Bladluizen..

There are 27 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag mijn hopplanten nog eens van nabij gecheckt, meesten inmiddels 3 meter hoog..wat blijkt..bijna alle 10 hebben bladluizen, sommige zeer fel, andere maar hier en daar..heb dit opgemerkt door vele lieveheersbeestjes die ik zag aanvliegen..sommige bladeren krullen en kleuren al bruin, dus ik vrees dat mijn planten sterk zullen verminderen in groei of zelfs afsterven..
    Valt hier iets tegen te doen..is spuiten aangewezen ( bloemen staan er nog net niet in ) , zijn er alternatieve methoden ?
    Of zal ik het moeten stellen met een mindere oogst ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Edit: net de meeste 'memel' met een sterke straal van de tuinslang weg gespoten..meeste bladluizen eraf gespoeld..soms ook wel bladeren kapot.. ben benieuwd of het enig verschil zal maken..ondertussen alle tips welkom

• Een middel dat men in de bio landbouw toepast voor noodgevallen is bespuiten met thee van tabac. (1/2 pakje voor +-3-4L water)

Probleem:

De thee zelf is supergiftig! Gebuik een geschikt spuitmasker. Je kan ook niet spuiten als er bijen in de omgeving zijn.

En de thee zeker buiten bereik van kinderen en dieren houden.

Voordeel: Uiterst effectief en biologisch snel afgebroken.

Nadelen: De giftigheid op het moment zelf, en snel uitgewerkt.

Ik gebruikte het eens tegen kersvlieg en met zeer goed resultaat.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Het meeste baat heb je met de larven van de lieveheersbeestjes. Op een minimum van tijd eten die alle luizen op. Als je gaat spuiten doodt je ook die beestjes.

Die larven lijken op kleine krokodilletjes. 😉

Ik heb er vandaag buiten gevangen en op mijn paprikaplanten in de serre gezet.

Water? Alleen om te brouwen

• Miljaar die heb ik er samen met de bladluizen afgespoten natuurlijk..zaten er hier en daar op, dacht dat het vraatzuchtige rupsenlarven waren..hopelijk komen er een paar terug

• Vandaag mijn hopplanten nog eens van nabij gecheckt, meesten inmiddels 3 meter hoog..wat blijkt..bijna alle 10 hebben bladluizen, sommige zeer fel, andere maar hier en daar..heb dit opgemerkt door vele lieveheersbeestjes die ik zag aanvliegen.

Eigenlijk was de natuur al aan het werk en heb jij er een stokje voor gestoken. ;):D

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Lieveheersbeestjes kunnen vliegen en leggen overal waar veel luizen zijn, eieren op de bladeren, die larven worden

Een probleem voor de larven zijn mieren, die moet je indien mogelijk met lijmband tegenhouden. De mieren houden van de luizen want die geven aan de mieren een zoete stof, dus vallen de mieren de larven aan om die van de luizen weg te houden.

• De thee zelf is supergiftig!

Valt wel mee hoor, er zijn er genoeg die zich daar decennia lang mee vergiftigen ;)

Nicotine is wel een echte smeerlapperij in je tuin. Dat doodt dus ALLE insecten, zowel goede als slechte. De lieveheersbeestjes waarvan iedereen hier spreekt zijn zeker en vast een goede oplossing en probeer om mierennesten te bestrijden in de buurt, die zetten namelijk bladluizen op je planten.

• Hier idem. Ik doe niets meer aan men gras. De mieren doen niets anders dan gangen en molshopen maken.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Voorlopig is mijn tuinslang behandeling een redelijk succes..meeste bladluizen zijn eraf en blaren zijn redelijk intact..zelfs een aantal van die lieveheersbeest larven zijn al terug..mieren inderdaad ook..die zal iknog wat verder bestrijden..maar voorlopig lijken mijn planten gered, al vond ik nu ook alweer gangen van vermoedelijk woelmuizen..hopelijk vreten die de wortels niet aan

• Mieren zijn hier een echte plaag , zitten overal in het gras

bestrijd je een nest , komen ze even verder weer met een nieuw nest

Mag hier iedere dag met een mier bestrijder rond lopen

Fipronil bied soelaas, ik heb jaren gestreden tegen de mieren en met de de hulp van Ali gewonnen ;)
    En met die 60 gram kom ik nog 10 jaar toe. zelfs een wespennest een pufje in de ingang en weg nest.

• [quote='Koen Sels','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11296-bladluizen/&postID=201964#post201964']

KB Multisect insecticide dat werkt systemisch dus dat wordt door de plant opgenomen in de sapstroom en werkt gegarandeerd zelfs heb je maar half je boom gesproeid

ik heb dit vorig jaar gebruikt, dit jaar al 1 keer maar de kleine smeerlapjes komen telkens terug. 1 jonge appelboom heeft vorig jaar de geest gegeven. 😠

[/quote]

Ik liet me vertellen dat je je fruitbomen best al behandeld nog voor ze in blad komen, dus vroege lente en dan stam en takken besproeien ( zoals met perzikbomen tegen de krulziekte) en nog eens herhalen bij de eerste bladknoppen..dat zou preventief werken..maar ben dat natuurlijk ook dit jaar weer vergeten..gevolg..hier ook nieuwe appelboom dood en bladloos en volop krulziekte in de perzik en dus geen perziken..trouwens, bladluizen overwinteren op sleedoornhaag en pruimelaars blijkbaar..beiden staan natuurlijk gedoeme in de buurt van mijnen hop...zo leert ge dikwijls bij als het al te laat is..🤔

• Ik heb in het begin van de zomer bruine zeep met wat water verdund en dit met een borstel dik gesmeerd op de plaatsen waar de bloedluizen actief waren. Dit heeft blijkbaar geholpen. Volgend jaar in het vroege voorjaar ga ik dit een paar keer herhalen in de hoop dat ze dan wegblijven.