Mijn 1ste keer appel cider maken als 16 jarige!

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey iedereen!

Ik ben Lukas, 16 jaar oud, wonende in Limburg België, en ben nieuw hier in de "brouw wereld".
    Onlangs kreeg ik de interesse te pakken om zelf eens als hobby mijn eigen drank te proberen maken. Daardoor ben ik sinds vorige week dus begonnen met appel cider als eerste projectje.

Ik hoop op dit forum veel te kunnen leren van andere die ervaring hebben, dus is elke tip welkom. Graag ook jullie mening over de manier die ik gebruik.

Naargelang mijn leeftijd was mijn budget niet al te groot, maar na wat zoeken heb ik voor een totaal van € 34,81 alle noodzakelijke spullen gekocht in Brouwland (Beverlo Limburg) en in de lidl.
    In de bijlage staan foto's van alle benodigdheden die ik gekocht heb.

Ik ben begonnen met het maken van een gist starter (100ml Solevita appelsap met 1zakje cider gist) die ik 6 uur afgesloten heb laten staan alvorens gebruik.

Hierna heb ik deze in het gistvat samengebracht met 4 liter Solevita appelsap die ik afsloot met een waterslot.
    Na een 5tal minuten zag ik dat de fermentatie al volop bezig was doordat het waterslot al hevig begon te bubbelen.

Nu, 6 dagen later is deze op zijn minimum.
    Maar 1 CO2 belletje elke minuut.
    Ook ontstaat er nu een dunne laag "uitgewerkte gist" op de bodem van het vat die je ook op een van de foto's kan zien.

Ik ben van plan om binnen 3 dagen deze over te gieten om het gistingsvat te ontdoen van de "uitgewerkte gist" om de "appel cider" hierna weer in het vat te gieten om het dan nog een dag of 4 te laten gisten.

Na deze 4 dagen wil ik deze bottelen in beugelflessen en een 8gram suiker per liter appelcider toevoegen als nagisting om koolzuur aan te maken.

Wanneer ik ze gebotteld heb ga ik ze minstens een 5 tal dagen laten staan waarna ik er een aantal in de koelkast zet om daarna 1tje uit te drinken. :P

Ik hoop op een lekker resultaat.
    Als er iets is wat jullie denken dat ik beter anders kan doen, laat het me dan zeker weten. Dat zou ik ten zeerste appreciëren.

Groeten
    - Lukas -

651f420bcc4e45be8fcec5b557ddefcc.jpg7aff4b5f1df1556d7508cade150a3ace.jpg4817f95689802c86bf265feb91ae2215.jpg1685e7aa4e42065c050482c52105908e.jpg82d52b924f7885924e071b6707f51ad9.jpg7aeaed066900df8c38a0a0f63b044a0c.jpgdc3ac45f109e0fcd26871d4c02ce044e.jpg14598a3320083fa8474409459beb1bd8.jpgfe7ea80e751f73e39a6516d4f1841265.jpg3a4668cdfe37fc45e42d03a9e936fe5e.jpg

Verstuurd vanaf mijn A3 met Tapatalk

• [quote='stijn26','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11291-mijn-1ste-keer-appel-cider-maken-als-16-jarige/&postID=201780#post201780']

Ziet er goed uit, ik zou volgende keer wel voor vers appelsap (dat reeds gepasteuriseerd is wel) gaan.

[/quote]

Bedankt voor de tip.
    Bye the way: denk je dat het genoeg gegist zal zijn als ik het zo doe? Ik vond het al raar dat na 6 dagen de CO2 bubbels fel verminderd waren en er al een gist laag op de bodem kwam.

• Dag Lucas,

ik heb geen idee van de invloed van die Mangrove cider gist, en ben benieuwd naar het resultaat dat je gaat bereiken.

Voor appelcider en rabarbercider ben ik uiterst tevreden van Kitzinger champagnegist (koop ik bij Brouwland.be)

Als volgende aankoop op je lijst zou ik aanraden:

Een maatcilinder en een densimeter om de dichtheid van je aanvangsbrouwsel te meten.

Te weinig suiker: Dan aanvullen met wat suiker opgelost in een weinig water (of met wat honing).

Dan meet dan het suikergehalte bij de aanvang en je krijgt een idee hoeveel alcohol je mag verwachten in je brouwsel.

En als de densiteit 0 of lager is dan ben je zeker dat bijna alle suiker vergist is.

Bottelsuiker erbij en op de fles...

Zuurgehalte van je aanvangsbrouwsel:

Voor al die ciders moet je eigenlijk ook het zuurgehalte van je aanvangsbrouwsel meten.

Daar kan je ook een goedkoop en eenvoudig setje (maatcilindertje + een flesje blauwloog, zie website Brouwland) voor kopen.

Regel: 6 gram zuur per liter sap = OK

Te zuur: Aanlengen met zuiver water (of met fruitsap dat minder of geen zuur bevat).

Te weinig zuur: Bijvullen met rabarbersap of met Mixacid (Brouwland).

Rabarbersap moet je altijd 100% aanlengen met zuiver water (rabarber bevat bijna altijd +-15 gram zuur per liter sap).

Later kan je in plaats van aanlengen ook deels gaan 'ontzuren' maar dat is iets ingewikkeld om zo maar in een paar woorden op de forum uit te leggen.

Nog een tip: Goedkope flessen voor je cider: Cava en Champangne flessen, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Allez, 't Is hier wel een bierforum maar we wensen je alle succes toe met je ciderbrouwsel.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• [quote='Rudy M','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11291-mijn-1ste-keer-appel-cider-maken-als-16-jarige/&postID=201783#post201783']

Dag Lucas,

ik heb geen idee van de invloed van die Mangrove cider gist, en ben benieuwd naar het resultaat dat je gaat bereiken.

Voor appelcider en rabarbercider ben ik uiterst tevreden van Kitzinger champagnegist (koop ik bij Brouwland.be)

Als volgende aankoop op je lijst zou ik aanraden:

Een maatcilinder en een densimeter om de dichtheid van je aanvangsbrouwsel te meten.

Te weinig suiker: Dan aanvullen met wat suiker opgelost in een weinig water (of met wat honing).

Dan meet dan het suikergehalte bij de aanvang en je krijgt een idee hoeveel alcohol je mag verwachten in je brouwsel.

En als de densiteit 0 of lager is dan ben je zeker dat bijna alle suiker vergist is.

Bottelsuiker erbij en op de fles...

Zuurgehalte van je aanvangsbrouwsel:

Voor al die ciders moet je eigenlijk ook het zuurgehalte van je aanvangsbrouwsel meten.

Daar kan je ook een goedkoop en eenvoudig setje (maatcilindertje + een flesje blauwloog, zie website Brouwland) voor kopen.

Regel: 6 gram zuur per liter sap = OK

Te zuur: Aanlengen met zuiver water (of met fruitsap dat minder of geen zuur bevat).

Te weinig zuur: Bijvullen met rabarbersap of met Mixacid (Brouwland).

Rabarbersap moet je altijd 100% aanlengen met zuiver water (rabarber bevat bijna altijd +-15 gram zuur per liter sap).

Later kan je in plaats van aanlengen ook deels gaan 'ontzuren' maar dat is iets ingewikkeld om zo maar in een paar woorden op de forum uit te leggen.

Nog een tip: Goedkope flessen voor je cider: Cava en Champangne flessen, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Allez, 't Is hier wel een bierforum maar we wensen je alle succes toe met je ciderbrouwsel.

[/quote]

Bedankt voor de informatie! 😁👍
    Ik zal volgende keer eens kijken bij Brouwland.

• Lucas S schreef: Bye the way: denk je dat het genoeg gegist zal zijn als ik het zo doe?

Dat kan je met een maatcilinder (waar ge uw brouwsel in doet) en een densimeter die je daar in plaatst kunnen meten (zie website Brouwland).

Als de densiteit 1.000 is of lager dan is je brouwsel 'nagenoeg' uitgegist.

Waarom schrijf ik 'nagenoeg', omdat de gevormde alkohol in het mengsel ook de densiteit naar beneden haalt.

Let wel:, "Het is geen exacte meting, het geeft een benaderend resultaat."

Je meet bij de aanvang en op het einde en krijgt je een redelijk goed idee hoeveel alcohol er in je eindbrouwsel zit.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• [quote='Rudy M','https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11291-mijn-1ste-keer-appel-cider-maken-als-16-jarige/&postID=201785#post201785']

Lucas S schreef: Bye the way: denk je dat het genoeg gegist zal zijn als ik het zo doe?

Dat kan je met een maatcilinder (waar ge uw brouwsel in doet) en een densimeter die je daar in plaatst kunnen meten (zie website Brouwland).

Als de densiteit 1.000 is of lager dan is je brouwsel 'nagenoeg' uitgegist.

Waarom schrijf ik 'nagenoeg', omdat de gevormde alkohol in het mengsel ook de densiteit naar beneden haalt.

Let wel:, "Het is geen exacte meting, het geeft een benaderend resultaat."

Je meet bij de aanvang en op het einde en krijgt je een redelijk goed idee hoeveel alcohol er in je eindbrouwsel zit.

[/quote]

Bedankt, ik ga deze week nog eens gaan kijken om het te gaan halen.
    Ik woon namelijk op wandelafstand van brouwland
    Leuk dat je dit meegeeft.😁👍

• Heb je meer info over wat juist de ideale PH-gehalte is voor cider? Of is dit enkel om de gist optimaal zijn werk te laten doen?

• Door de Ph te meten kan je niet het totaal zuurgehalte te weten komen!

Als je er meer over wenst te weten wat Ph is: https://nl.wikipedia.org/wiki/PH )

De Ph geeft enkel de "aktieve" waterstofionen aanwezig in de oplossing en niet de totaal aanwezige concentratie ervan.

(Niet alle zuur in een oplossing splits 100% in waterstofionen en het bijhorende anion.)

Voor wijn willen we nu juist de volledige hoeveelheid zuur kennen, aanwezig in het sap.

Dat kan je enkel doen door titratie.

Als je meer wenst te weten wat titratie is bekijk dan eens volgende link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Titratie

Niet iedereen heeft thuis een half labo (met een buret enz. enz.).

Daarom verkoopt brouwland een simpele set:

- een maatcilinder waar je tot aan de onderste streep het sap in doet (10milliliter). (+-7 Euro)

- een flesje blauwloog (100ml +-3 Euro) waarmee je druppel na druppel het blauwloog in die maatcilinder kan indruppelen.

Telkens schud je even voorzichtig met de maatcilinder en je merkt dat de blauwe kleur verdwijnt.

Het aanwezige zuur in het sap maakt de blauwe indicator terug kleurloos.

Op een bepaald moment gaat de blauwe kleur niet meer weg.

Op dat moment heeft het blauwloog alle zuur in de maatcilinder geneutraliseerd.

Dan lees je op de maatcilinder hoeveel mililiter blauwloog je toegevoegd hebt.

Het aantal mililiter toegevoegd blauwloog = aantal gram zuur per liter in het sap

Je oorspronkelijke vraag: Hoeveel gram zuur per liter voor cider of wijn?

Neem als regel 6 gram per liter maximum 7 gram per liter.

Dat heb ik in het verleden altijd gedaan voor witte wijn (van rabarbersap), rode wijn (van druiven en vlier) en voor apelcider.

Kijk ook eens rond op de enkel wijnforums want er zijn nog wel een aantal andere zaken waar je op moet letten bij het maken van wijn en cider.

Probeer ook een met een kleine hoeveelheid appelsap of er geen spontane gisting ontstaat (in een ruimte waar de temperatuur wel boven de 18°C is).

Daar bekom je geen gek hoog alcohol gehalte mee (meestal ronde de 6%) maar wel een overheerlijke smaak.