Koelen met regenwater

There are 21 replies in this Thread. The last Post () by HermanH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Momenteel koel ik met leidingwater en ondanks dat ik een gedeelte opvang lijkt met dit toch vooral verspilling, dit terwijl ik een cubitainer van 1000 liter regenwater heb staan, en dat niveau komt zelden onder de 500 liter.

De cubitainer heeft een gardena koppeling dus ik kan mijn tuinslang daarop aankoppelen. Hebben jullie aanraders qua pompen? Het water moet een afstand van 50 meter overbruggen.

Groetjes

• Je moet er eens een kosten-baten analyse op doen.
    Een gemiddelde hydrofoorgroep kost je al minimum 200€ (zonder koppelingen en filters of leidingen) de totale installatie kost doe maar minimaal het dubbele dus 400€
    Kraanwater kost gemiddeld inclusief BTW alle milieu heffingen e.d. en distributie 4,3€ 1000l
    Een brouwsel van 20l koelen daar gebruik je minder dan 100l voor als je goed uitgerust bent.
    Per brouwsel kost het je dus 0.43€ om te koelen (laten we afronden op 0.5€) dus alvorens je een hydrofoorgroep hebt terug verdient moet je al 200 brouwsels doen.
    Tegen dat die 200 brouwsels gedaan zijn is natuurlijk je pomp weer terug aan vervanging toe ;)
    En het grote nadeel is dat als je je water bovengronds stockteert in een cubitainer dit de omgevings temperatuur heeft en je in meeste gevallen zelden vergenoeg kan koelen en dus nog steeds kraanwater nodig hebt voor het gros van de koeling.

• Laat ik effe inpikken op het oppompen van regenwater over een afstand van 50 meter. Als zoon van een tuinbouwer kan ik daar toch iets met ervaring over zeggen.

50 meter is niet niks, je hebt daar al een iets beter pompje voor nodig als eentje van 25 euro. Thuis werkten wij met pompen die een serieus debiet hadden, uiteraard is een beregening die een aantal 100 m2 moet bedienen iets anders als een dompelkoelertje voor 20 liter, maar toch moet je het water over een vrij grote afstand verpompen. Ik denk dat je eens goed de specs moet lezen van de beschikbare pompen in de Gamma/Brico maar reken zeker op +/- 100 euro voor iets bruikbaars. Tel daar ook nog de slangen bij die je nodig hebt (50 meter dus) en je zit al makkelijk aan een 200-tal euro.

Komt nog iets bij : in de zomer is dat water in dat reservoir een stuk warmer, het zou me niet verbazen mocht het voor de moment ergens in de buurt van 20°C zitten, en dan gaat koelen ook een stuk moeilijker.

Wat ik zou doen : gewoon voor een efficiënte koeling zorgen en eventueel het water opvangen in een container en het hete water gebruiken om te reinigen en de overschot in goed afgesloten containers doen om de volgende keer mee te brouwen?

• Je kan ook andersom werken zoals ik gedaan heb: ik koel met een dompelkoeler. Het eerste water gebruik ik om mijn gistvat te reinigen, al mijn gebruikt materiaal af te wassen en mijn brouwkelder te poetsen. Dan koppel ik het uiteinde van de dompelkoeler op een tuinslang die vast gemonteerd is tussen mijn kelder en de regenton en met de druk van de waterleiding gaat dit naar mijn regenton. Geen pomp nodig en met onze zomers is mijn regenton toch nooit vol.

• 50 meter is niet niks, je hebt daar al een iets beter pompje voor nodig als eentje van 25 euro.

Met een opvoerhoogte van 30 meter en een werkdruk van 3 bar is een waterslang van 50 meter met een open einde helemaal géén probleem.

Zeker al niet wanneer je dit maar om de paar weken (maanden) een half uutje gebruikt. Voor zo ver ik kan lezen beschikt Stijn26 al over een tuinslang met Gardenakoppeling. Professionele beregeningsapparatuur is natuurlijk andere koek, maar niet te vergelijken met het gebruik in een hobbybrouwerijtje van 20 Liter.

Wat wel een probleem is is inderdaad de temperatuur van je koelwater in de zomer. Zelf koel ik met water uit een boorput van 8°C, dat is luxe in de zomer natuurlijk.

• Komt nog iets bij : in de zomer is dat water in dat reservoir een stuk warmer, het zou me niet verbazen mocht het voor de moment ergens in de buurt van 20°C zitten, en dan gaat koelen ook een stuk moeilijker.

Ik heb een regenwater opvangbak van 300L dat water is momenteel 23°C.

Vorige maad zal dat een heel stuk warmer geweest zijn toen het overdag meer dan 35°C. was.

Ik brouw in de wintermaanden en koel met leidingwater. Voor een brouwsel van 44L verbruik ik dan ongeveer 95L water. Dat hete en warme water herbruik ik om alles af te wassen inclusief de flessen.

• Met een opvoerhoogte van 30 meter en een werkdruk van 3 bar is een waterslang van 50 meter met een open einde helemaal géén probleem.

Het is al grappig dat ze een opvoerhoogte van 30 meter beloven. Een feit is (vraag maar eens in een winkel waar ze goede pompen verkopen) dat een gewone pomp niet meer als 8, maximaal 9 meter kan opvoeren. Heeft gewoon met de aard van de pomp te maken. Pompen die meer halen zijn speciale pompen en die heb je niet onder de 500 euro.

Maar als de opvoerhoogte 0m is (wat waarschijnlijk is omdat zo'n kubus meestal boven de grond staat) dan kan die 50 meter nog net. Veel druk ga je niet meer hebben, je zit ook aan het einde van de mogelijkheden voor zo'n pomp, maar voor een dompelkoeler is het misschien niet nodig.

• Dit uur van de dag is ongeveer het moment om te koelen en nu is het water 24,3°C in het reservoir

Gisteren nog en donkere gebrouwen met WM-gist, koel met regenwater, reservoir in de grond, makkelijk tot 20 graden kunnen koelen:

koeltemperatuur_9_8_19.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Eerste werkje op de lijst. Regenwaterput opmetsen tot gelijk met de grond en deksel opleggen. Nu ligt die +/-0,5m onder de grond. Goedkoop dompelpompje erin en ik heb 3000L regenwater ter beschikking om te koelen en de planten te gieten.

• Hier ook ooit een hydrofoorgroep aangeschaft met het gedacht om regenwater te voorzien in de serre die +- 60m van de regenput staat. Druk in de serre na die 60m: 0,0. Het maximum om nog wat deftig debiet te krijgen is 25m met de pomp die ik heb, eentje van DAB, nochtans geen budgetmerk.

Ik ben er bijna zeker van dat dit aan de diameter vd toevoerslang ligt. Zorg ook voor zo weinig mogelijk bochten of opgerolde slang.

• Misschien beginnen met grotere diameter tuinslang van 19 mm, naar 15 mm en dan naar 13 mm, of dat genoeg diameterverkleining is...?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Hier ook ooit een hydrofoorgroep aangeschaft met het gedacht om regenwater te voorzien in de serre die +- 60m van de regenput staat. Druk in de serre na die 60m: 0,0. Het maximum om nog wat deftig debiet te krijgen is 25m met de pomp die ik heb, eentje van DAB, nochtans geen budgetmerk.

Ik heb zelf een bedrijf waar vooral magnesium platen voor de grafische industrie geëtst worden. Tijdens dat etsproces moet er worden gekoeld. Dat gebeurt met een inox spiraal in het etsbad. Daarvoor maken we gebruik van een regenwaterreservoir van 20.OOO liter dat ruim 50 meter van de etsmachines verwijderd is. Pompen gebeurt met een gewone DAB hydrofoorgroep. De pomp staat bij de etsmachines, de aanzuigleiding is een gewone polyethyleen darm van 50 meter lang. Het enige debietprobleem dat we ooit hebben gehad was het aanzuigen van valse lucht aan één van de koppelingen. Na dit te hebben opgelost hebben we nooit meer problemen gehad. De pomp draait minstens 4 uur per dag en gaat zonder problemen een 5-tal jaar mee.