Experiment: Roosteren van tarwe (later ook mout)

There are 2 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Het is wel geen mout maar ik plaats het onder dit hoofdstuk,

omdat de werkwijze voor roosteren van mout identiek is.

Ik heb een zak zuivere tarwe staan (bijvoeding voor mijn kippen).

Omdat ik in sommige recepten gelezen heb dat men ook geroosterde tarwe gebruik deed ik een experiment.

(We gingen toch pizza's bakken in de oven, en die was dan toch al opgewamd...).

800 gram tarwe afgewogen (volume= +-1L) en mooi verdeeld over de propere bakplaat.

Dikte laag: +-1 cm

op één na de hoogste plaats in de oven genomen (+-5-7cm onder het bovenste grill-element).

Om geen effect te krijgen als "gepofte mais" gradueel opgewarmd.

Enkel bovenste verwarmingelement aangezet (grill).

10 minuten 125 °C: nog niks te zien

10 minuten 175 °C : nog niks te zien

10 minuten 200°C: : zéér licht verdonkering te zien, maar hier en daar "pofte" een graantje

T snel terug verminderd (ovendeur even open...).

10 minuten 175° C: Enkel de bovenste laag was wat donkerder geworden.

We moesten toch de pizza's verder bakken daarom T naar 200°C

Beide verwarmingselementen aangezet (boven en onder...).

En de schaal in het midden van de oven geplaatst.

15 minuten op 200°C: Alle graantjes mooi licht bruin ook de onderste in de schaal.

Geur: aroma dat aan chocolade doet denken.

Voorzichtig enkel graantjes kapot gebeten (voorzichtig voor de tanden...):

Smaakt goed, maar ik kan niet direct met iets vergelijken. Ik wou het persé eens proeven of het niet 'aangebrand' smaakte.

Nu nog een eenvoudig biertestje uitzoeken (ik dacht aan wat moutextract + x% gemalen geroosterde tarwe + hop in 2x toevoegen).

Enig doel: Eens zien wat voor soort smaakeffect geroosterde tarwe heeft.

Nog al iemand gelijkaardige experimenten gedaan?

• Ik begin er niet aan,
    Tijdens het roosteren van granen, zeker bij mouten en nog veel meer cara mouten worden ook en aantal minder gezonde producten reproduceert tgv de karamelisatie, oa: 4-MEI (4-methylimidazole), en nog wat andere

De mouterijen hebben hun productie proces volledig in de hand en proberen er voor te zorgen er voor dat er niet te veel van deze producten worden geproduceerd. (en doen hier ook al dan niet beperkt analyses op)
    Zelf in je oven of in je pannetje heb je niets in de hand en heb je ook geen idee van de concentraties van deze stoffen in je eindproduct.
    Ref:

• Oei, dat zou wel eens pesticide werking kunnen vertonen (verwant aan imidazolines...).

Je kan als leek inderdaad niet controleren hoe hoog de concentratie is (zie laatste blad link van Serge 50 microgram...)

Ik beslis dus er af te blijven, einde experiment.

Goede raad van Serge, bedankt!

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.