SG nog te hoog ?

There are 54 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De derde keer dat ik hetzelfde biertje brouw op identiek dezelfde wijze. Enige verschil is dat het bier nu 2 weken en 4 dagen op de gist heeft gestaan, de vorige keer 2 weken. De eerste 2 keer kwam ik netjes op het beoogde SG (1006). Nu blijkt bij overhevelen voor het lageren het SG te schommelen tussen 1010 en 1012.

Iemand de oplossing, gouden tip of wat ik nu best doe? In mijn korte brouwervaring heb ik dit nog niet meegemaakt.

Vergisten gebeurt in een gistkast met Inkbird. Mogelijk was de temperatuur wat hoog ingesteld? Mss de vorige keer op 20° ingesteld, maar ben niet helemaal zeker. PC was gecrasht en kon mijn vorige brouwsels niet meer raadplegen

Alvast bedankt.

Ik heb hier nog een zakje US-05 liggen, dus dat kan ik eventueel nog wel toevoegen.

Hieronder de uitdraai van het recept.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

Naam recept

Ne Ruud

Brouwdatum

10-06-2019

Bierstijl

Sterke Blonde

Volume

26,0

Begin SG

1,064 SG

Berekende kleur (Morey)

7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)

30 IBU

Brouwzaalrendement

68,9 %

Kooktijd

70 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

19,60 l

Water uit Oostmalle

7,00 ml

Melkzuur

16,74 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

62 mg/l

6 mg/l

10 mg/l

213 mg/l

17 mg/l

10 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

5,00 kg

Swaen Pilsner

De Swaen

3 EBC

71,4 %

0,30 kg

Tarwevlokken

Supermarkt

2 EBC

4,3 %

0,30 kg

Havervlokken

Supermarkt

2 EBC

4,3 %

1,00 kg

Kristalsuiker

Supermarkt

0 EBC

14,3 %

0,40 kg

Rietsuiker licht

Supermarkt

2 EBC

5,7 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

62,0 °C

1 min.

30 min.

3,5 l/kg

Stap 2

67,0 °C

1 min.

15 min.

3,5 l/kg

72,0 °C

1 min.

30 min.

3,5 l/kg

78,0 °C

1 min.

5 min.

3,5 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

75,0 g

Saaz

pellets

3,4%

50 min.

26,8 IBU

45,0 g

Styrian Goldings

pellets

3,4%

10 min.

6,1 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

23,0 g

Safale American (US-05)

bovengist

11,5 g

SafBrew Ale (S-33)

bovengist

Vergisting

Kenmerk

Waarde

Starttemp. vergisting

22,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting

23,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting

22,0 °C

Eind SG hoofdvergisting

1,011 SG

Schijnbare vergistingsgraad

75,6%

Start nagisting

28-06-2019

Temp. nagisting

0,0 °C

Start lagering

28-06-2019

Temp. lagering

1,0 °C

• Als je SG nog te hoog is voor het lageren, en met die hoeveelheid suiker is dat heel logisch dan zou ik nog wachten met de temperatuur naar 1 graad te brengen. Die S33 wil wel eens blijven hangen en weer verder gaan. Wat de US05 dan samen gaat doen ??

• Je hebt een menggist gebruikt en volgens mij heeft de S-33 gewonnen deze keer. Die vergist niet zo ver door als de US-05.

De US-05 gist ook niet zo ver door normaal gezien, blijft meestal steken rond de 1.010, dus ik vrees dat gist toevoegen niet veel gaat uithalen. Wat misschien wel nog kan helpen is overhevelen naar een lagervat (geeft sowieso zuurstofinslag) en nog een paar dagen warm houden.

Edit : ik zie dat je al overgeheveld hebt, gewoon warm laten staan (22°C is goed) gedurende een weekje.

• Ik heb zelf, in mijn beginperiode van het brouwen, enkele keren een biertje gehad dat niet verder wilde vergisten dan 1022, terwijl het volgens de berekeningen rond de 1012 moest uitkomen. Na een week op hetzelfde SG toch maar besloten om het te bottelen en dat is verder zonder problemen verlopen.

• En ik hen ook wel eens iets met S33 gebotteld waarvan ik ook had gedacht dat die wel uitvergist was (met een te hoog SG), en die is uiteindelijk toch doorgegaan in de fles. De laatste flessen daarvan moesten heel voorzichtig geopen worden.

Soms is het beter je gevoel te volgen, maar zolang je ervan bewust bent dat het mogelijk snel opgedronken moet worden is er niets aan de hand.

• Heb dit ook al mogen meemaken , was blijven steken op 1.020 in plaats van de voorgeschreven 1.012

Alles heb ik gedaan om terug in gang te trekken , maar niets die hielp en na 14 dagen dan maar gebotteld

Een kleine 14 dagen later had ik mijn eerste bommetje , dan maar buiten alles open getrokken en alles spoot eruit, kon niets overhouden en was zelf druipnat van het bier

Als ik dit nog eens meemaak zal ik een beetje suiker oplossen en in mijn gistvat doen , misschien trekt de suiker alles weer op gang. (gistvoeding hielp niet bij mij)

• Heb dit ook al mogen meemaken , was blijven steken op 1.020 in plaats van de voorgeschreven 1.012

Alles heb ik gedaan om terug in gang te trekken , maar niets die hielp en na 14 dagen dan maar gebotteld

Een kleine 14 dagen later had ik mijn eerste bommetje , dan maar buiten alles open getrokken en alles spoot eruit, kon niets overhouden en was zelf druipnat van het bier

Als ik dit nog eens meemaak zal ik een beetje suiker oplossen en in mijn gistvat doen , misschien trekt de suiker alles weer op gang. (gistvoeding hielp niet bij mij)

De beste remedie voor bier waarvan de gisting voortijdig stilvalt is een beetje beluchten. De zuurstof zorgt voor nieuwe jonge cellen en die trekken de boel op gang.

Wees niet bang voor oxidatie want de gist is direct met de zuurstof weg.

Heb je spuiters dan kroonkurken een beetje lichten tot je een sis hebt gehoord. nooit kroonkurk er helemaal afhalen. Indien nodig meermaals herhalen tot je veilig kan ontkurken en hangt je bier nooit aan het plafond, maar geraakt het hele flesje in een glas.

• Kroonkurken heb ik beetje gelicht en ofwel vloog het kroonkurk er volledig af door de druk of het bleef maar doorgaan dat het bier er uitstroomde , de druk bleef maar opbouwen

Beluchten heb ik gedaan en overgeheveld en gistvoeding nieuwe giststarter , warmer gezet en na 14 dagen was er nog geen verandering in gekomen dan heb ik maar besloten te bottelen en daarom denk ik dat de suiker de gisting terug in gang gestoken heeft .

• Ik schreef een BEETJE de kroonkurk lichten heel voorzichtig tot je een sisje hoort.

Druk wordt niet opgebouwd tijdens het spuiten, het is dan dat de druk plots afneemt en het bier doet meestromen naar de opening.

Bij een stilgevallen gisting is het niet zo raadzaam om nog bottelsuiker toe te voegen, er is nog een teveel aan suiker aanwezig.

Het is niet de suiker die de gisting terug op gang heeft gebracht het is de blootstelling aan lucht en zuurstof bij het bottelen.

• Ja maar als je flessen op springen staan zal het niet helpen om de kroonkurken een beetje te lichten

De meesten vliegen eraf wanneer je ze ook maar een beetje licht door de danige druk op de fles

Blijven ze zitten dan blijft het bier uit het flesje komen , ook al zijn ze maar een klein beetje gelicht , heb het zelf mogen meemaken

Het bier was ook al 2 maal overgeheveld naar andere mandfles om zuurstof toe te voegen , wat niet mocht helpen

• De meesten vliegen eraf wanneer je ze ook maar een beetje licht door de danige druk op de fles

Blijven ze zitten dan blijft het bier uit het flesje komen , ook al zijn ze maar een klein beetje gelicht , heb het zelf mogen meemaken

Het bier was ook al 2 maal overgeheveld naar andere mandfles om zuurstof toe te voegen , wat niet mocht helpen

Het is de truuk om net zover te lichten dat ze daarna terug afsluiten en er dus niets uit kan, geen schuim en zeker geen bier. Aan de kroonkurk mag niets te zien zijn dat ze gelicht geweest zijn.

De linkse zijn gebruikte en zijn zonder beschadiging van de fles gelicht. De rechtse zijn nieuwe nog niet gebruikt

Waarschijnlijk is uw flessenopener niet goed genoeg om een beetje te lichten zonder deuken te geven in de kroonkurk. Mijn flessenopener heeft een afgeronde opening en al mijn kroonkurken zien er als nieuw uit na gebruik. Dus een beetje lichten is hier geen probleem.

Overhevelen is niet voldoende en geeft veel te weinig zuurstof aan het gistende bier, je moet met een bruissteentje en een pompje werken en dus een minuutje lucht inblazen. Gegarandeerd dat het terug in gang schiet.

Maar hier zowel als op hobbybrouwen.nl wordt een vloek uitegsproken als je durft zuurstof toelaten aan gistend wort, en wordt gedreigd met het monster van OXIDATIE.

Dus zitten ze allemaal met spuiters en zonder bier.

• Van oxidatie heb ik niet zo snel bang. Natuurlijk oxideert bier na een tijdje en soms is dit al eens wat sneller, maar bier drink je over het algemeen toch binnen het jaar op en dan is dat niet zo'n punt. Als je bier echt naar karton of roest begint te smaken kan je je zorgen beginnen maken over oxidatie.

Wat die bommetjes betreft, dit jaar dus ook nog eens last van gehad en voorzichtig lichten helpt dan niet meer, de druk is dusdanig dat ofwel de kroonkurk eraf vliegt of het flesje door het drukverschil breekt. Heel koud zetten en voorzichtig openen in een handdoek is de boodschap maar het bier is dan een total loss

• Hier mijn gouden tip. Doe steeds een ‘labgisting’. Zodoende weet je waar je moet eindigen met je gisting. Eindig je een aantal punten hoger dan je labgisting? (1 puntje mag je negeren)Hou hier dan rekening mee en trek dit van je bottelsuiker af. 1 SG-punt is ongeveer 2,5gr suiker.

Hevel je over om te lageren? Bottel dan gelijktijdig een flesje. Na 14 dagen open trekken en zien wat dat geeft.

• Hier mijn gouden tip. Doe steeds een ‘labgisting’. Zodoende weet je waar je moet eindigen met je gisting. Eindig je een aantal punten hoger dan je labgisting? (1 puntje mag je negeren)Hou hier dan rekening mee en trek dit van je bottelsuiker af. 1 SG-punt is ongeveer 2,5gr suiker.

Hevel je over om te lageren? Bottel dan gelijktijdig een flesje. Na 14 dagen open trekken en zien wat dat geeft.

labgisting.... zo ver ben ik nog niet denk ik in mijn brouwkennis...

• Is geen moeite. Neem het wort dat je gebruikt voor je eerste meting. Doe dit in het glas waar je je gist in hebt gehydrateerd. (Laat Wat meer gist oplossing over in het glas) giet dit in een flesje. Ballonnetje erop en warm zetten. Zo simpel kan het zijn.

Zeer duidelijk en juist antwoord! Zet die woorden ergens bovenaan in een banner op het forum, zodat het eindelijk gesnapt wordt en uitgevoerd wordt. Scheelt een hoop gezever!

• Ik val in herhaling, maar ik voeg de tweede dag van de gisting altijd wat gistvoeding toe:

Diammoniumfosfaat, afgekort DAP (leverancier Brouwland).

Dosering: Gebruik de helft van de voorsgeschreven dosering op de verpakking.

Al mijn bieren zijn altijd op 10 dagen compleet uitgegist. Sg 1.000 of iets lager.

De densiteit komt regelmatig dus nog iets lager door het lager s.g. van de alcohol.

Ik heb dat geleerd uit het wijn maken. Altijd een giststarter maken en de tweede dag gistvoeding toevoegen.

Bij de wijn begon ik dit na een paar rampen met stilvallende gisting.

Daarom paste ik het ook toe toen ik begon met mijn eerste biertesten

Tot heden, zowel bij wijn als bij mijn bier: Nog nooit stilvallende gisting gehad en steeds perfect uitgegist tot 1.000 of lager.

Maar ik vind het wel raar dat ik dit tot heden nog nergens op bierforums of in bierformules aangetroffen heb.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Als al je bieren uitgisten tot een einddichtheid van 1.000 of lager, dan heb je pas een heeeeeeeeeeeeeeeel groot probleem volgens mij.
    (Het is geen wedstrijd zo laag mogelijke einddichtheid halen.)
    Trouwens als je je een beetje verdiept in de suikersamenstelling van een wort uit mout en wat biergisten hier mee aankunnen, dan weet je dat steeds zo een lage einddichtheid eigenlijk een contradictio in terminis is.

• Ik zal wat verduidelijken:

Ja ik maak dikwijls/meestal bier op niet conventionele manier, zo ben ik begonnen zonder enig handboek.:evil:

Daarbij bedacht ik dan dat men na de middeleeuwen ook maar enkel een kookpot en een zift had.

Zo begon ik tussen de 3 en 5 jaren geleden bier te maken.

Mijn twee eerste gisten waren opgekweekt uit 'bodems' van Orval en Westmalle Dubbel en Tripel.

Eerst bier was "rootbier" van paardebloemen (gehele plant), chicorei enz...

Toegevoegde suikers: Van kristalsuiker tot donkere kandijsiroop.

Pas nadien met moutextracten (Brouwland) gaan experimenteren.

Daarna zelf hop beginnen kweken en gewoon natuurlijk laten drogen, heel de winter in de schuur laten hangen.

Pas na de winter de gedroogde hopbellen in gesloten dozen verpakt.

Hier ook idem: Vroeger had men geen diepvries of vacuumverpakking.

Ik werk dus meestal met oude overwinterde langzaam gedroogde hop.

Soms gebruik ik deels mijn eigen hop en deels Hallertau (Brouwland). ('Eigen hop eerst' ^^ , Hallertau op het einde...)

Gistvoeding:

Ik heb nog nooit bier gemaakt zonder gistvoeding.

Daarom kan ik heden geen zinnig antwoord op smaakverschil "met of zonder" geven.

Ik pas het dus heden nog altijd toe bij een tripelachtig bier, zéér simpele formule, moutextract en hop in 2x.

Koken: Ik laat het mengsel zéér zachtjes koken (niet hard doorkoken).

Smaak: Doet denken aan een kruising van een Westmalle Tripel en een La Chouffe.

Idem bij een 1/2 witloof/1/2 moutextractbier met kandijsiroop en hop in 3x (derde gift op einde van de kooktijd en die laat ik zelfs 12 uur trekken.)

Alcolhol na de gisting hou ik rond de 5%

En eveneens niet conventioneel: +2% glucose als bottelsuiker.

Eind % alcohol zit rond de 6%

Smaak: Stoutachtig.

Met de hedendaagse brouwwijzen moet ik toegeven dat ik voor de smaak er totaal geen idee van heb welk verschil dat geeft.

Maar nogmaals ik geef toe dat het niet de conventionele manier van brouwen is.

(Chemicus van opleiding, ik kan het experimenteren niet laten. :))

Ik laat mijn bezoekers eerst proeven en dan pas vertel ik de werkwijze. Meestal krijg ik de reactie: "Allez hoe is het mogelijk dat je op die manier zo'n smaak bekomt."

Ik zit tussen nu een een half jaar met een verhuis, maar begin 2020 zal ik eens twee identieke brouwsels maken op de conventionele manier, maar dan wel 1 met en 1 zonder gistvoeding. Ik zal er dan wel een apart onderwerp voor opstarten.

En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar het smaak verschil dat dit gaat geven.

Vanuit puur organisch - chemisch standpunt vraag ik mij ook af, of industrieele brouwerijen het wel riskeren om brouwsels van duizenden liters in te zetten zonder enige toevoeging van gistvoeding (fabrikatiegeheim???)

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Van gist hadden ze ook nog geen kaas gegeten. Alles was van hout en daarin zat IETS onbekend, wat het bier deed gisten maar evengoed bederven.

Om een beetje schuim op het bier te krijgen werden er, poper gewassen poten van ossen meegekookt.

Filteren gebeurde in 2 in elkaar gestoken rieten manden en uit de binnenste mand werd het wort geschept met een grote pollepel.

Als de ketel bijna leeg was gebeurde wel eens dat diegene die pollepel hanteerde in de mand viel en soms er doorheen, vandaar het spreekwoord "door de mand vallen".