There are 18 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste hobbybrouwers

Heeft er iemand ervaring of weet iemand of er een mogelijkheid is voor het brouwen van een biertje op basis van rum

alvast dank

mvg t'schildertje

• Paar mand geleden een dergelijk biertje gekocht, vond het echt niet lekker, maar ieder zijn smaak natuurlijk...

9684379467806.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Rum is gemaakt van Molasses , heeft er al iemand een bier gebrouwen met Molasses in plaats van kriestalsuiker toe te voegen , zo ja geeft dit een goede smaak aan het bier ?

Ik gebruik wel eens molasses in donkere bieren ... Geeft een beetje kleur, de smaak is denk ik eerder een licht verschil.

• Wat betreft melasse, er zijn verschillende soorten, Engelse, Belgische en Amerikaanse? De Amerikaanse ('blackstrap') is blijkbaar de lekkerste. Van Engelse ('black treacle') ben ik al tegengekomen dat ze blijkbaar bitterder is dan blackstrap. Belgische melasse is van suikerbieten, en blijkbaar vrij onsmakelijk. Ik denk dat je het daardoor ook niet zult tegenkomen in de winkel, alleen als veevoeder.

Die van Meridian is de lekkerste, die kun je zo oplepelen. Smaakt naar drop, en is niet bitter. Lekker op pannenkoeken.

Ik heb afgelopen weekend een 60 gram in een donker bier gedaan, heb op het laatste toch wat koudwatervrees gekregen en de originele hoeveelheid van 150 gram naar 60 gram teruggebracht, en het verschil aangevuld met extra D90 (die er toch al inzat). Voor de vergisting kon je het ruiken. Nu twee dagen verder ruik ik alleen nog bier.

Fingers crossed, ik zal het maar weten in september, want ik wil dit bier eerst nog voor een week of zes op 't gemak laten conditioneren in een secundair vat.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Bedoel je een bier dat je aansterkt met rum? Dat moet wel kunnen maar je moet wel oppassen bij het hergisten op de fles dat het alcoholgehalte niet te hoog wordt voor de hergisting.

ik zou de rumsmaak (Don Papa) in men bier willen die heeft een speciale karameltoets

dus dacht ik zou dit gaan een donker biertje brouwen en daaraan de rum toevoegen

• Gewoon proberen, maar rekening houden met wat W@lter zegt: gebruik een gist die voldoende alcohol tolerant is.

heb jij enig voorstel met welk soort donker biertje je het zou proberen ? en hoeveel ik er zou aan toevoegen zou mss beginnen met 10l te brouwen en die opslitsen in 2 keer 5 l

• Het toevoegen doe je het makkelijkst in je bottelvat, dan kun je proeven. Soms is 80 ml op 14 liter teveel, en soms kan er makkelijk 3 maal zoveel in. Het ligt aan de bier/drank smaak combinatie en jouw smaak.

In je bottelvat mag de smaak er best iets teveel in zitten, het vlakt wel wat af na rijping.

• Ik zou het anders aanpakken, een bier kopen waarmee je wilt experimenteren.
    Het bier in een glas schenken en een beetje rum, voorzichtig roeren en proeven. En dan net zo lang tot je het gewenste resultaat hebt.
    Het bier brouwen en opschalen, wel de rum pas vlak voor het bottelen toevoegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk