47 Special

There are 5 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Van de zomer is het weer zover : mijn verjaardag en de traditionele BBQ met een aantal goede vrienden. Naar goede gewoonte wil ik weer een bier van eigen makelij kunnen schenken en dit jaar denk ik aan een lichte APA met een relatief lage bitterheid maar veel hoparoma. Dit recept heb ik in elkaar gebokst : https://share.brewfather.app/4T3ox3pBodQomf

Opmerkingen zijn meer als welkom :-)

• Persoonlijk zou ik het percentage aan Munichmout stevig laten zakken zeker om dat je ook nog eens 9% Biscuitmout gebruikt.
    Je moet opletten dat het geen brood met citroenen wordt ;) (cru gesteld)
    En de hopstand zou ik niet bij 90°C uitvoeren maar < 80°C anders loopt de isomerisatie van je aromahopen toch nog een beetje verder. (= meer bitterheid dan verwacht)
    Tevens bij 90°C heb je ook nog het MMS <=> DMS <=> DMSO proces dat ook nog verder loopt.
    En durf eens te gaan voor een niet cleane gist, maar eentje die wat complementaire esters vormt bij het citrusgeweld van de hop vb de Vermont Ale.

• En durf eens te gaan voor een niet cleane gist, maar eentje die wat complementaire esters vormt bij het citrusgeweld van de hop vb de Vermont Ale.

Ik heb graag cleane gisten :)

Persoonlijk zou ik het percentage aan Munichmout stevig laten zakken zeker om dat je ook nog eens 9% Biscuitmout gebruikt.
    Je moet opletten dat het geen brood met citroenen wordt (cru gesteld)

Daar heb je wel een punt. Ik kan de munich laten zakken tot 5 kg en aanvullen met pilsmout. Ik heb het recept wat aangepast, link blijft dezelfde.