Kurken hergebruiken

There are 22 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Sinds ik tweedehands voor een prikje een joekel van een kurkapparaat heb kunnen op de kop tikken, bottel ik meer en meer met kurk en metalen kooitje..heb al gemerkt dat een gebruikte kurk en vele van die kooitjes gewoon een paar keer opnieuw te gebruiken, dus ipv ze weg te gooien, spaar ik ze in een bokaal voor herbruik..kurken blijven volgens mij water-en luchtdicht, sommige draadkooitjes breken, maar de meeste kan je ook opnieuw gebruiken..kurken steek ik voor gebruik in starsan oplossing..
    Ok of totale onzin ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Trouwens, waarom hebben die kurkflessen type chimay of carolus van 75cl (met dikke tuit) een platte bodem ipv een conische bij de meeste flessen die je met een kroonkurk sluit..? Wie o wie weet dat , behalve Serge ?

• Ik ben geen Serge maar wil een poging doen. 😀

Champagneflessen hebben normaal een geconglomereerde kurk, een kurk die bestaat uit geperste kurkkorrels, deze kurken zijn harder dan gewone kurken en sluiten veel beter af. Je hebt hiervoor een zwaarder kurkapparaat op voet nodig. Je laat deze kurken wat uitsteken boven de fles en sluit deze af met een muilband. Daardoor krijgen ze hun speciale vorm.

Gewone kurken zijn poreuzer en ademen dus meer. Deze moeten helemaal in de fles. Als je hergisting hebt, moet je deze tegenhouden met een kroonkurk.

• Heel goed want ik heb dus zon zwaar ding op betonnen voet en hergebruik kurken van vb chimay en carolus die inderdaad zowat uitsteken..maar kan je ze ook hergebruiken ipv weggooien was mijn vraag..ik ga inderdaad geen geperforeerde wijnfleskurken hergebruiken, ca c'est evident !

• [quote='Koen Sels','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11303-kurken-hergebruiken/&postID=202123#post202123']

Overigens zou ik nooit gebruikte kurken hergebruiken. De kans op lekkage en oxidatie is veel te groot. Koop nieuwe kurken of gebruik gewoon kroonkurken van 29 mm zonder kurk

[/quote]

Duidelijke mening..maar ben nog niet overtuigd

• [quote='Koen Sels','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11303-kurken-hergebruiken/&postID=202126#post202126']

Kurken die uitsteken hebben een bepaalde vorm aangenomen, het stuk dat in de fles steekt is samengeperst en vochtig gebleven, het stuk erboven is droog gebleven en breder. Die vorm krijg je er nooit meer uit. Als je ze nieuw koopt, zijn ze gewoon recht zonder verdikking.

[/quote]

Dat is niet echt waar, al heb je natuurlijk gelijk..als die kurken een nacht in starsan water laat dobberen en dan eens door mijn stevig kurkmachien pers, zijn ze en weer netjes recht en geenszins beschadigd..

• Maar plat of conisch heeft vast ook wel gevolgen voor de sedimentatie in de fles. En toch ook invloed op de smaak lijkt mij.

Beide soorten fles kunnen een hoge druk aan, ruim voldoende voor bier.

Straks toch Serge erbij roepen voor het juiste antwoord?

• Ik heb de ervaring met de gewone kroonkurken (Brouwland) dat bij een te hoge druk (ik dacht +-4-5 bar) dat de kroonkurk gas begint te lossen.

Met het type "champagnekurk" met ijzerdraadje kan die druk er nooit meer uit... en kan de fles uiteenspringen.

Daarom vermoed ik dat ze dat met die "platbodem"-flessen kroonkurken toepassen.

Herbruik:

Ik zou nooit kurken herbruiken (ruik maar eens aan een pot oude de kurken en je weet genoeg).

Synthetische kurk (ook deels met herbruik-bio-grondstof):

Als ik wijn bottel gebruik ik enkel synthetische kurken, nooit besmetting van mijn gebottelde wijn mee gehad.

Er bestaat ook een bio versie van die synthetisch kurken (Aldi en Lidl gebruiken die reeds jaren voor bepaalde van hun wijnen), maar deze versie is tot heden niet aangeboden in de hobbysector (Brouwland en andere).

Voor mijn bier gebruik ik enkel de klassieke kroonkurk: Nog nooit problemen mee gehad.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Herbruikkurken lekken dus...niet de synthetische, maar wel de natuurlijke kurk, net mogen ondervinden van een champagnefles met spelt saison..helemaal plat..verdekke..was laatste fles van deze batch..ook plat nog net drinkbaar, maar toch..weer iets geleerd.!

• w@lter wrote:

Totale onzin dus maar wel leuk dat je het hebt geprobeerd. :ok:

Correctie..had binnen nog 2 flessen met herbruikkurk staan..en twee keer wel zeer goede sluiting en perfecte carbonisatie..werkt dus toch wel, maar blijkbaar moeten het kurken zijn met diameter 8..tussenstand is dus 2 op 3 wel...ik ga nog even door met mijn domme experiment..volgende keer eens 6 flessen zo doen..af91495a6110a9267f2cb769fc8ec7de.jpg

• Correctie..had binnen nog 2 flessen met herbruikkurk staan..en twee keer wel zeer goede sluiting en perfecte carbonisatie..werkt dus toch wel, maar blijkbaar moeten het kurken zijn met diameter 8..tussenstand is dus 2 op 3 wel...ik ga nog even door met mijn domme experiment..volgende keer eens 6 flessen zo doen..af91495a6110a9267f2cb769fc8ec7de.jpg

Ziet er een lekker biertje uit. 👍

• Koen Sels wrote:

Ziet er een lekker biertje uit. 👍

Was een poging om in de buurt te komen van la rulles tripel, nog redelijk jong en lekker, alleen heeft het naar mijn smaak een overdreven sterke alcoholsmaak, alsof er jenever werd toegevoegd..nochtans niet te warm vergist, dus snap niet goed waar dat bijsmaakje van komt..? Is ook maar 8.5 abv..