There are 43 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Moeder de vrouw blijft maar zagen (euh... vragen) achter een kriekenbier. Een recept heb ik al ongeveer uitgewerkt, maar dan de belangrijkste vraag, de krieken... Welke krieken zijn het best en hoe verwerk ik deze het best in mijn bier. De opdracht is een 'niet al te zure' kriek (yep, ze stelt haar eisen). Daarom, wat kan ik eventueel toevoegen om het 'zoeter' te maken?

Alvast bedankt

• Sowieso geen kersen, die geven weinig smaak. Schaarbeekse krieken zijn ideaal want wat fijner van smaak, maar moeilijk te krijgen. Noordkrieken zijn een goed alternatief maar wat bruter en zuurder.

Toevoegen met pitten tijdens de lagering en een maand of twee lageren, dan afhevelen.

Als het niet te zuur mag zijn, moet je bijzoeten met zoetstof. Niet mijn ding, maar ik ben ook geen vrouw.

Een alternatief is een gist met een lage vergistingsgraad.

Welk basisbier wil je gebruiken?

• Dit is het recept dat ik online gevonden heb en waarop ik me wil baseren. Zoals gezegd absoluut GEEN ervaring met fruitbier, dus alle hulp is welkom. :)

Ik moet het recept nog wel ff omwerken naar 20L.

De krieken, bevroren of lichtjes ontdooid, gaan samen met het nog warme wort (50.. 60°c) op vat. Eens alles op 20°C is komt de gist erbij. Dus wort maar deels koelen!

Alles in 1 vat, toe met waterslot. 3 tot 6 maanden laten lageren. Met alles erin!

Het kriekenbier van dat jaar (de beste dus) is gebrouwen op een basis bier type Pils, Pale en 10% tarwemout. Ook weer redelijk gehopt met Hallertau Mittelfrühe, 25-30 ebu. Het merendeel was Morellenkrieken met Gorsemse kriek.

Een recept ziet er dus als volgt uit:

Voor 100L wort:

17 kg Pilsmout; 3,25 kg Palemout; 2,25 kg Tarwemout

Maisch: maisch curve 52°C 10', 62°C 35', 72°C 30' naar 78°C en spoelen.

Hop: Hallertau Mittelfrühe (van 4 à 5 alfazuur%) 225 g na 5' koken toevoegen en 50 g 10' vóór einde. Kooktijd 70'.

Start SG 1051. Gist: opkweek Witkap Stimolo (Slagmuylders). Een K97 korrelgist of een witbier korrelgist zou ook moeten lukken. Volgens mij kan dat gerust met andere gist:een witbier vloeibare gist of opkweek van flesje Hoegaarden, of voor de korrelgist bricoleurs een Brewferm Blanche.

Wat ze andere jaren deden is bier van 60 % tarwemout en 40 % pilsmout. Zoveel % tarwemout kan filterproblemen geven bij het spoelen van de draf. Niet doen dus, trouwens bovenstaand recept geeft beter bier.

Een beslag met een SG van ± 1051, korte maischtijden.

Hun vaten staan in een veranda, dus temperatuurscontrole is er niet. Meestal brouwen ze hun kriek in november/december en bottelen ze tegen april.

Tijdens het bottelen wat aanzoeten . bijvoorbeeld. Sorbitol 1kg/30L Afhankelijk van de kriek (eerst proeven). Sorbitol is sorbietsuiker en is dus niet vergistbaar. Persoonlijk verkies ik Maltodextrine, dat zijn lange suikerketens van mout, in extractvorm. Bij Brouwland gekend als Brewbody: No. 055.051.7 € 5,55/kg.

Altijd eerst proeven en op een kleine hoeveelheid de dosis uitproberen, want te zoet is niet lekker.

Storting kriek tot 50%, ofwel 50 kg kriek op 100 L.

Soms doen ze schuimstabilisator bij. Maar met hun bier was dit niet toegevoegd, ik ga dat ook niet doen.

Daar de lange lagering klaart alles mooi uit. Langer dan 3 maanden geeft meer kleur en pit smaak, maar is ook iets minder schuimvast.

Één week voor het bottelen hevelen we over, en laten dit een weekje staan, we voegen 7,5 g/L bottelsuiker en maltodextrine of sorbietsuiker toe naar smaak.

Nog even dit:

Wat je vooral niet mag doen:

- De krieken koken: geeft gelatinevorming en aromaverlies

- De krieken tot moes malen of stampen: geeft een pulpbrei dat je quasi niet kan scheiden van het bier.

- Ontpitten.

Je zal zien dat naarmate de gisting vordert, de pitten zich wat scheiden van de krieken. Het is geen drama als dat nog niet gebeurd is.

Voor besmetting moet men geen schrik hebben met deze methode, door het invriezen en nadien ontdooien in het hete wort krijgen wilde gisten bijna geen kans. De krieken heb ik in water gespoeld vóór het invriezen.

• Sowieso geen kersen, die geven weinig smaak. Schaarbeekse krieken zijn ideaal want wat fijner van smaak, maar moeilijk te krijgen. Noordkrieken zijn een goed alternatief maar wat bruter en zuurder.

Toevoegen met pitten tijdens de lagering en een maand of twee lageren, dan afhevelen.

Als het niet te zuur mag zijn, moet je bijzoeten met zoetstof. Niet mijn ding, maar ik ben ook geen vrouw.

Een alternatief is een gist met een lage vergistingsgraad.

Welk basisbier wil je gebruiken?

Noord krieken zijn absoluut geen goed alternatief, veel te zuur!!
    Voor bier enkel Schaarbeekse krieken, Gorsemse kriek, Morellen of Kelleris.

• Uit Wikipedia:

De twee bekendste zure kersenrassen voor de teelt in Nederland zijn:

Kelleriis nr. 16 (ofwel Morellenfeuer): Pluktijd vroeg. Draagt onregelmatig, in draagjaren goed. Draagt wel regelmatiger dan Morel. Zelfbestuivend. Geeft iets kleinere vruchten dan Morel. Zure smaak. Voornamelijk geschikt voor verwerking.

Morel (ofwel Schattenmorelle of Noordkriek) is de bekendste zure kers met de pluktijd na Kelleriis nr. 16. Draagt onregelmatig, in draagjaren goed. Zelfbestuivend. Geeft helderrode tot donkerrode zachte kersen met een zure smaak. Voornamelijk geschikt voor verwerking.

Kleine verschillen, allemaal zuur.

Ik heb al een paar keer kriek gemaakt met noordkrieken. Niet overdreven zuur als je dit kan counteren met een wat zoeter bier.

Bij mij kwam het echte zuur vooral van de lacto's in de Roeselare blend die ik gebruikte.

Misschien een flink deel caramout gebruiken en een neutrale gist die niet ver doorgaat, zonder brett en lacto's. De S-33 misschien?

• Iemand een adresje voor een schaarbeekse kriekenboom te kopen?

Niet doen. Er zit al jaren een ziekte (Monilia) op Schaarbeekse Noordkriek kriekenbomen die ze niet onder controle krijgen. Kans is niet onbestaand dat je er ook last van zal hebben. Er zijn alternatieven, rassen uit oa. Polen die je wel kan gebruiken. Eens goed praten met de kweker waar je de boom gaat halen kan helpen.

Ik heb een Schaarbeekse in de tuin staan, gelijk met mijn gewone Bigareau noir geplant een 15 jaar geleden, en dat is nu een miezerig boompje met een stammetje van nauwelijks 3cm dik. Ter vergelijking, de Bigareau is nu +/- 5 meter hoog en met een stam van een 30cm. Elk jaar heb ik prijs met de schimmelziekte, behalve vorig jaar toen het nauwelijks heeft geregend. Dit jaar daarentegen is het weer mis. Ik ga hem rooien.

• Dat is hem het probleem natuurlijk, je hebt in die rassen smaken zoals bijvoorbeeld druiven (ze noemen het niet voor niets de druif van het noorden). Elk heeft zijn eigen smaakeigenschappen.

Let op, het is niet dat je er geen kan kweken hé, mits aanplanting op de juiste plek en tijdige behandeling met bepaalde schimmelwerende producten kan je de monilia de baas blijven. Maar je gaat dat wel moeten doen anders ga je er niet veel plezier van hebben. Mijn kriekelaar is een hoogstam dus is behandeling met die schimmelwerende middelen onmogelijk. (trouwens ik gebruik geen sproeistoffen)

• Breugel wrote:

Onlangs een reportage gezien op PlattelandsTV.
    Proefcentrum Pamel doet onderzoek naar kweek Schaarbeekse krieken.
    https://www.vlaamsbrabant.be/b…cm5-128911.pdf?tonsaiUri=

Schaarbeekse🙄 heb al 5 jaar of langer mijn kriekenbomen 4 stuks 3 noord en 1 schaarbeekse, mijn 3 noordkriekbomen haal ik iedere jaar ettelijke kilo’s krieken eraf vorig jaar zelfs 40kg, mijn schaarbeekse levert mij iedere jaar welgeteld 5 krieken kunnen er ook 6 zijn, hij draagt iedere jaar vollenbak bloemen en die worden ook kleine kriekjes maar daarna beginnen die er allemaal af te vallen, iets raar🤨

• Gisteren 22 kg krieken geplukt en ingevroren, denk dat het dit jaar een zeer zure kriek lambiek zal worden, heb ontdekt dat er in het water waarmee ik ze gespoeld heb kleine witte wormpjes rond dreven, ben dit jaar wat te laat begonnen met plukken er zitten er zeer veel tussen met een piep klein gaatje en een rotachtig plekje🙄

• Gisteren 22 kg krieken geplukt en ingevroren, denk dat het dit jaar een zeer zure kriek lambiek zal worden, heb ontdekt dat er in het water waarmee ik ze gespoeld heb kleine witte wormpjes rond dreven, ben dit jaar wat te laat begonnen met plukken er zitten er zeer veel tussen met een piep klein gaatje en een rotachtig plekje🙄

Geen vegetarische kriek dus 🤡

• Dat is de larve van de kersenvlieg.

De larven die uit de kersen vallen kruipen in de grond en ontpoppen het jaar nadien.

De vliegen paren en leggen hun eitjes op de kersen.

En de cyclus begint opnieuw.

Om dit te voorkomen moet je rond 15 mei de grond rondom de kersenbomen thee van tabak gieten.

Let op voor uw dieren en kinderen: THEE VAN TABAC IS HEEL GIFTIG!!! (sorry voor de hoofdletters).

Steed buiten bereik van kinderen en dieren houden en resten in het toilet gieten (is goed biologisch afbreekbaar).

(Bron: Velt)

Ik heb dit maar twee jaar moeten uitvoeren en was er nadien vanaf.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• [quote='Rudy M','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11293-krieken/&postID=202224#post202224']

Dat is de larve van de kersenvlieg.

De larven die uit de kersen vallen kruipen in de grond en ontpoppen het jaar nadien.

De vliegen paren en leggen hun eitjes op de kersen.

En de cyclus begint opnieuw.

Om dit te voorkomen moet je rond 15 mei de grond rondom de kersenbomen thee van tabak gieten.

Let op voor uw dieren en kinderen: THEE VAN TABAC IS HEEL GIFTIG!!! (sorry voor de hoofdletters).

Steed buiten bereik van kinderen en dieren houden en resten in het toilet gieten (is goed biologisch afbreekbaar).

(Bron: Velt)

Ik heb dit maar twee jaar moeten uitvoeren en was er nadien vanaf.

[/quote]

Merci voor de tip, heb tabak al verschillende jaren in mijn serre staan tegen de bladluizen bij mijn tomaten en paprika’s, dit lukt goed bij de tomaten maar bij sla en paprika’s werkt dit van langs geen kanten.
    Hoe maak je de thee? En je zegt dat het giftig is voor huisdieren! Dit is mijn hond zijn vaste plas plaats op het gazon waa de kriekenbomen staan hoelang mag hij hier dan niet plassen?

• Brucero scheef:

"Hoe maak je de thee? En je zegt dat het giftig is voor huisdieren! Dit is mijn hond zijn vaste plas plaats op het gazon waa de kriekenbomen staan hoelang mag hij hier dan niet plassen?"

In een oude inox soeppot in +-3L water aan de kook zetten.

Als het kookt, vuur uitzetten en een 1/2 pakje tabac er in (ik gebruikte die van de Aldi in de blauwe verpakking).

Ik liet het enkele uren trekken en dan filteren met een oud keukenzift in een kuisemmer.

Verdelen over de grond met een gieter of met een tuinsproeier.

Voor uzelf: De sproeier op voorhand regelen met wat zuiver water zodat hij "sproeit" en "zeker geen nevel" vormt.

Dit om te voorkomen dat je de nevel zou inademen.

Het is vooral acuut giftig als men van de thee zou drinken!

Als er gras onder die bomen staat en uw hond heeft niet de "gewoonte gras te eten" zoals honden wel eens plegen te doen, dan geen probleem.

Ik zou het bij valavond doen na het moment dat je jouw hond niet meer moet uitlaten.

De dag nadien kan je hem er gerust terug laten plassen.

Maar laat dus nooit overschot ervan ergens rondslingeren zodat volwassenen, kinderen of dieren er nooit van kunnen drinken.

Spoel alle gebruikte materiaal goed af met water.

Ook: Spuit niet als momenten dat er bijen rondvliegen.

Heb je overschot: giet het aan de stam van de kriekenboom, of anders onmiddellijk in het toilet.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.