Ervaringen met cursus bierbrouwen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Iemand ervaringen met de cursus microbrouwen of artisanaal brouwen van Syntra. Andere suggesties?

Ik ben een leek in het brouwen en wil mijn kennis eat verruimen...

• De cursus microbrouwer van Syntra richt zich eigenlijk op mensen die een microbrouwerij denken op te starten. Het betreft een cursus gespreid over twee jaar. Het eerste jaar leer je uitvoerig over brouwingrediënten, het brouwproces, brouwinstallaties, biertypes, receptuur en krijg je ook een aantal praktijklessen waarin je een aantal bieren brouwt. Het tweede jaar focust op wetgeving (voedselveiligheid, accijnzen, ...), hygiëne, marketing en je moet ook een businessplan voor een microbrouwerij schrijven en verdedigen. Tussendoor blijf je praktijklessen krijgen. Niet van de poes, maar het is dan ook Syntra.

• Ik heb enkele Jaren terug de cursus 'artisanaal brouwen' van Syntra gevolgd. Belachelijk duur voor hetgeen we terugkregen. Een leerkracht die onvoorbereid was, een cursus die nog in de maak was. Elke les wat biertjes proeven en daar over leuteren. Een recept samenstellen en dan vlak voordat we het gaan brouwen er zelf achterkomen dat het niet klopt. Man,man die 350€ had ik beter aan de vrouw gespendeerd.

• Dag Milm,

ik heb geen idee van welke buurt jij bent, maar verschillende biergildes in het land geven ook een cursus bierbrouwen...

Mocht je in uit de wijde omgeving van Roeselare komen, dan ken ik je zeker de Roeselaarse Wijn- en Biergilde aanbevelen.

Op de link zie je een kort verslagje van dit jaar, volgend jaar in dezelfde periode is de volgende cursus voorzien ...

• Iemand ervaringen met de cursus microbrouwen of artisanaal brouwen van Syntra. Andere suggesties?

Ik ben een leek in het brouwen en wil mijn kennis eat verruimen...

Veel hangt af wan wat je wil bereiken, wil je de basic's van het bierbrouwen uitgelegd krijgen en dan door zelfstudie of proefondervindelijk je kennis uitbreiden dan is een beginners cursus zoals oa de Roeselaarse wijn en bier gilde geven een goed begin, er zijn er nog wel veel meer die zo een cursus geven vb ook in Geel geeft men jaarlijks zo een cursus die start op 15 oktober en kost slechts 20€ (excl 30€ lidgeld) info via mij.
    Ook vb Iedereenbrouwt.be daar kan je ook aansluiten of inschrijven voor een gelijkaardige cursus.
    Ferdinand Meeus (Holsbeek) die geeft soms ook beginners cursussen
    Verder zijn er nog wel VAW afdelingen die zulk een beginners cursus aanbieden maar daar voor ga je deze zelf moeten contacteren.
    Syntra geeft verschillende type cursussen maar die zijn over het algemeen duur. (ik kan geen uitspraken doen over de inhoud en het al dan niet nuttig zijn)
    Zytholoog 508€!!
    Microbrouwer 762€!!
    Artisanaal bier brouwen 520€!!

• Ik heb enkele Jaren terug de cursus 'artisanaal brouwen' van Syntra gevolgd. Belachelijk duur voor hetgeen we terugkregen. Een leerkracht die onvoorbereid was, een cursus die nog in de maak was. Elke les wat biertjes proeven en daar over leuteren. Een recept samenstellen en dan vlak voordat we het gaan brouwen er zelf achterkomen dat het niet klopt. Man,man die 350€ had ik beter aan de vrouw gespendeerd.

Beste,

waar heb je dat gevolgd? Op Syntra Limburg is er ondertussen wel wat veranderd.

• Bedankt voor de reclame, Serge.

Wegens druk genoeg, organiseer ik momenteel wel geen opleidingen meer waar je individueel op kan inschrijven. Workshops geef ik wel nog, maar enkel voor een volledige groep die eens wil kennis maken met bier brouwen.

Wel kan je mij tegenkomen bji les/workshops op Brouwland en Syntra Limburg.

• Welkom hier

idd misschien eerst is mee brouwen met iemand uit je buurt , om de basis te zien … overal zit wel iemand (al ligt bij vele het brouwen in de zomer stil )

en verder kan ik je ook de lessen van Luc Pauwels aanbevelen of een lokale vaw afdeling

• Bij mij mag iedereen mee komen brouwen gratis en voor niks (ze krijgen er meestal nog een extra maaltijd bij geserveerd daar een brouwsessie 5 à 7 uur in beslag neemt), snap huidige tijd niet dat daar nog mensen geld willen voor betalen als je enkel gewoon een hobbybiertje wil brouwen en niet de bedoeling hebt verder door te groeien naar een pro, maar ieder zijn keuze en beleving van de hobby, alles (of heel veel toch) staat openlijk op internet en ook op ons/dit forum, gewoon een beetje zoeken, hoe moeilijk kan het zijn eigenlijk, meerdere leden hier kunnen dat beamen, schijnbaar zijn er die er een duit willen mee verdienen, doch ieder zijn manier van werken/doen, geen verwijt, zal wel diepgaandere achtergrond hebben denk ik, maar wie gewoon simpel een biertje wil brouwen en wil groeien op zijn tempo hoeft daar geen fortuin voor uit te geven, groeien doe je toch door het meerder keren te doen en je in te lezen, als het niet wil lukken zijn er nog mede lotgenoten die soelaas kunnen brengen, dus de redding is steeds nabij... :-)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Bij mij mag iedereen mee komen brouwen gratis en voor niks (ze krijgen er meestal nog een extra maaltijd bij geserveerd daar een brouwsessie 5 à 7 uur in beslag neemt), snap huidige tijd niet dat daar nog mensen geld willen voor betalen als je enkel gewoon een hobbybiertje wil brouwen en niet de bedoeling hebt verder door te groeien naar een pro, maar ieder zijn keuze en beleving van de hobby, alles (of heel veel toch) staat openlijk op internet en ook op ons/dit forum, gewoon een beetje zoeken, hoe moeilijk kan het zijn eigenlijk, meerdere leden hier kunnen dat beamen, schijnbaar zijn er die er een duit willen mee verdienen, doch ieder zijn manier van werken/doen, geen verwijt, zal wel diepgaandere achtergrond hebben denk ik, maar wie gewoon simpel een biertje wil brouwen en wil groeien op zijn tempo hoeft daar geen fortuin voor uit te geven, groeien doe je toch door het meerder keren te doen en je in te lezen, als het niet wil lukken zijn er nog mede lotgenoten die soelaas kunnen brengen, dus de redding is steeds nabij... :-)

Bwa,

soms is het toch handig om een basis mee te krijgen, om van daaruit verder op te zoeken op't internet. Er staat veel nonsens tussen en als je van niets weet is het toch moeilijk het kaf van het koren te scheiden.

Daarnaast zijn er ook gewoon mensen, en ik reken mijzelf daarbij, die niet zo graag lezen of het geduld er niet voor hebben om eerst alles uit te zoeken. Dan is zo'n 1-daagse workshop wel handig om op korte termijn veel te weten te komen.

Maar ik spreek natuurlijk wel een beetje voor mijne eigen winkel. :cool:^^

• In Anderlecht kan je deze volgen:

https://www.cvocoovi.be/nl/opleidingen/brouwer

Lesgever is Luc Pauwels. Een collega hobbybrouwer van Diest volgt die opleiding, hij is er heel positief over.

Jep,

ik volg ook de cursus in Anderlecht. Theorie van Sep Roggeman, (bio ingenieur bij Lindemans) en praktijk van Luc.

Heb veel geleerd , maar theorie is niet van de poes.

Nu op naar het 2é jaar. verschillende in mijn klas waren ook niet tevreden over Syntra.

Het enige nadeel is.. er tegen 18.00 geraken, maar niks overboord als je telaat bent

• Nu op naar het 2é jaar. verschillende in mijn klas waren ook niet tevreden over Syntra.

Welke cursus en waar hebben die dat op Syntra gevolgd. Ik geef nu les op Syntra en doe mijn best op het niveau daar wat op te krikken. Op welk vlak waren ze niet tevreden of is er verbetering mogelijk?

Wat betreft microbrouwerij (2-jarige cursus) bestaat die nog maar 2 jaar en zijn de eerste cursisten dus net afgestudeerd. Dit zou dus willen zeggen dat de cursisten die bij u in de klas zitten enkel het 1ste jaar zouden gevolgd hebben.

Groetjes,

Joris

• Ik heb eerst ( 20 jaar geleden ) de cursus van het vaw in geel gevolgt ….. en jaren later 3 jaar coovi met luc als lesgever ….. zaken gelijk de enzyme werking tijdens het maisschen bekijk ik nog altijd nu … ook ben ik luc dankbaar om te rekenen in plato !

verder kan ik op men werk ook altijd raad vragen …… tof dat de leidinggevenden er brouwingenieur zijn :thumbup:

• Ik ben vorig jaar gestart met de opleiding microbrouwer bij syntra Brussel (na het eerste jaar gestopt).

Het eerste jaar was vooral theoretisch over het brouwen zelf met 3-4 praktijkdagen in een kleine brouwerij in Zellik.

Jaar 2 gaat meer over de opstart van de brouwerij (hygiene, accijnzen,...).

Wij waren gestart met 12 cursisten, 4 met een geschiedenis in wat hobbybrouwen, 8 die nooit een brouwketel hadden gebruikt.

De Theorie was zeker goed te volgen voor de cursisten met ervaring maar zeer moeilijk voor de andere.

Dit vooral door:

- Niet samenhangende cursus,

- Afspraken tussen lesgevers.

- Cursusmateriaal kwam vaak de dag na de les.

- Praktijkdag na 2 maanden theorie, in plaats van hiermee te starten.

We hadden hier wel een stukje begrip voor omdat de richting aan hun 2e jaar toe was.

Na het eerste half jaar kwam hier niet veel verbetering in en hebben we een open brief naar syntra gestuurd met deze opmerkingen, de feedback werd wat weggewuifd en we kregen in de plaats een brouwerijbezoekje om ons te sussen (vergeten waar).

Voor de 2 hoofdlesgevers heb ik alleen maar lof, deze bleven goed hun best doen om ons iets bij te brengen en begrepen ook niet goed waarom syntra hun niet goed ondersteunde.

Resultaat, 6 cursisten die jaar 2 niet meer gestart zijn.

Met het inschrijvingsgeld voor jaar 2 heb ik me officieel ingeschreven (bijberoep) en ben ik volop bezig om iets op te starten.

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Geuze Belle Vue 2

• rockyberge
    2. Berichten
      2
      Views
      151
      2
    3. w@lter