Alternatief voor Starsan

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Een tijdje terug wou ik bij een verdeler van Brouwland een nieuwe fles Starsan kopen. Hij zei dat Starsan tijdelijk niet te verkrijgen was. Ik dacht toen geen probleem want ik kon wel nog eventjes weg .... We zijn nu echter meer dan een maand verder en ik zie op de website van Brouwland dat dit nog steeds niet in voorraad is. Mijn huidige fles begint zo stilaan uit te geraken, dus wordt het tijd om eens eventjes aan een alternatief te denken. In mijn beginperiode gebruikte ik wel eens chemipro oxi, maar daarvan had ik vaak een witte waas op mijn flessen. Dus zou ik dit liever niet meer gebruiken, ook al omdat dit eigenlijk niet echt een desinfectans is.

Wat gebruiken jullie om jullie flessen sanitair te krijgen?

• Chemipro Acid is momenteel het beste alternatief enkel is de contacttijd daar voor 5 tot 10 min!!
    Trouwens de Purosan zit vermoedelijk in het zelfde schuitje als Starsan daar dit een identiek product is, eenmaal de vergunning is verlopen voor Purosan moeten ze voor dit product ook een hercertificering aanvragen. Als de overheidsdiensten hier ook dan moeilijke vragen gaan bijstellen waar de producent/invoerder niet dadelijk een duidelijk antwoordt kan op geven kan het zijn dat er daar ook problemen opduiken met de bevoorrading.

Maar maak het toch allemaal niet zo moeilijk, Zelfs als al die producten wegvallen dan heb je nog steeds bleekwater (javel) om alles te desinfecteren. Enkel heeft bleek een nadeel het wordt wel beïnvloed door organisch vuil?
    Met ander woorden de producten zoals Starsan en andere (Perazijnzuur e.d) zijn niet (of bijna niet) gevoelig aan organisch vuil, als er ergens een beetje vuil (al dan niet zichtbaar vb in spleetjes en tussen pakkingen) achter blijft dan dringen deze producten toch door en gaan de beestjes in deze spelletjes toch doden. Bleek kan dit niet wegens zijn polariteit (komt er wel rond maar dingt er niet in)

Nu bleek (Javel) heeft een groot nadeel, zelfs als er minieme hoeveelheden achter blijven heeft dit dadelijk negatieve gevolgen voor de smaak, geur kleur mondgevoel, .... van je bier (de organoleptische eigenschappen van het bier)

Maar dit is niet onoverkomelijk!! In eerste instantie zorg voor een een goede doorgedreven reiniging (tot in de spleetjes desnoods demonteer je alles)
    Vervolgens desinfecteer je de apparatuur met bleek, Om de laatste sporen hypochloriet (het actief ingrediënt van bleek) te verwijderen moet je niet meer doen dan je apparatuur achteraf goed spoelen (3x kort spoelen is beter dan 1 x lang dat weet iedere laborant)
    Vervolgens de belangrijkste stap om de laatste sporen bleek te verwijderen is finaal even naspoelen met een verdunde sulfiet/citroenzuur oplossing (de sulfiet die men ook gebuikt in de wijn). Deze sulfiet/citroenzuur oplossing zal de hypochloriet omleggen naar vrije chloride welke totaal geen negatieve invloed heeft op je bier.

Ik heb in ieder geval nog een grote voorraad Starsan en Saniclean bestelt in het buitenland welke daar toen nog op stock waren toen de bevoorradings problemen opdoken en kan nog wel enkele jaartjes verder :whistling:

Bestellen buiten de EU is ook nog steeds een optie!!!!

• Nu bleek (Javel) heeft een groot nadeel, zelfs als er minieme hoeveelheden achter blijven heeft dit dadelijk negatieve gevolgen voor de smaak, geur kleur mondgevoel, .... van je bier (de organoleptische eigenschappen van het bier)

Het heeft er nog eentje : javel is niet zo goed voor RVS.

Maar eerlijk gezegd maak ik me niet zo'n zorgen : voor StarSan konden we ook ons materiaal ontsmetten dus zal dat nu ook wel lukken zeker?

Ik ben aan het denken om eens oxonia aan te kopen, is wel een bus van 21kg maar al bij al kost dat eigenlijk niet zo heel veel en je hebt er ook geen grote hoeveelheden van nodig.

• Het heeft er nog eentje : javel is niet zo goed voor RVS.

Maar eerlijk gezegd maak ik me niet zo'n zorgen : voor StarSan konden we ook ons materiaal ontsmetten dus zal dat nu ook wel lukken zeker?

Ik ben aan het denken om eens oxonia aan te kopen, is wel een bus van 21kg maar al bij al kost dat eigenlijk niet zo heel veel en je hebt er ook geen grote hoeveelheden van nodig.

Wat betreft javel en RVS als je nagespoeld hebt met sulfiet/citroenzuur moet je geen zorgen meer maken over de negatieve invloed van javel voor RVS de javel is immers niet meer aanwezig achteraf. (Weg gereageerd)

Aankoop Oxonia of Kenocid 2100 5% welke identieke producten zijn kan je makkelijk bestellen in Nederland zonder al te veel vragen over de biocide regelgeving en wordt netjes aan de deur geleverd. Trouwens de kenocid van CID Lines is ongeveer 20€ goedkoper voor een bus van 20kg dan de Oxonia van Ecolab.
    CID Lines wordt trouwens ook verdeeld door de AVEVE Agrarische centra (die voor de echte boeren) bij sommige centra malen ze ook niet om een busje voor particulier gebruik.

En als de verpakking te groot vind, je vind wel gegadigden hier op het forum die een deel willen afnemen vermoed ik :)

• Voor veel schoonmaak en desinfectie werk gebruik ik nu Puremel van Ecolab. Het is niet het allervriendelijkste middel en werkt het best bij 80 graden. Dus een sprayflacon maken zoals met Starsan goed gaat is geen optie.

Maar het bespaart wel veel Starsan die ik nu nog alleen gebruikt voor dingen die met alleen even sprayen gedesinfecteerd moeten worden.

• Was vroeger mijn absolute favoriet maar waar kan je die in België nog vastkrijgen?

Tot mijn verbazing hebben de gebruikelijke webshops het inderdaad niet meer. In Duitsland nog wel:

https://www.schnapsbrenner.eu/IODOPHOR-vinoferm-250-ml (niet op voorraad)

https://www.ludwigs-sudhaus.de…62/Products/d20.004.060.0

Jammer, want veel beter dan dit is er niet als je niet aan Per kunt komen.

• Strafste is dan nog wel dat de eerste link eigenlijk een product van Vinoferm toont, dat is het huismerk van Brouwland. Voordeel van die iodophor is dat dat heel lang goed blijft en heel zuinig werkt. Je kan dat ook gewoon in een spray gebruiken.

Voor hen die Iodophor zoeken gewoon via AliExpress Er zit hier even veel actieve jodium in als de IODOPHOR die verkocht wordt als desinfectie voor brouwmateriaal nl 5%.
    Dus ook verdunnen factor 1/1000
    Eventueel de PH even controleren en aanpassen van de verdunde oplossing tot beneden de 5 PH om een goede werking te garanderen, het is effectief in een zuur medium (pH 2 tot pH 5) maar doeltreffend tot pH 7.

Het wordt geïnactiveerd door eiwitten als de pH stijgt boven 4 en wordt door warmte gedeactiveerd. Let er op wanneer de temperatuur tot boven de 50° C stijgt kunnen giftige jodium gassen ontstaan.
    Wanneer gebruikt in de juiste proporties is er geen spoeling vereist (raad het wel aan dit te doen) Het kan echter onaantrekkelijk oranje-bruine vlekken op kunststof onderdelen en apparatuur achter laten.

Apparatuur die wordt vooraf grondig schoon zijn, contacttijd is ten minste 2 minuten.

• Voor hen die Iodophor zoeken gewoon via AliExpress Er zit hier even veel actieve jodium in als de IODOPHOR die verkocht wordt als desinfectie voor brouwmateriaal nl 5%.

Het wordt over het algemeen afgeraden om zo'n middelen in China te gaan kopen. Er is namelijk veel nep tussen en eerlijk gezegd vertrouw ik een beschrijving in pinying Engels niet zo. De bijsluiter kan je niet lezen omdat het letterlijk in het Chinees is geschreven. Neen, dan tel ik wel 4 euro meer neer en bestel ik het in Duitsland. :)

• Je mag me gerust verwijten dat ik ouderwets ben, maar ik blijf tot heden enkel sodakristallen en bleekwater gebruiken.

Goedkoop, overal te koop, en je weet waar je mee bezig bent.

Na bleekwater laat ik zo mogelijk (als de zon schijnt L-) ) het materiaal in de zon liggen (in dat geval mijn glazen flessen).

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik vraag mij af of het niet mogelijk is om zelf starsan te maken.

Starsan is een mengsel van fosforzuur en dodecylbenzeensulfonzuur. De fosforzuur is het actieve bestanddeel en daar kan ik vrij makkelijk aan geraken dus als ik de dodecylbenzeensulfonzuur kan vervangen door een ander surfactant heb ik diy starsan.

• De fosforzuur is het actieve bestanddeel en daar kan ik vrij makkelijk aan geraken dus als ik de dodecylbenzeensulfonzuur kan vervangen door een ander surfactant heb ik diy starsan.

Ik heb hetzelfde lopen denken. Ik dacht dan aan Chempro Acid wat te spicen door aan de oplossing ook wat fosforzuur toe te voegen. Fosforzuur is te koop bij brouwland en kost niet zo heel veel voor een liter. Stel dat ik gelijke dosis fosforzuur en Chempro Acid zou gebruiken (ttz 10 ml Acid en 10 ml fosforzuur op een liter), zou dat dan niet werken zoals Starsan?

Starsan is een mengsel van fosforzuur en dodecylbenzeensulfonzuur. De fosforzuur is het actieve bestanddeel en daar kan ik vrij makkelijk aan geraken dus als ik de dodecylbenzeensulfonzuur kan vervangen door een ander surfactant heb ik diy starsan.

Niet vergeten er zit ook nog 2-propanol in Starsan !!

Edited once, last by Serge ().

Ik ben geinteresseerd om "mee te maken".

Daarom zal ik eens navragen via mijn vroeger bedrijf of ik niet aan dodecylbenzeensulfonzuur kan geraken.

Andere surfactents vinden is moeilijk omdat die nou perfect bestand moeten zijn tegen zuren.

Dow NV heeft een gelijkaardig type dat je kan zelfs kan mengen met 15% hypochloriet zonder een chemische reactie te bekomen.

Ik zal ook eens navraag doen of er niets mogelijk is met surfactents van het type "succinaat". Dat zijn krachtige emulgators die onder andere gebruikt worden in emulsies en dispersies (bv. acrylaatemulsies of PU dispersies).

Ik weet niet of er nog groothandels of fabrieken bestaan (zeepziederij Christeins in Gent?), waar we misschien via groepsaankoop een gelijkwaardige product of grondstof kunnen aankopen (100L...).

Wie technische data heeft van andere interessante emulgators/grondstoffen dan ik wil die hier bij mij best verzamelen en ter beschikking houden van geinteresseerden.

Graag dan als bijlagen via privé mail (ram 'punt' martens 'at' gmail 'punt' com)

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik zal ook eens navraag doen of er niets mogelijk is met surfactents van het type "succinaat". Dat zijn krachtige emulgators die onder andere gebruikt worden in emulsies en dispersies (bv. acrylaatemulsies of PU dispersies).

Ik weet niet of er nog groothandels of fabrieken bestaan (zeepziederij Christeins in Gent?), waar we misschien via groepsaankoop een gelijkwaardige product of grondstof kunnen aankopen (100L...).

Best eerst eens inlezen in "Acid-Anionic Sanitizers"

En ik vermoed dat er sneller iets terug in de rekken gaat liggen in de brouwwinkels alvorens je tegen een betaalbare prijs een groepsaankoop hebt georganiseerd.

Trouwens er zijn zoveel personen die voor hun werk even buiten de EU moeten zijn, toch niet meer dan even vragen of die een fles van van vb 5l mee brengen?

• In mijn actief leven, al lang geleden dus, gebruikte ik dagelijks isopropylalcohol, om profesionele labomachines en apparatuur schoon te maken en te ontsmetten.

(Sputtering en opdampen van bijzondere metalen bij proeven voor ontwikkeling thinfilm technologie voor electronica circuits in ruimtevaart... bij Alcatel Space afdeling...)

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Probleem is dat Starsan de ontsmettende werking of bacteriedodende werking claimde en vanaf dan gaat de vergunningswinkel rollen.

Bij bleekwater idem: Verkoopt een handelaar bleekwater als reingingsmiddel... geen probleem.

Verkoopt diezelfde handelaar het om mos te doden, afvalwater te ontsmetten, idem dan heb je een vergunning nodig.

En wat is buiten de concentratie het verschil? Niks!

Idem met sodakristallen.

De grondstof in afwasdetergent (laurylethersulfonaat), bruine zeep (natrium of kaliumlinoleaat) en een gewoon stuk lanolinezeep ontsmetten ook, sommigen vernietigen zelfs bacterien. Dan zou men daar ook vergunningen op moeten eisen.

De wetgeving is op dit gebied echt een troep.

Maar om terug te komen op die Starsan formule. Beste is een fabricant te vinden die het wil maken zonder ontsmettende werking te claimen, maar verkoopt als krachtig reinigingsmiddel. (Hetzelfde wat men dus met bleekwater doet).

• Eigenlijk snap ik het hele probleem niet. Rond StarSan lijkt het sinds de introductie op de Europese markt niet goed te zitten. Etiketten niet op orde, msds niet op orde en nu weer lijkt er van alles niet op orde. Wetgeving veranderd niet zomaar, er zijn altijd ruime periodes voor aanpassingen.

Speelt dit ook voor Iodophor? Inderdaad niet te verkrijgen via de gebruikelijke kanalen. Heb nog niet in de melk en vee hoek gekeken. Is eigenlijk ook een beter, lees breder inzetbaar, product, maar niet eenvoudiger in gebruik. (breed in de zin van wat je er mee om zeep helpt)

Chloorbleekloog heeft m.i. niets in een brouwerij te zoeken, ondanks de door Serge gegeven werkwijze. Het zelf knutselen van dit soort producten ook niet. Je bent hoogst waarschijnlijk niet de enige die je bier drinkt.

Tenslotte, voor heel veel dingen en met enig beleid, doet een behangafstomer wonderen. Geen druk opbouwen en zo snel mogelijk het condenswater afvoeren.

• Walter,

de afstomer gebruik ik voor eiken vaten, tot de buitenkant ~80°C is. Voor siliconen slangen. Voor m'n gistkweek fusten, eerst uitkoken en dan uit stomen, na NaOH reiniging en dan nog eens het wort er in koken. Ik heb het een keer gebruikt voor een 300l RVS tank, tot de wand boven de 90°C was. Als ik in een rvs pan vergist dan zet ik die een tijdje op de kop boven de slang tot de bodem >90°C is.
    Met dat ik de beschikking over perazijnzuur heb gebruik ik het niet heel vaak meer, stoom is ook geen garantie, je spullen moeten om te beginnen heel goed schoon zijn.