VAW Geel heeft geïnvesteerd in een nieuwe brouw apparatuur..

There are 31 replies in this Thread. The last Post () by FOXTOWN1.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben de laatste tijd wat stil geweest hier op het forum, maar dat had alles te maken met de design en installatie van de nieuwe brouw apparatuur bij ons op de gilde.
    Het resultaat mag er zijn, enkel moet er nu nog gepoetst en de apparatuur gepassiveerd worden. Het eerste brouwsel staat gepland tegen het einde van de maand.

We zijn vertrokken van een Polsinelli Easy 100 brewing system (zonder gist tank en wat andere onnuttige spullen) en 2 SS brewtech CCT van 150l waar de FTSs² Chilling & Heating bij op geïnstalleerd is. Het koelwater wordt voorzien door een Lindr bierwaterkoeler.
    Op het Polsinelli brouw systeem hebben we op elke ketel sproeiballen geïnstalleerd om te kunnen Cippen en natuurlijk zijn de gisttanks ook voorzien van sproeiballen.
    Het spoelwater wordt via een drijfbal aan de maisch/filter ketel toegevoerd ipv de normaal voorziene Fly Sparge plaat die polsinelli voorziet dit om zuurstof inslag bij het spoelen tot een minimum te beperken.
    In de kook ketel is ook een Halofilter voorzien als hop filter.
    De platenkoeler die normaal voorzien was door Polsinelli is vervangen door 2 in serie geplaatste RVS tegenstroomkoelers daar deze veel makkelijker reinigbaar zijn.
    Alles voorzien van Cam-lock koppelingen waar nodig.
    Verder hebben we de nodige voorzieningen om te kunnen bottelen met 2 personen rechtstreeks uit de CCT's of we kunnen opteren om in vaten af te tappen en dadelijk geforceerd te carboniseren.
    Omdat er toch wat flessen moeten gewassen worden is er ook een gemotoriseerde flessen wasser waar we Saniclean oplossing kunnen over circuleren zodat we de flessen ook gelijktijdig gedesinfecteerd zijn.
    Onze oude nagistingskast is netjes in gebruik genomen om alle hulpapparatuur en reinigings middelen in op te slaan.
    Eigenlijk hebben we alles nieuw voorzien zodat we met veel plezier de nodige biertjes voor onze leden kunnen brouwen als ze op vrijdag avond een glaasje komen drinken. :thumbup:
    Een kleine impressie van de apparatuur.

• Mooi, daar kunnen veel verenigingen/clubs alleen maar van dromen, zeker met zo'n mentor aan boord, te ver qua afstand, maar zeker niet onbemind... :thumbup::x

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Heel schoon gerief :thumbup:

Wat ik trouwens ook leuk vind is die bakjes in jullie kast, dat zijn toch in twee gesneden bussen?

Ja, het geld was op om nog deftige bakken te kopen ^^
    (serieus, we hebben steeds een overvloed van die bussen daar onze reinigings producten die we verkopen in onze winkel worden toegeleverd in zulke bulk verpakkingen)

• 1550€ excl.

Dat lijkt mij goed mee te vallen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen tijdens de brouwsessies. Hadden de Keukenbrouwers ook niet iets dergelijks in hun container? Mocht een van die brouwers meelezen, dan ben ik ook geïnteresseerd in hun wedervaren.

• 1550€ excl.

Excl wat? BTW en/of verzendingskosten?

Jullie zijn gestart van een Polsinelli Easy 100 Brewing System. Hebben jullie de onderdelen apart gekocht of heeft Polsinelli een offerte gemaakt voor het systeem zonder de gisttank en de onnodige spullen?

• Excl wat? BTW en/of verzendingskosten?

Jullie zijn gestart van een Polsinelli Easy 100 Brewing System. Hebben jullie de onderdelen apart gekocht of heeft Polsinelli een offerte gemaakt voor het systeem zonder de gisttank en de onnodige spullen?

Excl. BTW en verzending.
    We hebben een aangepaste offerte laten maken voor de Easy 100 Brewing System zonder de onnuttige dingen.
    Je moet wel goed Italiaans kunnen daar de offertes niet in het Engels zijn en er slechts een vriendelijke dame daar een klein woordje Engels praat aan de telefoon

• Excl. BTW en verzending.
    We hebben een aangepaste offerte laten maken voor de Easy 100 Brewing System zonder de onnuttige dingen.
    Je moet wel goed Italiaans kunnen daar de offertes niet in het Engels zijn en er slechts een vriendelijke dame daar een klein woordje Engels praat aan de telefoon

Bedankt voor de info, Serge. Misschien kom ik op 13/10 wel eens langs om de vernieuwde brouwzaal in volle glorie te bekijken.

• Ohja,

gebruik je ook de halo-filter voor maisch-filtratie? Ik was daar niet tevreden van en heb die snel vervangen door een hevelfilter van Brouwerwaldonk. De halo gebruik ik ook als hopfilter. Alhoewel ik tegenwoordig ook wel vaker terug hopzakjes gebruik.

• Ohja,

gebruik je ook de halo-filter voor maisch-filtratie? Ik was daar niet tevreden van en heb die snel vervangen door een hevelfilter van Brouwerwaldonk. De halo gebruik ik ook als hopfilter. Alhoewel ik tegenwoordig ook wel vaker terug hopzakjes gebruik.

Het is toch de bedoeling dat de hallo in de maisch ketel gebruikt gaat worden als filter, (ik weet wel dat je deze goed moet plaatsen en er voorzorgen dat er geen lucht in achterblijft anders durft die schuin te komen zitten met alle gevolgen van dien)
    Wat waren je uitdagingen met die hallo?

• Het is toch de bedoeling dat de hallo in de maisch ketel gebruikt gaat worden als filter, (ik weet wel dat je deze goed moet plaatsen en er voorzorgen dat er geen lucht in achterblijft anders durft die schuin te komen zitten met alle gevolgen van dien)
    Wat waren je uitdagingen met die hallo?

Ik weet het niet meer exact welke uitdagingen ik had. Maar ik was vooral niet tevreden over het resultaat na filtratie.

Ik ben snel overgeschakeld op een hevelfilter en zowel het rendement als de helderheid ging omhoog. Zo herinner ik het mij toch.

• Ik ben het eens met Hoppa. Een simpele of eenvoudige opstelling of installatie kan ook goed werken.

Ook: Hoe ingewikkelder, zoveel te meer kans op problemen, plus meer kuis en ontsmettingswerk.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Nog een vraagje? Waarom 2 tegenstroomkoelers in serie? Is 1 niet voldoende? Of duurt het dan te lang?

Ik doe dat af en toe ook, een tegenstroomkoeler (die van mijn GF) en een platenkoeler in serie plaatsen, wat betreft het te koelen wort toch, het koelwater staat echter parallel, dus dubbele koeling van uw wort, als je met een volledige open kraan van uw wort naar je gistvat wil koelen DÉ oplossing... ;)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Vroeger lid geweest van jullie gilde en nog deel uitgemaakt van 1 van de brouwploegen ( samen met Jack Tuip ) maar door gebrek aan tijd geraak ik er op die leuke vrijdagavonden niet meer!

Installatie is er qua bling bling echt op vooruit gegaan. Leuke periode gehad daar en ben er zeker van dat jullie hier veel plezier aan gaan beleven!

Veel succes!