There are 35 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag op een terrasje deze aangename dorstlesser nog eens gedronken. Stevige Brett smaak, geen zuurtje, lekker bitter, helemaal mijn ding. 5,8 ABV, 34 IBU.

Dit brengt me weer op ideeën...

Via Black Labs heb ik wat brettjes in mijn diepvriezer. Nu nog een recept.

Hoe zouden ze bij De Koninck de vergisting aanpakken? Eerst een neutrale gist en dan Brett in de lagering of meteen de Brett? Ik vermoed dat ze dit kort vergisten, het is geen complex bier dat ze lang lageren. Heeft iemand ooit iets dergelijks gebrouwen? Laat de tips maar komen. 👍

• Ik zou denken a la orval, eerst met de sach gist, pas in de lagering of zelfs pas vlak voor het bottelen de brett toevoegen..niet alle 2 samen want dan gaat volgens mij de sach zo domineren dat die brett er niet meer uitkomt en bij het lageren al grotendeels wordt weggeheveld..
    Zou natuurlijk ook kunnen dat het een dubbele gemengde gist is, waarbij de brett en de sach zich hebben vermengd tot 1 gist , a la farmhouse yeast, maar dat geloof ik in dit geval niet..ik ga voor klutske brett toevoegen aan het bottelvat..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• De eerste gist dient wel ver door te gisten. Je kan daarvoor bv de French Saison gebruiken. Daarna Brett toevoegen als bottelgist.

Bij een onvolledige uitvergisting gaat de brett de restsuikers nog omzetten en dan kan je dus wel eens wat overdruk in je flesje krijgen.

• Ik heb dit ooit gedaan met als eerste gist de Belle Saison. Was aardig gelukt. Gaf wel natuurlijk iets zoetheid eigen aan de Belle.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Dan moet je natuurlijk wel opletten dat de brett niet dusdanig doorgaat dat je een bak handgranaten in de kelder hebt staan. Maar met die saisongist zou er niet veel onvergiste suiker mogen overblijven voor de brett.

Niet elke Brett heeft een hoge vergistingsgraad. Ook niet elke Saison gist trouwens...

• Dan moet je natuurlijk wel opletten dat de brett niet dusdanig doorgaat dat je een bak handgranaten in de kelder hebt staan. Maar met die saisongist zou er niet veel onvergiste suiker mogen overblijven voor de brett.

Ja, zo'n ontploffing van een bierfles of colafles wordt zwaar onderschat.

Een brouwer uit mijn geboortegemeente heeft zo eens zéér zware snijwonden aan hand en polsen opgelopen.

(Cola fles die in de zon gestaan had.)

Als je zoiets kan verwachten raad ik aan enkel te bottelen in zware cava of champagneflessen en enkel met kroonkurken af te sluiten.

Ontploffen heb ik niet meegemaakt, wel eens heel de keuken moeten afwassen :evil:

(Terloops:

Ik had eens bierbrouwers uit Engeland op bezoek en... heel de avond elkaars biertjes geproefd ;(

En... twee champagneflessen gevuld met bier vergeten, die stonden drie dagen diepgevrozen op -18°C.

Die heb ik met metaalversterkte lashandschoenen héél voorzichtig uit de diepvries gehaald en héél voorzichtig buiten op de grond geplaats om langzaam te laten ontdooien. Maar ze zijn niet ontploft.)

Openen van de flessen van zulk experiment:

Om te vermijden dat je het plafond moet afwassen :drool: de flessen eerst 15 tot 20 minuten in de diepvries op circa -18°C plaatsen alvorens te openen.

Zet een keukenwekker of een wekker van je gsm of smartphone aan om het niet te vergeten.

Openen van die flessen:

Zelfs dan nog boven de spoelbak hééél langzaam openen om "spuiters" te vermijden.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik moet eens heftig gaan rekenen aan een blond met Mestwalle gist vergist (78..80% SVG) en dan Brett in plaats van bottelsuiker.

Zo'n bodempje Orval, hoeveel liter zou daar mee kunnen?

• Dat is een mooie hoeveelheid. Alleen met het huidige recept wat ik in gedachten heb zit dan toch nog teveel restsuiker, dat worden dan granaten. Even wat anders verzinnen dus.

• Je kan natuurlijk ook de Brett toevoegen in de lagering en pas 3 maand later bottelen. En/of heel weinig bottelsuiker?

Dat kan natuurlijk ook nog. De 0 bottelsuiker en Brett tijdens bottelen is in ieder geval bij dit recept geen optie. Apart 3 maanden lageren in ieder geval wel en een stuk veiliger.

• Ik heb toen het recept met de Belle Saison maar een dikke twee weken laten lageren maar aan kamertemperatuur. Maar ja FG was toen 1000. Voor 10L zou ik toch 2 bodempjes nemen. royale bodems. 1cm.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik heb een fles van 5 liter die ik heel weinig gebruik, ik denk dat ik de huidige Saison die staat te vergisten ga splitsen. 15 liter bottelen en 5 voor het brett experiment. Nu nog even een Orval zien te vinden hier in de buurt, maar dat gaat vast wel lukken.

• Ik heb toen het recept met de Belle Saison maar een dikke twee weken laten lageren maar aan kamertemperatuur. Maar ja FG was toen 1000. Voor 10L zou ik toch 2 bodempjes nemen. royale bodems. 1cm.

...bodems van een Orval die gebotteld is met bottelgist???

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• Je kan ook het volledig flesje gebruiken maar dat is zonde. ;)

Persoonlijk vind ik van niet, de 7e Orval begint mij pas te smaken. Ieder zijn ding toch. maar ik ga die bovenste helft toch niet weggooien, dan weet ik weer waarom ^^

• [quote='mbroek','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11302-wild-jo/&postID=202106#post202106']

Ik heb een fles van 5 liter die ik heel weinig gebruik, ik denk dat ik de huidige Saison die staat te vergisten ga splitsen. 15 liter bottelen en 5 voor het brett experiment. Nu nog even een Orval zien te vinden hier in de buurt, maar dat gaat vast wel lukken.

[/quote]

Je kan toch even goed een paar bodempjes wild jo toevoegen, dan heb je zeker de juiste brett, of zijn die allemaal gelijk ? Zo te proeven lijkt me dat bij wild jo eerder de brett van een oude geuze dan die van een orval..

• Als ik de oude berichten op dit forum teruglees over die gisten zou het niet uit mogen maken. Maar ook heeft niemand dat nog met zekerheid bevestigd. Dus ik ga proberen wat Orval te kopen hier in de buurt, en als dat niet lukt gaat de Wild-Jo er in. Maar dat moet ik vriendelijk aan de madam vragen, het is haar bier :rofl:

En, als achterdeur ik heb een aanbod om bij iemand een Orval op te halen. Dus er gaat brett in, dat staat vast.

• [quote='Koen Sels','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11302-wild-jo/&postID=202122#post202122']

Straffe Hendrik Wild werkt ook zeer goed, lekkere Brett. 👍

[/quote]

Dat is inderdaad ongeveer de brett die ik proef...iemand die nog eens de meest courante vormen en gebruik van brett kan toelichten of paar linken geven naar meer lectuur want boeit me wel en ik weet er de brett ballen van af

• Zowel met Orval, Tripel van Westmalle als Westmalle dubbel heb ik 'de bodem' in gang gezet met een mengsels van:

-een koffielepel glucose (omdat die direct vergistbaar is).

-een koffielepel lichte bruine kandijsuiker of wat donkere kandijsiroop.

Beiden verdund met een weinig lauw bronwater (koop ik in Aldi omdat die geen fluor bevat).

Ik doe alles in een leeg flesje van kandijsiroop, en plaats het in een ruimte waar het 18-21°C is.

Je ziet de gisting maar je hoort ook via het uitloopventieltje de CO2 uitblazen.

Af en toe goed schudden (CO2 eruit...).

Telkens als de gisting goed op gang gekomen is verdubbel ik de hoeveelheid suikerwater.

Na 2 max. 3 uur heb je direct +-200-250ml goed gistend brouwsel dat ik dan bij de wort voeg.

Heden maak ik nog altijd op dezelfde manier een giststarter maar dan met één van de gekende Abbey gisten (bv. M31).

Ik doe dit reeds jaren vooral voor wijn maar nu ook al drie jaren voor bier en heb nog nooit een gisting gehad die niet op gang komt of die stil valt.

Voor alle eerlijkheid: De tweede dag van de gisting voeg ik ook altijd wat gistvoeding,(diamoniumfosfaat) bij (Brouwland).

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.