Uitzakken gist, verschil in gistvat met conische of platte bodem

There are 28 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Tot hiertoe werkte ik voor mijn bier altijd met een flessen met platte bodem of een gewone inox kookpot.

(Terloops: De flessen met waterslot, de kookpot natuurlijk met het deksel erop).

Ik deed nu ook twee testen van +-10L in de fastferment met zijn conische onderkant.

(Simpele formule, enkel 1 moutsoort, hop in twee maal toegevoegd omdat het toch maar een test is.)

Als gist gebruikte ik tot hiertoe altijd de Mangrove M31 Belgian Triple.

Alle gistingen op 21°C

En bij alle gistingen, de tweede gistingsdag gistvoeding (DAP Brouwland).

Na 10 dagen was de eerste gisting telkens tot op densiteit 1.000 en kon ik bottelsuiker toevoegen en bottelen.

In de inox pot bekom ik altijd een mooi uitgezakt dun gistlaagje op de bodem met erbovenop mooi helder bier.

Overhevelen, bottelsuiker erbij roeren en bottelen.

In de fastferment echter blijft het bier licht troebel.

(Omdat het toch een test is toch maar de bottelsuiker toegevoegd en gebotteld. Ik zie wel welk resultaat het geeft.)

Zou het aan de conische vorm liggen?

Of aan de opborrelende lucht wanneer men de opvangbokaal terug aansluit en de kraan opent?

groeten,

Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Dat is inderdaad wel vreemd. Gist je bier ook goed door (tot die 1.000 dus)?

Nu moet ik zeggen dat ik ook met een fastfermenter heb gewerkt maar ik vond het nogal een onding met heel veel kuiswerk eraan. En het blijft plastic. Sinds vorige herfst ben ik de gelukkige bezitter van een SS brewtech CCT van 27l en man wat een verschil! Dat kuist gemakkelijk, in mijn geval met geurloos vaatwasmiddel, kan helemaal uit elkaar en is op de silicone seals na volledig uit RVS. Ontsmetten met het spuitje starsan en klaar. Maar dat is effe terzijde. :)

• Ja, Walter, dat vind ik nou ook net zo leuk bij al het bier dat ik al maakte. Op 10 dagen steeds 1.000

Ik voeg altijd een goed werkende giststarter toe, en de tweede dag altijd gistvoeding.

Tijdens het gisten zal er natuurlijk altijd turbulentie zijn die gist laat zweven maar dat is dan in beide systemen.

't Zal volgens mij toch iets met de conische vorm te maken hebben.

Is het met uw/jullie brouwervaring te riskeren om bier dat uitgegist is 10 extra dagen langer te laten staan op zijn gist?

Dit in de hoop dat dan alle gist uitgezakt is.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• He , de mannen,ik werk ook met 2 conische fastfermenters van 25l . idd veel kuiswerk en en beetje lastig om te handteren, maar het voordeel is dat de afval gist in het potje eronder blijft en weinig contact maakt met bovenliggende bier.

Maar ik zit met een ander probleem. na afvullen op 33cl flesjes voeg ik er een glucose bolletje bij om te hergisten op fles.

Na een maand eraf te zijn gebleven, flesje opengetrokken , smaak ok, kleur ok, maar te weinig blijvende schuim. Nochtans genoeg tarwevlokken bijgedaan bij de mout.

Zou ik er extra gist ( druppel/ flesje)moeten bijdoen i.p.v. glucose bollteje ?? iemand een Idee ??

• Hoeveel gram is zo een glucosebolletje? Je mag 7 tot 8 gram bottelsuiker per liter toevoegen.

Heb je genoeg koolzuur?

Schuimhoudbaarheid kan andere oorzaken hebben:

Wat zijn je maischtemperaturen en -tijden?

Op elke temperatuur vergist je en is dit in een vergistingskast?

Sowieso is het een goed idee om bij het bottelen ook wat bottelgist toe te voegen.

• Kouder vergisten zodat je minder esters hebt is meestal zeer effectief bij slecht schuim.
    Nu ga je nog weinig kunnen veranderen aan die flesjes die al gebotteld zijn buiten leeg drinken zoals ze zijn.
    En de glucose bolletjes die zijn vooral duur,
    Gebruik gewoon espresso klontjes van Tienen (1.4gr/stuk) 2 stuks per 33cl flesje = 8.4gr bottelsuiker/l
    of de minisuikerklontjes van AH (2 gr/stuk) 1 klontje per 33cl flesje is 6gr/l
    Beide suiker klontjes passen ook door de hals van elk bierflesje.
    Of maak een suikeroplossing en doseer deze per flesje met een veterinaire repeteer injectie spuit.

• Ik gebruik gewoon 1% tot 2% glucosepoeder (Brouwland) als bottelsuiker die ik oplos in zo weinig mogelijk water.

2% zullen de meesten hier hun wenkbrauwen van fronsen, maar mijn bier gist tot heden altijd uit tot densiteit 1.000,

Met 1% kreeg ik onvoldoende koolzuur.

Ik vul wel uit in champagneflessen en sluit af met capsules. Nog nooit geexplodeerde flessen gehad.

Voor het openen plaats ik een fles meestal 15 tot 20 min. in de diepvrieser op -18°C.

Het bier uit de fastferment dat troebel was bij het uitvullen is al helder aan het worden in de fles. Hopelijk krijg ik niet te veel gistafzetting. Ben benieuwd voor het resultaat (nog 1 tot 2 weken wachten :@ )

• Hallo,

vandaag het licht troebel gebotteld bier (zie begin van dit topic) getest.

Het bier is in de fles mooi helder uitgeklaard. Dun laagje gistdepot op de bodem zoals we kennen van bij trappistenbier.

Bij het voorzichtig uitgieten blijft het depot mooi op de bodem van het flesje kleven.

Smaak is bijna identiek aan mijn vorige helder uitgevulde bieren (gefermenteer in inox kookkom).

Ik had een testje met een tripel versie en een testje met een bruine dubbel versie.

De dubbel versie is iets bitterder dan vroeger (bijna vergelijkbaar met de 'Stoute Mok').

Maar het was toch wel even schrikken als je na drie jaren bottelen van helder gegist bier inneens licht troebel bier in de fles vult.

• Na een maand eraf te zijn gebleven, flesje opengetrokken , smaak ok, kleur ok, maar te weinig blijvende schuim. Nochtans genoeg tarwevlokken bijgedaan bij de mout.

Tweede repliekje:

De ervaring van Alian kan ik ook bevestigen.

Ik bekom ook minder en minder houdbare schuimkraag op het bier.

En ondanks dat ik 2% glucose als bottelsuiker gebruik, relatief weinig maar nog aanvaardbaar CO2 bubbles in het bier.

Maar... dat laatste is natuurlijk beter dan dat je het plafond moet gaan afwassen. :evil:

Vraag blijft of de vorm van de gistingkuip (conische onderkant of platte bodem) daarvan de oorzaak is of niet.

• De vorm van je gistvat doet er niet toe voor het schuim, wel tientallen andere dingen.

Wat bedoel je met 2% glucose? Voor bier reken we altijd is gram per liter bij het bottelen. Gemiddeld 6 gram/liter kristalsuiker en met glucose heb je meer nodig. Ik dacht iets van 1,3 maal meer.

• In een conisch vat heeft de gist minder contact met het wort en duurt de gisting dus wat langer, dat is althans mijn ervaring. Ik ben er na 2 keer mee gestopt, ook omdat die fastferment zo een onding is.

De bol leegmaken en dan terug laten vol lopen is geen goed plan: volop oxidatie, dan verlies je het voordeel van niet te moeten overhevelen.

Ik vergist nu in pet met kraantje en hevel enkel over naar bottelemmer, niks zo handig.

• Yes, meestal een week eerste vergisting dan 2 tot 3 weken tweede vergisting/lagering en dan bottelen.

Behalve bij speciallekes zoals fruitbier of bieren met brett en/of lacto's.

En lukt dat dan goed om over te hevelen naar je bottelemmer zonder veel ‘smodder’ mee te hevelen?

• En lukt dat dan goed om over te hevelen naar je bottelemmer zonder veel ‘smodder’ mee te hevelen?

Vergisten doe ik in een grote inox kookpot 70L, één week.

Lageren in mandflessen 20L, twee weken bij keldertemperatuur.

Bottelen vanuit een mandfles 10L, bottelgist en bottelsuiker mengen doe ik met dit.

Ik hevel met een inox buis voorzien van een droesemkapje van gistvat naar lagervat (tot de laatste druppel) zondeer smodder mee te hevelen .

Daarna van lagervat naar bottelfles ook met droesemkapje op de buis en weer zonder smodder mee te nemen. Op een brouwsel van ruim 40L heb ik tussen 0,5 en 1L gistbrij al de rest is helder bier.

Mijn hevel zou ik voor geen geld willen missen.

https://myalbum.com/photo/n7A5nE1JRh4Y/540.jpg

Wil je ook zoiets (een inox buis + droesemkapje), voor 2 euro hier te verkrijgen.

Mijn bier is altijd kraakhelder

• Wat bedoel je met 2% glucose? Voor bier reken we altijd is gram per liter bij het bottelen. Gemiddeld 6 gram/liter kristalsuiker en met glucose heb je meer nodig. Ik dacht iets van 1,3 maal meer.

2% gewichtsprocent per liter, of 20 gram glucose per liter.

• Even vertellen hoe ik tot die glucose kwam:

Gewoon zelf uitgezocht, voor dat ik ooit op een bierforum was gaan kijken.

+-4 jaar geleden begonnen in glazen flessen van 5L met rootbier.

Weinig gas, geen schuim.

Rootbeer + hop... eindelijk schuim op het bier, maar weinig bubbles.

Verder testen met toevoeging van glucose voor het bottelen.

Na een eerste test in de keuken (plafond moeten afwassen =O ...) de volgende testen buiten op het terras geopend.

Spuiters van 2 meter was geen probleem! ('k Zou het kunnen verkopen voor wielrenners en autokoersen ^^

Uiteindelijk op die 20 gram glucose uitgekomen.

Waarom ik glucose gebruikte?

Ik had het in voorraad voor mijn combucha en de nagisting is bijzonder snel (10 tot max. 12 dagen met abdij type gist).

Paardenbloembier wordt echter snel zuur en ondrinkbaar. En het is opletten voor hartpatienten :skull: (de wortels gaan er bij!.)

Daarna ben ik beginnen testen met moutextracten (Brouwland...).

Tot hiertoe nog altijd super simpel 1 mout en 1 hop in twee maal toegevoegd. (Een tripel achtige en een bruine dubbel achtige).

Alvorens te consumeren plaats ik de fles/flesjes altijd 15 tot 20 min. in de vriezer op -18°C

De bedoeling is om nu verder bier te gaan brouwen volgens de wijze waarmee jullie bezig zijn.

Maar ik zit tussen dit en een half jaar met een verhuis voor de deur, het zou dus allemaal wat trager kunnen gebeuren.

• 'k Wil toch een klein testje doen voor een bier met maar 3% max. 4% alcolhol en ik zal je raad volgen.

Het resultaat is natuurlijk maar voor binnen enkele weken.