Alternatief voor Starsan

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dat ene bedrijf bestaat in de praktijk uit 2 bedrijven/magazijnen.

Geen 3 verschillende bedrijven?
    1: Braumarkt de fysieke winkel in Almere.
    2: Braumarkt de webshop, waar HomebrewShop.be een deel van uit maakt. (de webstore HomebrewShop.be is een Nederlands bedrijf en valt onder de Nederlandse handels wetgeving)
    3: En dan de fysieke winkel HomebrewShop welk een belgische winkel is en onder belgische handel wetgeving moet werken.

• Die derde (ex homebrewshop) hield ik in het verhaal al geen rekening meer mee. Ik noem het ex, want sinds Niels daar niet meer is telt die voor mij niet meer mee :) Maar drie bedrijven dus met drie magazijnen.

Blij dat er hier nog een echte winkel hier vlakbij is met echte service op 15 km afstand. En die kan alles leveren wat Brouwland levert plus nog een deel eigen import.

• Homebrewshop verhuist binnenkort, ben al vergeten naar waar, maar denk Tielt-Winge (toch niet ver van huidige locatie, schijnt ook met meer parkeermogelijkheid), sla mij dood als ik de gemeente mis heb, maar een brouwmaat is er laatst geweest en ze hadden bijna niks van materiaal meer. Het telefoonnummer dat zeker mee gaat naar daar is: +32 78 48 32 46.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Pfff, Diest, 25 min of 30 km verder dan nu vanuit Oudenaarde, gaat Brouwland worden en bestellen bij de Aveve te Brakel denk ik, iedere vrijdag levering daar...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik ga weer even voor het onderwerp: starsan ;-). Ik gebruik al jaren Chemipro Acid, 2% oplossing met demiwater in een spuitbus. Werkt als een klontje. Eén druppeltje detergent erbij op 1/4 liter en het schuim blijft ook 'plakken'.

Wel benieuwd of het nog beter zou werken met fosforzuur erbij. Van waar komt die info, Walter?

Voor m'n grote zaken, zoals gistvaten en mandflessen blijf ik gewoon m'n oxi verder opgebruiken, de versie van de Bioplanet trouwens, kan ik m'n ecocheques rustig aan slijten...

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Ik ga weer even voor het onderwerp: starsan ;-). Ik gebruik al jaren Chemipro Acid, 2% oplossing met demiwater in een spuitbus. Werkt als een klontje. Eén druppeltje detergent erbij op 1/4 liter en het schuim blijft ook 'plakken'.

Wel benieuwd of het nog beter zou werken met fosforzuur erbij. Van waar komt die info, Walter?

Voor m'n grote zaken, zoals gistvaten en mandflessen blijf ik gewoon m'n oxi verder opgebruiken, de versie van de Bioplanet trouwens, kan ik m'n ecocheques rustig aan slijten...

Chemipro acid behoort tot de "Fatty Acid Sanitizer" door er detergent er bij doen om te laten schuimen kan wel mogelijk de desinfecterende sterk beïnvloeden.

Het detergent om te schuimen dat je er bij doet is dat zuur of alkalisch?
    De daar aanwezige oppervlakte actieve stoffen gaan die samen met wat in de Chemipro Acid zitten?
    Kortom:
    Niet zelf gaan mengen met ander detergenten je bent dan in het wild in het rond aan het schieten zonder enig doel te hebben daar je niet weet hoe dit allemaal onderling reageert.

Fatty Acid Sanitizers

Fatty acid or carboxylic acid sanitizers were developed in the 1980s. Typical formulations include fatty acids plus other acids (phosphoric acids, organic acids). These agents also have the dual function of acid rinse and sanitization. The major advantage over acid anionics is lower foaming potential. These sanitizers have a broad range of activity, are highly stable in dilute form, are stable to organic matter, and are stable to high temperature applications.

These sanitizers have low activity above pH 3.5–4.0, some formulations lose activity at temperatures below 10°C (50°F). They also can be corrosive to soft metals and can degrade certain plastics and rubber.

• Wel benieuwd of het nog beter zou werken met fosforzuur erbij. Van waar komt die info, Walter?

Van nergens eigenlijk. Maar ik dacht dat fosforzuur het ontsmettende ingrediënt was in Starsan dus dacht ik, waarom dat niet toevoegen aan Chempro Acid om het nog wat beter te doen werken?

Ik ben eigenlijk van zin om eens die Chempro Acid een kans te geven, dan zou ik eerst het water hier aanzuren (wij zitten met kneiterhard water) en dan net als jij met een spuitbus de chempro aanbrengen op de te ontsmetten onderdelen.

• Van nergens eigenlijk. Maar ik dacht dat fosforzuur het ontsmettende ingrediënt was in Starsan dus dacht ik, waarom dat niet toevoegen aan Chempro Acid om het nog wat beter te doen werken?

Ik ben eigenlijk van zin om eens die Chempro Acid een kans te geven, dan zou ik eerst het water hier aanzuren (wij zitten met kneiterhard water) en dan net als jij met een spuitbus de chempro aanbrengen op de te ontsmetten onderdelen.

Zou je dan niet beter demiwater kopen en hier de chempro acid in mengen? Als je een spuitbus kan gebruiken, heb je ook niet veel water nodig.

• Ik zou mij niet wagen aan het mengen van... Ik heb een collega gehad die ook graag verschillende producten bij elkaar flatste om te kuisen. Hij heeft het op een gegeven moment gepresteerd om al het RVS, tafels frigo's enz. in de keuken te laten roesten. :@

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Hij heeft het op een gegeven moment gepresteerd om al het RVS, tafels frigo's enz. in de keuken te laten roesten.

Niet voor het een of ander, maar dat wil zeggen dat hij chloorgas had gemaakt. Dikke chance gehad dat het enkel dingen waren die roestten en niet z'n longblaasjes die kapot gingen ;-) (Chloorgas herkende men in WOI door het feit dat uniformknopen begonden te oxideren)

En in dat standpunt geef ik u groot gelijk : oppassen met zomaar wat samen te gaan flansen, en dat is ook niet mijn bedoeling.

Starsan is in dat opzicht ook niet zo onschuldig trouwens : dat heeft letterlijk witte plekken gevreten in ons keukentablet (de madam was daar héél content mee), ok het was pures starsan dat op het tablet was gedruppeld maar toch. En laat ons even verder denken : we sproeien dat allemaal lustig met een spuitbusje op alles wat in onze brouwerij ligt maar terwijl ademen we dat spul wel mee in, ik durf erom te wedden dat niemand een mondmasker draagt (ik ook niet zelle). Maar ik merk wel steeds op dat als ik het zit te sprayen in mijn cct en dergelijke, het niet de eerste keer is dat ik er ook van moest hoesten.

jij vertelde dat je het wat wilde aanzuren omdat het kneitehard was. Mijn reply hierop was demi-water. Verder moei ik mij niet.

Uit jouw (en andere) reacties distilleer ik dat het niet zo'n goed idee is om te gaan mengen. En demiwater is inderdaad niet duur en uitermate geschikt voor wat we het willen gebruiken, dus denk ik dat ik het fosforzuur-idee maar op de schap ga leggen.

• Starsan is in dat opzicht ook niet zo onschuldig trouwens : dat heeft letterlijk witte plekken gevreten in ons keukentablet (de madam was daar héél content mee)

Ik heb dat eens 'puur' op zo'n 'Michelinjasje' gemorst. Binnen de kortste keren een gat erin.

Composiet keukentablet, wel de verdunde versie star san, met een groen sponsje en cif meerdere keren moeten handmatig polieren om de kringen eruit te krijgen 'voordat' het vrouwtje terug thuis was.^^

• Van nergens eigenlijk. Maar ik dacht dat fosforzuur het ontsmettende ingrediënt was in Starsan dus dacht ik, waarom dat niet toevoegen aan Chempro Acid om het nog wat beter te doen werken?

Hoe werkt Starsan: Natuurlijk is het niet het fosforzuur of de oppervlakte actieve stof maar de combinatie van die 2
    Hier een filmpje waar het in uitgelegd is op een zo eenvoudig mogelijke manier. (het is wel een filmpje dat de mythe weerlegd dat Starsan geen gisten dood)
    Het fosforzuur dient eigenlijk om de PH laag genoeg te krijgen zodat er een waterstofatoom afsplitst van het dodecyl sulfonzuur en dit geladen wordt zodat het de celwand kan penetreren.

Waarom je best ook geen detergenten mengt je hebt niet alleen anionische oppervlakte actieve stoffen maar ook kationische operavlakte actieve stoffen, Dus sommige oppervlakte actieve stoffen zijn een zuur de andere zijn een base.
    Zuren en basische operavlakte actieve stoffen mengen lied tot een chemische reactie waarbij waarbij ze opheffen en er andere stoffen ontstaan (die mogelijk zelfs niet echt gezond zijn)

• Het fosforzuur dient eigenlijk om de PH laag genoeg te krijgen zodat er een waterstofatoom afsplitst van het dodecyl sulfonzuur en dit geladen wordt zodat het de celwand kan penetreren.

Ok, en dan kom ik bij de tip van Hoppa om gewoon demi-water te gebruiken zodat de pH laag genoeg kan zijn om Chempro Acid te kunnen gebruiken zonder problemen (wat met ons kraantjeswater niet het geval zal zijn).

Bedankt voor de heldere uitleg over hoe starsan precies werkt, het maakt veel duidelijk.

• Ok, en dan kom ik bij de tip van Hoppa om gewoon demi-water te gebruiken zodat de pH laag genoeg kan zijn om Chempro Acid te kunnen gebruiken zonder problemen

W@lter, gebruik je bij je Star San oplossing dan gewoon kraantjeswater?

Blijkbaar ben ik met men Star San heel zuinig want ik heb enkele jaren geleden een busje van 473ml gekocht en daar zit nu nog 400ml in.:/

• W@lter, gebruik je bij je Star San oplossing dan gewoon kraantjeswater?

Dat kan als je eerst je water aangezuurd met wat fosforzuur tot een PH < ±5 a 5.5

Maar in RO water is het bijna onbeperkt houdbaar, in kraanwater zelfs aangezuurd wordt het steeds melk wit na verloop van tijd en ben je niet zeker dat het nog afdoende werkt.
    Ik gebruik ook enkel RO water

• idd, ik gebruik steeds gedemineraliseerd water. Na 3 maanden is dit nog steeds glashelder. Blijkbaar als het helder is, werkt het nog steeds. Troebel tot wit, blijkbaar niet meer goed.

• Starsan gaat hier ook in de spuitflacon met demi water van de Colruyt. Volgens mij gaat het op die manier zo lang mee dat ik de Starsan crisis overleef. Ik doe jaren met een 118 ml flesje en die flacon gebruik ik echt niet zuinig.

• Quote from mbroek

Starsan gaat hier ook in de spuitflacon met demi water van de Colruyt. Volgens mij gaat het op die manier zo lang mee dat ik de Starsan crisis overleef. Ik doe jaren met een 118 ml flesje en die flacon gebruik ik echt niet zuinig.

Op een begeven moment wordt de werking minder. Ik maak een liter per brouwdag aan. Met 2 ml. Starsan. En heb nu Chemsan besteld. Een 2 liter fles. Heb nog zo'n 900 ml. Starsan staan. Reserve kan nooit kwaad.

• Ik raad ook af om zelf te mengen.

De oppervlakte aktieve stoffen (het detergent deel) van die samenstelling wordt nou net speciaal gemaakt om ofwel zuurbestendig te zijn (zoals in Starsan) of om alkalibestendig te zijn, of zelfs bestand tegen sterk oxiderende of reducerende stoffen (bv speciale detergent grondstoffen van Dow Chemicals).

Als je dan 'iets' gaat toevoegen waar je de samenstelling of eigenschappen niet exact van kent, dan weet je niet wat je uitkomt.

Met mengels van chloorhoudende producten, bepaalde sulfonaten, sterke alkalische producten kan je erg gevaarlijke toestanden bekomen (bv. de uitstoot van puur chloorgas dat uw longblaasjes verbrand).

Daarom staat op de meeste reiningsproducten (en zeker in hun veiligheidsbladen) dat je hun product niet mag mengen met andere (uitgezonderd met wat de fabrikant expleciet voorschrijft in de gebruiksaanwijzing).

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Sinds deze week hebben ze bij BL een vervangproduct voor StarSan. Voorlopig nog niet op de website(volgende week), wel in de winkel.