Bottelen met maple/ahornsiroop

There are 7 replies in this Thread. The last Post () by Bram.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey,

Eindelijk nog eens terug op het forum en aan het brouwen geweest na drukke laatste maanden :)

Ik heb hier een RIS staan die gebotteld dient te worden. In het recept zit er reeds 8% maplesyrup (ahornsiroop) ik ben nogal zot van deze smaak in dikke stouts.

Nu mijn vraag: ik wil deze ook gebruiken als bottelsuiker. Hoe zit dit met de hoeveelheid? Ook gewoon de normale 6-7gram/l nemen? Of is dit wat te kort door de bocht?

Zelfste als met honing waarschijnlijk maar ik vind het nergens echt terug.

Merci!

• Ik heb wel eens een Irish Red Ale gebotteld met Ahorn siroop. Reken gewoon uit alsof je suiker gebruikt, en neem dan het gewicht maal 1,6. Voor de meeste Ahorn siropen zal dit wel goed zijn. Op het etiket moet ook staan hoeveel suiker er per 100 gram in zit.

Ik heb de siroop wel opgelost in lauw water, koken of teveel verhitten haalt de smaak weg. Zeker met een RIS kan dat gewoon, er zit al genoeg alcohol in tegen infecties.

Eigenlijk hetzelfde als met honing, maar iets andere hoeveelheid.

• Ik heb me daar een bestandje voor gemaakt, als je die ahornsiroop oplost met bvb de helft water (om beter vloeibaar te worden om makkelijk in de flesjes te kunnen spuiten met een "bottelspuit") moet je eerst kijken hoeveel gram suiker er in de totale hoeveelheid vloeistof zit in je beker/pot, dan die 2 ingeven in de file en je ziet direct hoeveel je moet inspuiten per gekozen gewenste hoeveelheid per liter, ik kies meestal 8 à 8,5 gr suiker per liter. Laatst nog een biertje gebotteld met de D-180 kandijsiroop.

Hieronder de link:

http://chateau-ifach.be/suikergift_bottel….xlsx

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."