Kveik raw tropical IPA

There are 13 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Op basis van dit recept en omdat het weer tropisch warm wordt, een ideaal moment om de kveik gist nog eens uit de frigo te halen.

https://www.hobbybrouwen.nl/fo….msg596948.html#msg596948

Essentie van 'raw' is: niet koken,

hop pas erbij na enkele dagen vergisten en samen met fruit erbij

Op het einde nog een dosis hop erbij in de vorm van hopthee.

Hier mijn aanzet:

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 21/08/2019

Naam van het bier : Kveik fruit ipa

Type van het bier : raw kveik

Brouwvolume : 25 liter

Extractie-efficiëntie : 85%

Voorspelling begindensiteit : 1050,4 SG /12,5 °P /12,9 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1010,6 SG /2,9 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,2%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 0 IBU / 17 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Palemout 7 8 4,500 85,7 %

Tarwemout 3 0,500 09,5 %

Aromamout (Amber 50) 49 0,250 04,8 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

Maischwater : 22,5 liter aan 65 °C

62,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase )

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 18,4 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 0 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Tomahawk BLM 12,0% 100 dry 0,0

Tomahawk BLM 12,0% 80 dry 0,0

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

1 kg ananas 1 kg mango diepvries stukjes

VERGISTING

Gistnaam : Voss kveik, underpitchen op 35° C en vergisten 2-3 dagen

Fruit en hop erbij, dan temp naar 21°

Wa peisde? Iemand dit al gedaan? Ik lees dat bitterheid wat meer zou mogen, die hopthee op het einde ook best in meer water koken (in een hoprocket).

• Laat die 72°C stap weg en maisch niet uit anders ga je mogelijk te veel DMS krijgen in je bier. (ik lust het niet in mijn bier)
    Boven de 70°C wordt MMS de voorloper van DMS die in mout zit omgezet naar DMS
    Zorg dat je PH van je te vergisten wort lager is dan 5.1 dat beperkt ook de vorming van DMS tijdens de vergisting.
    De Aroma mout gaat al sowiso al zorgen voor DMS in je bier, daar die geeest is boven de 70°C en daar al een deel van de MMS omgezet is naar DMS
    De smaak grens voor DMS ligt zeer laag hou er rekening mee, ik heb nog geen enkele Raw Ale gedronken waar geen DMS in zat.

• Dus aromamout weglaten? Evt vervangen door wat havervlokken.

PH aanpassen, zeker spoelwater ook, want er wordt aangeraden om met koud water te spoelen (koelt je wort af tot bijna pitching temp.). Ik vraag me enkel af of je dan nog suikers genoeg uitspoelt.

Danku Sergio! We hebben u gemist op ons bierfestival...

• W@lter, je kookt of niet, of minimaal 30 minuten en koelt heel snel om de redenen die Serge aan gaf. De derde optie is een decoctie, maar dan kom je waarschijnlijk met de 70°C grens in de problemen, het is wel wat men bij de Berliner doet.

• Dus aromamout weglaten? Evt vervangen door wat havervlokken.

PH aanpassen, zeker spoelwater ook, want er wordt aangeraden om met koud water te spoelen (koelt je wort af tot bijna pitching temp.). Ik vraag me enkel af of je dan nog suikers genoeg uitspoelt.

Danku Sergio! We hebben u gemist op ons bierfestival...

Of je voldoende suikers uitspoelt met koud water of niet is eigen ondergeschikt aan het vermijden van DMS in het bier.
    De reden dat ze met koud of lauw water is gedreven het vermijden van DMD vorming.
    Je moet dus voor kwaliteit gaan en niet voor kwantiteit, in dit geval dat beetje suikers die je eventueel minder zou oplossen uit je filterbed moet je er bij nemen.
    't Ja het gents bierfestival, het weer en de gezondheid zegden neen!!
    De oorzaak; ik heb de laatste tijd eigenlijk een beetje te veel activiteit (lees aan het werken geweest) gehad op de biergilde met het installeren van de nieuwe brouw instantiate.

• Deze morgen op tijd begonnen, voor de grote hitte.

Op een kleine 4 uur zat alles in het vat, 23L à SG 1044, iets lager rendement, maar wel verrekte handig dat er geen uur moet gekookt worden, ook het koelen ging sneller, wegens spoelen met lauw water (wort was nog 55°). Wel de koeler en alle materiaal ontsmet.

Ook voor een klein beetje bitter en bewaarbaarheid: 30' van einde maischen een 20 gr oude hop meegemaischt. Alles aan 35° in de frigo, de gist s morgens al op 35° gezet en underpitchen.

Morgen benieuwd of die echt zo snel gaat.

Daarna hevelen, fruit en koudhop erbij.

• Jazeker, 2 gr, en de kweekwort is steevast aangezuurd en bevat ook voldoende voeding.

Gisteren, zo'n 24u later SG gemeten: 998!!! Straf beestje, even alles wat kouder gezet, straks overhevelen en (ontdooid) fruit (2kg mango, ananas was op in de colruyt) in hopzakjes + 100 gr Tomahawk bloemen in hopzakjes met knikkers erin knikkeren. Zondag bottelen met die hopthee, 6gr suiker en beetje bottelgist.

Snelste bier e-v-e-r!

• Probeer ingevroren passievruchtenpulp of mango, die geven veel meer smaak dan het verse tropisch fruit van bij de fruitboer.
    Het probleem met die verse tropische vruchten is dat die ginder eigenlijk groen van de boom worden geplukt en dus weinig van hun goede smaakeigenschappen bevatten als ze hier bij de groenteboer liggen.
    Ingevroren tropisch fruit of pasta's worden meestal lokaal van overrijp fruit gemaakt dat niet meer geëxporteerd kan worden.

• Bottelen zondag 1 september gedaan en gisteren uit brandende nieuwsgierigheid eentje opengetrokken.

Mooie troebel, stond al op druk (beetje bottelgist gebruikt), schuimlaag was romig en trok niet te snel weg.

Geur héél licht fruitig, smaak zeer fris, medium body, heerlijke hoppigheid en enkel een zweempje fruitig. Inderdaad dus vooral de dryhop en hopthee, weinig van de mango en ananas te merken. Maar wél geslaagd, goede dorstlesser. Ik ga deze nog eens brouwen zonder fruit of met krieken of zo.