Braumeister huren voor een dag/week

There are 27 replies in this Thread. The last Post () by Lucky brewer.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi iedereen,

Ik brouw al een tijdje m'n bier met meestal succes. Echter maish en kook ik mijn bier op het fornuis waardoor ik niet volledig de controle heb over de verschillende temperaturen die ik wil aanhouden waardoor eenzelfde recept, steeds verschillende bieren opleverd.

Bijgevolg zat ik te denken aan iets professioneler zoals een braumeister. Uiteraard is de aankoopprijs een probleem, waardoor ik iemand zoek die bereid is z'n braumeister uit te lenen als dan niet tegen betaling.

• Mss gewoon gemakkelijker om samen met iemand te brouwen?

Hoi iedereen,

Bijgevolg zat ik te denken aan iets professioneler zoals een braumeister. Uiteraard is de aankoopprijs een probleem, waardoor ik iemand zoek die bereid is z'n braumeister uit te lenen als dan niet tegen betaling.

@ Bierhier uit welke regio ben je, eventueel je locatie ingeven op de leden kaart?

• Bijgevolg zat ik te denken aan iets professioneler zoals een braumeister. Uiteraard is de aankoopprijs een probleem, waardoor ik iemand zoek die bereid is z'n braumeister uit te lenen als dan niet tegen betaling.

Mag ik er nog eentje voorstellen : maischen in een koelbox. Kost eigenlijk vrij weinig en werkt heel goed. Zelf vrij lang zo gewerkt.

• Echter maish en kook ik mijn bier op het fornuis waardoor ik niet volledig de controle heb over de verschillende temperaturen die ik wil aanhouden waardoor eenzelfde recept, steeds verschillende bieren opleverd.

Mijn maischketel (die linkse die er een beetje bovenuitsteekt) heb ik zelf gemaakt. Het is een ketel die netjes past in een biervat van 50L. Zo bekom ik een grote bain-marie. Daarin kan ik perfect mijn temperaturen sturen en handhaven tot op 1°C nauwkeurig. Verwarmen gebeurt elektrisch met 3 weerstanden van 1500Watt in het onderste (bier)vat waarin 15L water kan.

Koken is koken dat kan niet moeilijk zijn, dat gebeurt in een andere grote ketel die op een brander staat op een plateau met wieltjes. De kookketel is een open geslepen koeler van 100L met inwendig een koelspiraal, zie bol deksel (wat de zijkanten waren) met de in en uitgangen.

540.jpg

• Echter maish en kook ik mijn bier op het fornuis waardoor ik niet volledig de controle heb over de verschillende temperaturen die ik wil aanhouden waardoor eenzelfde recept, steeds verschillende bieren opleverd.

Sorry, Bierhier, ik begrijp niet wat er fout is aan een fornuis om te maischen en te koken...

• Je maakt geen beter bier in een Braumeister of een andere semi-automaat, het werkt alleen wat comfortabeler.

Ik maisch in een goedkope weckketel van Lidl, 50 euro of zoiets.

Het effect van maischtemperaturen wordt trouwens zwaar overroepen. Vooral temperatuurcontrole tijdens de vergisting heeft een zeer groot effect op de kwaliteit van je bier.

Heb je al een een gistkast waarmee je kan verwarmen of koelen?

• Ik begrijp het ook niet. Jaren met ketels gewerkt in de keuken en toch lekkere en minder lekkere biertjes mee gebrouwen. Nu eigenlijk een BrewMonk aangeschaft omdat ik het beu was om telkens alle ketels van de zolder te verhuizen en terug.

Als DAT het probleem is dan kan je zoals velen doen, een éénstapsmaisch toepassen op 68°C gedurende 90 minuten. Een graadje minder of meer geeft totaal geen verschil zolang je maar niet boven 73 of 74 komt en niet onder de 50 gaat.

• Een graadje minder of meer geeft totaal geen verschil zolang je maar niet boven 73 of 74 komt en niet onder de 50 gaat.

Nu niet te véél beginnen relativeren AUB! Eén of zelfs een paar graadjes misschien niet, maar 5° erboven of 18° eronder betekent wel een marge van 23° :cursing:

• Nu niet te véél beginnen relativeren AUB! Eén of zelfs een paar graadjes misschien niet, maar 5° erboven of 18° eronder betekent wel een marge van 23° :cursing:

Dat betekend dus dat maischen helemaal niet zo kritisch is. Als je wat "ver" van de 63 graden af bent maisch je wat langer om te compenseren.

Een proefbrouwsel van 4 liter op het fornuis regelt helemaal niet makkelijk vergeleken met een grote pot, maar gaat eigenlijk altijd goed. Je moet echt je best doen om het maischen te laten mislukken.

• Een proefbrouwsel van 4 liter op het fornuis regelt helemaal niet makkelijk vergeleken met een grote pot, maar gaat eigenlijk altijd goed. Je moet echt je best doen om het maischen te laten mislukken.

Wanneer is het maïschen mislukt? Zelden! ...als je géén welbepaalde body voor ogen hebt, dan komt het inderdaad allemaal wat minder nauw.

Het wordt wel anders wanneer je een brouwsel een aantal keer wil herhalen met een identiek resultaat of een recept wil finetunen om van een gewoon lekker biertje een fantastisch bier te maken.

• Klopt helemaal. Maar veel variabelen tussen de batches sluipen er in na het koken. Bij nogal wat minder ervaren brouwers worden geen starters gemaakt met vloeibare gist, te weinig gist enten, geen temperatuur controle, traag koelen na de kook (winter/zomer verschil). De meesten denken dat alles tot en met de kook alleen maar belangrijk is.

Zolang dat laatste traject niet op orde is zul je nooit stabiele resultaten krijgen. Ik wil maar zeggen, als het hele proces niet onder controle is dan maakt het maisch proces niet zo heel veel uit. Maar alle beetjes helpen natuurlijk wel.

• De maischtemperaturen hebben echt weinig invloed op het feit of je een lekker, super of geniaal bier brouwt. Je rendement kan wat verschillen, maar je moet al serieus knoeien om iets mis te doen. Veel belangrijker zijn de watersamenstelling, het vermijden van oxidatie tijdens je brouwproces, goed gistmanagement, vergistingstemperatuur, kwaliteit van de gebruikte ingrediënten en je recept.

Als je wil reproduceren, moet je inderdaad elke stap goed kunnen controleren, maar zo moeilijk is dat niet. Een koelbox is zoals W@lter zegt een simpele manier, als je dan 1 staps maischt gaat het heel makkelijk. En dan meten meten meten. Koop een refractometer zodat je de omzetting tijdens het maischen kan volgen en je maischtijd kan verkorten of verlengen.

• Toevallig staat er een Braumeister met toeters en bellen te koop (incl gistanks enz..) op tweedehands.
    En die heeft echt maar even in gebruik geweest. Ik en Herman zijn er ooit op bezoek geweest als die net iets mee dan een jaar geleden met brouwen is begonnen.

Ik weet niet wat de som der delen is, maar 5.900 is al wel een bedragje!
    Zo ingepikt zijn en dan na een jaartje al stoppen???

• Ik weet niet wat de som der delen is, maar 5.900 is al wel een bedragje!
    Zo ingepikt zijn en dan na een jaartje al stoppen???

Er zijn steeds mensen die alle bling bling met alle toeters en bellen aankopen en dan tot de vaststelling komen dat het toch mogelijk hun ding niet is dat zelf bier brouwen? of het ondertussen nog groter zien?
    Waarom doen mensen dat ? Om dat ze dat kunnen? Om dat ze het willen? omdat .....
    Wie zal het zeggen?:-/

• Er zijn steeds mensen die alle bling bling met alle toeters en bellen aankopen en dan tot de vaststelling komen dat het toch mogelijk hun ding niet is dat zelf bier brouwen? of het ondertussen nog groter zien?
    Waarom doen mensen dat ? Om dat ze dat kunnen? Om dat ze het willen? omdat .....
    Wie zal het zeggen?:-/

Vooral omdat ze denken dat het beste materiaal zowiezo het beste bier oplevert. Mits kennis van zaken kan dit zeker waar zijn. Ik heb zelf een Easybrew, vooral voor mijn eigen gemak, maar ken iemand die brouwt in wat je amper een brouwset kan noemen, en daar komen betere biertjes uit dan uit mijn bling bling. Enige verschil is dat die persoon al meer dan 20 jaar ervaring heeft, en ik nog maar een jaartje brouw.

• Klopt helemaal. Maar veel variabelen tussen de batches sluipen er in na het koken. Bij nogal wat minder ervaren brouwers worden geen starters gemaakt met vloeibare gist, te weinig gist enten, geen temperatuur controle, traag koelen na de kook (winter/zomer verschil). De meesten denken dat alles tot en met de kook alleen maar belangrijk is.

Zolang dat laatste traject niet op orde is zul je nooit stabiele resultaten krijgen. Ik wil maar zeggen, als het hele proces niet onder controle is dan maakt het maisch proces niet zo heel veel uit. Maar alle beetjes helpen natuurlijk wel.

Ik heb misschien wat overdreven met de temperatuurmarge maar zulke grote variaties zal je niet hebben op een fornuis.

Mijn laatste biertje is een voltreffer en dat is er gekomen na het gisten. Een beetje te weinig hop bij het koken en duchtig aangepast met droog hoppen. Het is een van mijn beste creaties geworden, heel veel hoparoma in het glas en uitstekende moutsmaak en niet TE bitter maar net genoeg. Totaal 100g hop gebruikt in elke 10L bier

• Er zijn steeds mensen die alle bling bling met alle toeters en bellen aankopen en dan tot de vaststelling komen dat het toch mogelijk hun ding niet is dat zelf bier brouwen? of het ondertussen nog groter zien?

Ik heb met mijn blingbling meer als 10 jaar gewacht. Bij het brouwen moet je wat je weg zoeken, wat werkt het beste voor jou, hoeveel liter wil je eigenlijk maken, ... Dat weet je aanvankelijk niet, daar kom je gaandeweg achter. Om dan ruim 8.000 euro uit te geven aan iets dat je twee jaar later weer te koop aanbiedt? Soit, chacun fait se qu'il lui plaît..

Om nu terug naar de vraag van Bierhier te komen, ik denk dat je moeilijk iemand gaat vinden die zijn installatie (al dan niet tegen betaling) gaat uitlenen. De meeste brouwers die ik ken zijn daar heel zuinig mee. Maar ik denk wel dat er veel brouwers zijn die je gerust eens een dagje willen laten meebrouwen zodat je een beter zicht op hun installatie krijgt. Daarvoor vul je best ook de ledenkaart in (via "jouw gegevens" rechts bovenaan de website en dan "Usermap -> own location"). En op de ledenkaart kan je ook zien wie er bij jou in de buurt zit en ze een pb'ke sturen.

• Yup, je bent hier welkom op mijn ongeveer 5900euro installatie 😅 maar idd uitlenen daar beginnen we niet aan... Manmanman... Ik voel me opeens een kapitalistische persoon... Voor mijn eigen EGO... Ik ben kleiner begonnen en alles is 2de hands maar ik hou van BLING BLING 🥰😍🥰😍🥰

Ps: hopelijk is mijn rest mout/hop project te drinken want dat zal tegen dan het enige in huis zijn voor VHBM2019 😈👿

• Ik beschik over een Braumeister 20liter nieuw gekocht zomer 2016, toen was dat de enige op de markt die programmeerbaar was. De grainfather die toen de helft kostte is pas een jaar later uitgebreidt met een programeerunit. En toen zijn de brewmonks en arsegans op de markt gekomen aan bijna een 4de van de prijs van een BM. Een BM is een Mercedes, de arsegans en Co zitten in de categorie Dacia, en daar rijden er ook veel van rond. Ben ik tevreden van mijn BM , jazeker , zou ik nog een BM kopen mocht ik nu starten, niet zeker.

Ik woon in Merelbeke, en een dagje meedraaien is het beste wat je kan doen voor je uw startaankoop beslist. Altijd welkom. Maar mijn eerstkomende brouwsel is pas voor eind September.