Geur & smaak oplosmiddel

There are 15 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb begin dit jaar iets oud bruinachtig gebrouwen met de wel gekende Roeselare blend.
    Dit opgedeeld in fruitbier (dik in orde) & houten vat (hier komt het...)
    Een goeie maand geleden was dit "bier" nog oké qua geur en smaak.
    Maar gisteren wou een liefhebber eens proeven man... Het smaakt en ruikt naar oplosmiddel (denk Aceton/vernis)

Kan ik hier nog iets aan veranderen/beïnvloeden of komt dit nog goed of is het 30 liter voor de vuilbak?! =O

• Ik heb zo'n 5 jaar geleden lambiek op een nieuw kastanje vat gezet. Initieel was dat idd wat teveel tannine, maar is al heel wat beter nu. Vat is nooit leeg geweest in die tijd (wel deel uitgeheveld en bijgevuld).

Met m'n vatje rodenboek (was een gebruikt) heb ik iets anders voor: heeft ook 4-5 jaar perfect lekkere oud bruin geleverd, maar dit jaar is er een infectie in gekropen vrees ik. Stinkt naar kattepis. Smaak gaat net nog, maar geur verpest het boeltje. Mss es samen een moonshine maken, zodat we de alcohol alsnog recupereren?

• Mijn RV Ale die ik in april gebrouwen heb

Dinsdag mijn RV Ale gebrouwen en in late namiddag de Nottingham toegevoegd van 2 jaar over datum

Vrijdag morgen was die al uitgegist , voorspelling was 1.016 en ben gekomen tot 1.011

Is ook niet echt mijn smaak , heb er eentje koud gezet en deze avond eens proeven en als hij nog niet naar mijn goesting is zal hij ook in de maneschijn mogen staan

Beetje gin kruiden er bij en zien wat het wordt

• Ik heb een blend van kriek en oud bruin, ook vergist met de Roeselare blend, een tijdje geleden gebotteld.

Toen Serge er onlangs van proefde, merkte hij ook een beetje aceton. Dit was de feedback die ik van hem kreeg:

'lekker maar een klein brouwfoutje, je proeft de Aceton dus heeft die net iets te veel zuurstof gekregen tijdens het rijpen/vergisten met de Roeselare.'

Het zal dus niet aan je eiken vat liggen.

• Overhevelen in een mandfles en een jaar laten staan. De Brett ruimt misschien nog iets op? Zeker niet weggieten.

Tips die ik heb gehad van een brouwer:
    - Hergisting op fles gaat nog veel off-flavours doen verdwijnen.
    - Eventueel nu al opnieuw wat gist en suiker toevoegen om terug te gisten.
    - Als acetongeur uit het hout komt is het kapot.

Maw die mandfles en punt 2 zal het worden... Kunnen maar poging doen :-)

• Het 'bier' een tijdje geleden overgeheveld & suiker toegevoegd 't is weer aan het 'blubben'...
    Maar... mijn vat is nog steeds de geur van een oplosmiddelke, hoe krijg ik dat goed?
    Uitstomen, wieken in branden, ...???

Zeker al geen wiek in branden, dat is enkel van toepassing op wijn vaten, als je dat doet ga je gegarandeerde de volgende keer zwavel geurtjes hebben in je bier.
    De geur uit je vat krijgen doe je best door je vat op te vullen met een warme oplossing van huishoudsoda, of Oxi.
    Laat dit gedurende enkel dagen in je vat staan en spoel daarna je vat overvloedig met warm water.
    Vul enkele keren op met water en laat enkele dagen rusten, ledig en herhaal het spoelen.
    Als laatste spoeling doe je best eentje met verdund citroenzuur of wijnsteenzuur op de PH van het hout terug op peil te brengen.

Trouwens de solvent geur is afkomstig door de vergisting in je eiken vat te laten gebeuren, De gevormde alcohol wordt door de toevoer van zuurstof door de gist dan veel sneller gereduceerd tot esters.
    Anders gezegd door vergisting onder semi aerobe omstandigheden produceren gisten veel meer esters dan normaal.
    Ik weet niet hoe groot je vat is maar bij kleien vaten (<200l) is het beter om de eerste vergisting gewoon in een gist tank te doen en pas over te brengen naar je eiken vat van als de vergisting zo goed als beëindigd is. zo beperk je het risico van over productie van deze esters.

Verder blijft de regel dat hoge temperatuur, en lage pitching rate de productie van deze esters nog bevorderen.

Het is een kwestie van de balans te vinden tussen niet te veel en net genoeg esters.