Peilglas voor mijn Bulldog Brewer

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by Loser.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik houd het wel bij de meetlat, netjes in mm af te lezen. Voor het afmeten van nivo voor het koken heb ik een tweetal vaste stripjes die aan de ketelrand kunnen hangen voor de volumes voor het koken. Uiteindelijk maakt ik maar 2 verschillende batch volumes.

En simpel schoon te maken.

• Dus steriel vergeet het !

Steriel zal dat inderdaad niet zijn, maar dat is niks bij ons hobbybrouwers. We volgen daar gewoon niet de juiste stappen voor of hebben het juiste materiaal er niet voor. Punt (en vraag) is of het wort in dat peilglas voor een infectie kan zorgen? Ik denk het niet maar hoor graag de ervaringen van mensen die een Brewmonk of dergelijke met zo'n peilglas hebben?

• Maak je geen zorgen over het steriel zijn, je kan gewoon door het bovenste metalen stopje er af te schroeven de buis simpel zijn houder halen en desinfecteren er zitten enkel een O ring onderaan het pijlglas.
    Ik heb er weken zo eentje in de kelder liggen gehad omdat ik de zelfde gekocht heb voor op de nieuwe brouwketels van de gilde.
    Het enige wat mij een beetje tegen de borst stootte was dat het de zelfde opbouw had als de weldless doorvoeren zoals de andere op Ali, dus met 2 O ringen en wat rodelen op schroefdraad. dus wat teflontape of vloeibare teflon komt er wel aan te pas om het netjes dicht te krijgen aan de doorvoer naar je ketel!!

• Draaddichting:

Als het nadien weinig of niet meer open, of los moet, gebruik ik op de schroefdraden van verbindingsstukken een drinkwatergekeurde Loctite of gelijkwaardig goed merk.

(mijn vorige gekocht bij Piessens in Sint-Niklaas, maar alle sanitair groothandels hebben het ook in stock).

Die loctite gebruikte ik als draaddichting op een stoomketel (ben nog tot 13 bar gegaan).

Ik monteerde ook eens keukenstoompot waar ik de bodem uitgeslepen had op een 50L inox vat (om witloof in te stomen).

De dichting daarvan deedt ik met Soudafix (van Soudal uit Turnhout). Hier was de overdruk slechts 0.2 bar.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.