is dat daardoor de meting van mijn Plaato niet meer klopt maar binnen een weekske moet de dryhop er toch bij dus zal ik dan wel eens kijken wat de densiteit is.

• Gewoon bij brouwland. Was wel nog oogst 2017 maar dat heb ik me niet aangetrokken, de hop was goed vacuum verpakt en koud bewaard. Hij rook ook lekker aromatisch, de korrels waren mooi groen, enfin ik denk dat de hop nog steeds heel goed te gebruiken was.

Nog een update over de vergisting trouwens : aangezien de eerste dag de Plaato van de cct was geblazen heb ik gisteren toch maar eens de densiteit gemeten om deze in de Plaato app bij te stellen. Tot mijn verbazing zat ik al aan SG 1,013 wat dus ongeveer mijn einddensiteit moet zijn. Ik heb een paar glazen gistdepot moeten aftappen eer ik aan helder genoeg wort kwam om de meting te doen. Vreed actief gistje, die Liberty Bell.

Met het oog hierop ga ik vanavond reeds de dryhop toevoegen want ik denk dat ik dit bier binnen een dag of 7 ga kunnen bottelen. We zitten nu nog aan 5 blubjes per minuut. Nog nooit zo snel een hoofdgisting gehad die klaar was :)