Fetchez la Vache

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Binnen een paar weken ben ik met verlof en ga ik nog een biertje brouwen voor het najaar. Ik borduur verder op de 47 Special. Bedoeling is om een iets zwaardere saison te maken, met toevoeging van wat palemout (heb ik nog staan en moet eens op) en wat tarwevlokken voor een wat frissere moutigheid. De hoppen zijn de overschotten van de laatste twee brouwsels en moeten op. Ik denk dat de combinatie tussen de 4 hoppen wel moet lukken.

Hier kan je het recept vinden.

Corona, mondmasker, dag baard ;(

• Als het nog zo idioot heet blijft, koelen tot 27 graden, gist enten en laat die Belle Saison maar gaan met een ondergrens van 27 graden. Ik doe dat tegenwoordig zo altijd met Saisons en die smaken zo heerlijk.

• Vandaag gebrouwen, was heel plezant en alles ging goed vooruit. Dit is het geworden : https://share.brewfather.app/rx48Nj2R4xEcyK

Er zit nu 17 liter wort in het gistvat :-)

Naar aanleiding van het maischschema dat Serge heeft aangehouden bij zijn vorige brouw heb ik ook een uitgebreider maischschema gebruikt met heel goed resultaat. Ik zal de waarden morgen toevoegen.

• Gisteren is de vergisting beginnen stilvallen. Vandaag zit ik nog aan 4 blubjes per minuut. Volgens Plaato zou de densiteit nu 1.003 moeten zijn.

Na wat wikken en wegen heb ik besloten om toch wat te gaan dryhoppen. Ik denk eraan om met Lemon Drop te werken om nog wat frisse citrustoetsen toe te voegen, wat denken jullie?

• Ik zou voor de amarillo gaan. De citra gaat er al genoeg inzitten en al snel overheersen. Als het al niet te laat is uiteraard.;)

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Het is 30g amarillo geworden. Deze ochtend eens de gist afgetapt en het SG gemeten, we zitten nu op 1.002 en Plaato zegt 1.001. Gelukkig staat die in learning mode en heb ik daar het SG ook aangepast.

Het hoparoma zit er trouwens heel goed in, alleen ben ik wat ongerust over dat SG, 1.002 is nog te hoog. Mijn vorige saison met deze gist is op 0.998 geëindigd en ik hoop dat ik dat ook met deze vergisting bereik.

• Tien daagjes verder en we zitten op 0.998, volgens mij is het bier dus uitgegist maar.... Sinds een tweetal dagen is er weer meer activiteit, zondag zat ik op 0 blubjes per minuut en 1.000 SG, vandaag zit ik weer op 11 blubjes en is het SG gezakt naar 0.998. Ik moet het nog eens nameten met de refractometer maar ik geloof de waarden wel.

Nu is mijn vraag, zou het kunnen dat de Belle Saison nog een soort nagisting doet? Dat het op een of andere manier na een paar weken nog een of andere resterende suikervorm omzet?

• Blijven meten..zou de dryhop eruit halen als dat kan en nog een weekje langer lageren..alhoewel..0,998..veel lager kan je toch niet zakken, misschien gewoon wat minder bottelsuiker gebruiken

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Ik denk dat het gewoon je Bell Saison is die voor dit lage SG zorgt. Belle saison wil soms wel even een paar dagen rust nemen om dan weer terug aan het werk te gaan. 30gr amarillo op 17 liter bier is nu ook weer niet een massa hop om over 'dry hop creep' te spreken.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Zou ook wel kunnen, er zit tenslotte 30g amarillo in :/

Ik zou hem graag bottelen dit weekend dus ik hoop dat er niet teveel activiteit meer in blijft.

Blijven meten..zou de dryhop eruit halen als dat kan en nog een weekje langer lageren..alhoewel..0,998..veel lager kan je toch niet zakken, misschien gewoon wat minder bottelsuiker gebruiken

De dryhop er in laten of er uit halen stopt, versterkt of vertraagt het effect van de dryhop creep niet.
    De hop heeft zijn niet gebonden extracellulair amylase* onmiddellijk allemaal afgegeven als je de dryhop in je vat gedaan hebt, deze amylase enzymen zitten dus nu opgelost in je jong bier en blijven daar zitten en blijven hoger suikers afbreken ook als je de hop er uit haalt.
    Een saison gist geeft ook een extracellulair amylase af om de restduikers verder af te breken.

* extra cellulair amylase zijn de amylase enzymen die in de hop buiten de cellen zitten en dus vrij kunnen oplossen

• Citaat van Serge

De dryhop er in laten of er uit halen stopt, versterkt of vertraagt het effect van de dryhop creep niet.
    De hop heeft zijn niet gebonden extracellulair amylase* onmiddellijk allemaal afgegeven als je de dryhop in je vat gedaan hebt, deze amylase enzymen zitten dus nu opgelost in je jong bier en blijven daar zitten en blijven hoger suikers afbreken ook als je de hop er uit haalt.
    Een saison gist geeft ook een extracellulair amylase af om de restduikers verder af te breken.

* extra cellulair amylase zijn de amylase enzymen die in de hop buiten de cellen zitten en dus vrij kunnen oplossen

Ok, weer wat toegepaste wetenschap van serge..maar wat doet walter nu best..alleszins hop erin laten..al bottelen of toch wachten..zinvol om nog te wachten als je al zo laag zit ? Minder bottelsuiker om gushers te vermijden..of is ook dat niet meer nodig

• Ik ga nu zaterdag mijn geoptimaliseerde Duvel kloon nog eens brouwen en opsplitsen in 3 bij het lageren vervolgens dryhoppen met de Nelson S de H Blanc en met de Styrian G ( de laatste = standaard Duvel)

Ik ga ons receptje ook nog eens brouwen binnenkort, maar enkel de helft koudhoppen met Simcoe/Mosaic, die vond ik echt lekker toen bij onze eerste poging, de andere helft puur houden.... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."