Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gisteren 22 kg krieken geplukt en ingevroren, denk dat het dit jaar een zeer zure kriek lambiek zal worden, heb ontdekt dat er in het water waarmee ik ze gespoeld heb kleine witte wormpjes rond dreven, ben dit jaar wat te laat begonnen met plukken er zitten er zeer veel tussen met een piep klein gaatje en een rotachtig plekje?

• Gisteren 22 kg krieken geplukt en ingevroren, denk dat het dit jaar een zeer zure kriek lambiek zal worden, heb ontdekt dat er in het water waarmee ik ze gespoeld heb kleine witte wormpjes rond dreven, ben dit jaar wat te laat begonnen met plukken er zitten er zeer veel tussen met een piep klein gaatje en een rotachtig plekje?

Geen vegetarische kriek dus ?

• Dat is de larve van de kersenvlieg.

De larven die uit de kersen vallen kruipen in de grond en ontpoppen het jaar nadien.

De vliegen paren en leggen hun eitjes op de kersen.

En de cyclus begint opnieuw.

Om dit te voorkomen moet je rond 15 mei de grond rondom de kersenbomen thee van tabak gieten.

Let op voor uw dieren en kinderen: THEE VAN TABAC IS HEEL GIFTIG!!! (sorry voor de hoofdletters).

Steed buiten bereik van kinderen en dieren houden en resten in het toilet gieten (is goed biologisch afbreekbaar).

(Bron: Velt)

Ik heb dit maar twee jaar moeten uitvoeren en was er nadien vanaf.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Merci voor de tip, heb tabak al verschillende jaren in mijn serre staan tegen de bladluizen bij mijn tomaten en paprika’s, dit lukt goed bij de tomaten maar bij sla en paprika’s werkt dit van langs geen kanten.
    Hoe maak je de thee? En je zegt dat het giftig is voor huisdieren! Dit is mijn hond zijn vaste plas plaats op het gazon waa de kriekenbomen staan hoelang mag hij hier dan niet plassen?

• Brucero scheef:

"Hoe maak je de thee? En je zegt dat het giftig is voor huisdieren! Dit is mijn hond zijn vaste plas plaats op het gazon waa de kriekenbomen staan hoelang mag hij hier dan niet plassen?"

In een oude inox soeppot in +-3L water aan de kook zetten.

Als het kookt, vuur uitzetten en een 1/2 pakje tabac er in (ik gebruikte die van de Aldi in de blauwe verpakking).

Ik liet het enkele uren trekken en dan filteren met een oud keukenzift in een kuisemmer.

Verdelen over de grond met een gieter of met een tuinsproeier.

Voor uzelf: De sproeier op voorhand regelen met wat zuiver water zodat hij "sproeit" en "zeker geen nevel" vormt.

Dit om te voorkomen dat je de nevel zou inademen.

Het is vooral acuut giftig als men van de thee zou drinken!

Als er gras onder die bomen staat en uw hond heeft niet de "gewoonte gras te eten" zoals honden wel eens plegen te doen, dan geen probleem.

Ik zou het bij valavond doen na het moment dat je jouw hond niet meer moet uitlaten.

De dag nadien kan je hem er gerust terug laten plassen.

Maar laat dus nooit overschot ervan ergens rondslingeren zodat volwassenen, kinderen of dieren er nooit van kunnen drinken.

Spoel alle gebruikte materiaal goed af met water.

Ook: Spuit niet als momenten dat er bijen rondvliegen.

Heb je overschot: giet het aan de stam van de kriekenboom, of anders onmiddellijk in het toilet.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Of doe het zoals vroeger.... en steek een sieke (of hoe noemen jullie dat)tabak in uw mond en sieken maar, en nu en dan uw speeksel in het rond spuwen

In de jaren 50, 'k was 7 in 1953, m'n bompa was toen 82 en die deed dat ook, op z'n dagelijkse wandelingske waar ik tot op z'n sterfdag de huizenblok van een dikke kilometer mee ging wandelen...

tot z'n laatste pruim heb ik hem weten nemen, we noemden dat toen z'n "chikke-toebak" ...

Recente onderwerpen

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Geplette Havervlokken ? 3

• polletaal
    2. Berichten
      3
      Views
      324
      3
    3. Prentekot