SG nog te hoog ?

There are 54 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Maar moutextracten hadden ze nog niet, dus die vergelijking met de middeleeuwen gaat niet op ;)

Wat ik me afvraag is hoe ze de maischtemperaturen regelden in een tijd dat er nog geen deftige thermometers waren?

Ik zou dat wel eens ne keer willen proeven. ECHT middeleeuws bier. Niet enkel gebrouwen op de manier van toen, maar ook echt met dezelfde ingrediënten van toen. Volgens mij was dat naar onze huidige normen gewoonweg NIET te zuipen... Maar zolang ge er redelijk bezopen van werd was in die tijd waarschijnlijk alles goed.

• Op deze site over verloren bieren is heel wat informatie over vroegere Nederlandse bieren te vinden. Dat boek heb ik hier ook thuis en heb er al enkele recepten van geprobeerd. Enkele van die recepten staan hier ook in de bibliotheek.

Momenteel is deze auteur veel onderzoek in België aan het doen, het zou mij niets verbazen als er ook een Belgische editie van dat boek komt.

En, als het mij bevalt en dat denk ik wel, zet ik het laatste recept wat hier net uit de hergisting komt ook op de site. Even afwachten nog of er iets veranderd zou moeten worden. Noord-Hollandsche Ale wordt dat.

• Op deze site over verloren bieren is heel wat informatie over vroegere Nederlandse bieren te vinden. Dat boek heb ik hier ook thuis en heb er al enkele recepten van geprobeerd. Enkele van die recepten staan hier ook in de bibliotheek.

Momenteel is deze auteur veel onderzoek in België aan het doen, het zou mij niets verbazen als er ook een Belgische editie van dat boek komt.

En, als het mij bevalt en dat denk ik wel, zet ik het laatste recept wat hier net uit de hergisting komt ook op de site. Even afwachten nog of er iets veranderd zou moeten worden. Noord-Hollandsche Ale wordt dat.

probeer contact op te nemen met je lokale heemkundige kring !

• Je kan het bier van nu zeker vergelijken met dat van de middeleeuwen, nu en ook toen gebruikten ze mout (zonder extracten) volmout is volmout.

Awel dat is het nu juist, afhankelijk van de periode en plek werd er geen gerst maar haver gebruikt. Op sommige plekken werd er 'gestoeft' met de rijkdom en moesten brouwers ook tarwe gebruiken (hier in Brabant bijvoorbeeld). Een en ander zal afgehangen hebben van het graan dat in de streek het makkelijkst werd geteeld.

Natuurlijk is de term 'Middeleeuwen' nogal misleidend, het is een naam voor een periode van bijna 1000 jaar. En buiten de paters zijn er niet veel geschriften over terug te vinden uit de periode zelf.

Maar..... we wijken weer af :focus:

• Heb nu voor de eerste keer een lapgisting gedaan en het eind resultaat is , de lapgisting eindigt op 7 brix

het uitgegiste bier ook 7 brix , dit is een SG van 1.009

De voorspelde SG volgens brouwplanner is 1.013

Voor bottelen meet ik wel nog met de hydrometer om de juiste waarde te kennen

• Gisteren opnieuw mijn IPA gebrouwen , maar recept iets veranderd

Heb nu een flesje staan met ballonnetje voor een labgisting, blaast deze nog verder op of moet je ontluchten ?

Labogisting moet warmte, beweging en lucht (moet niet speciaal belucht worden) hebben: dan ga je zien waar je uitkomt.
    Meten en vooral niet proeven!