Blonde met Witkap-gist

There are 27 replies in this Thread. The last Post () by MARCVG.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Woensdag ga ik eens een simpele blonde brouwen met Witkap-gist (merci Serge!) en hop van Hoppecruyt. Bedoeling is een zomers doordrinkertje. Ik weet dat er eigenlijk geen tarwe in hoort, maar het is dan ook geen kloon en ik wil wat mondgevoel.

Wie heeft er nog goeie tips?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

2019-06

Naam recept

Zauw

Brouwdatum

10-07-2019

Bierstijl

Blond

Volume

22,0 l

Begin SG

1,054 SG

Eind SG

1,012 SG

Schijnbare vergistingsgraad

77,8%

Alcoholgehalte

5,5 vol.%

Berekende kleur (Morey)

10 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

31 IBU

Brouwzaalrendement

80,0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20,00 l

Water uit Diest, België

1,90 g

CaCl2

1,50 g

CaSO4

9,10 ml

Melkzuur

12,10 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

67 mg/l

5 mg/l

94 mg/l

118 mg/l

80 mg/l

87 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4,00 kg

Pale mout. Maris Otter

Thomas Fawcett and Sons

5 EBC

80,0 %

1,00 kg

Lichte tarwemout

Brewferm

5 EBC

20,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Beta-amylaserust

62,0 °C

1 min.

45 min.

4,0 l/kg

Alfa-amylaserust

72,0 °C

15 min.

15 min.

4,0 l/kg

Uitmaischen

78,0 °C

10 min.

5 min.

4,0 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

20,0 g

Magnum

bellen

9,8%

60 min.

21,0 IBU

60,0 g

Groene Bel

pellets

2,1%

15 min.

7,4 IBU

60,0 g

Groene Bel

pellets

2,1%

5 min.

3,0 IBU

120,0 g

Groene Bel

pellets

2,1%

whirlpool

0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

1,00 g

WYeast gistvoeding

anders

starter

1,00 g

WYeast gistvoeding

anders

koken

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

0,1 l + 0,5 l + 0,5 l getrapte starter

Witkap

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

20,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

20,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

20,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,015 SG

Schijnbare vergistingsgraad

72,2%

Temp. nagisting

20,0 °C

Temp. lagering

5,0 °C

• Nee, anders en toch ook niet. Veel aantekeningen heb ik toen niet gemaakt behalve dat ik eigenlijk nog een whirlpool of dryhop had moeten toevoegen.

Later nog eens een tripel gebrouwen met 4 gr/liter late hopgift. Ook lekker geworden maar geen hoofdrol voor de Groene Bel. Ik had toen maar 1 ons van iemand overgenomen, dus meer had ik er niet mee gedaan.

Verleden jaar niets bij het Hoppecruyt besteld en het jaar daarvoor was er geen Groene Bel te koop. Ik had de 2016 oogst.

• w@lter wrote:

Niets, tot dat het door je waterslot komt :) Ik kan me inbeelden dat als je niet teveel headspace hebt, je wel eens anti-schuim wil gebruiken.

Beter afscheppen met een ontsmet spaan..topcropping..is allerbeste levendige gist..als je eraan kunt natuurlijk

• Deze morgen ruim 5 cm krausen, raar, ik heb 4 druppels schuimstop gebruikt begin koken. 🤔

Moet je dat niet gebruiken bij het begin van het gisten?

Je hebt maar een beperkte overdracht van antischuim van uit de kookketel naar je gistvat. Als je enkel antischuim in je kook ketel toevoegt gaat dit dus ook maar een zeer beperkt effect hebben in je gistvat. Toevoegen bij de vergisting werkt natuurlijk veel beter tegen schuimvorming in je gistvat.

Wat is er mis met krausen op gistend bier ????????????

Niets, maar als je vat te kleien is en je wil niet veel van je actieve gist verliezen via je blow-off, of je wil gewoon dat je vergisting sneller verloopt en eventueel van de andere voordelen van antischuim gebruikmaken. Dan wil je al die schuim in je gistvat mogelijk niet.

• Leg eens uit? Waarom zou het sneller gaan?

Ik bedenk het volgende, en wil wel een klein beetje mijn (hopelijk gezonde) grijze massa promoten, als alle gist in je wort blijft ipv gedeeltelijk in een laag schuim erboven is er meer gist om de boel te vergisten denk ik dan... :-)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik bedenk het volgende, en wil wel een klein beetje mijn (hopelijk gezonde) grijze massa promoten, als alle gist in je wort blijft ipv gedeeltelijk in een laag schuim erboven is er meer gist om de boel te vergisten denk ik dan... :-)

Nochtans zitten de meest actieve, die hard werken, in het schuim omdat ze veel koolzuur bevatten en daardoor naar boven gaan. Dat schuim is geen statisch ding, daar zit veel beweging in.

• Mijn laatste brouwsel is van een halve mislukking een topbier geworden. Het is nu helemaal op dronk. Heb 2 brouwsels gemengd omdat het eerste naar mijn smaak veel te bitter was geworden omdat ik enkel de allergrootste hopbellen had gebruikt (die bevatten VEEL MEER alfazuur dan een gemiddelde bel)

Een tweede brouwsel gemaakt met de helft minder hop in de kook en heel veel als drooghop in de lagering.

De twee brouwsels half om half gemend en zo gebotteld. Sterke hopsmaak maar met veel aroma. Iedereen die ik laat proeven vindt het fantastisch en heel smaakvol. Die mij weet wonen mag altijd langskomen voor een glas :bier: :P.

Een bond bier van 8 vo%, de hoofdgisting is met Rochefort en de bottelgist is met Chimay