Ik ben Rudy uit Borgerhout

There are 15 replies in this Thread. The last Post () by aatjebanaantje.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allemaal,

Mijn studierichting was scheikunde en heel mijn actief leven maakte ik verf, lijm, vernis en alternatieve houtbescherming (zonder pesticiden).

Op "pensioen" kon ik het mengen niet laten en naast stamboomonderzoek en electronica is wijn en bier brouwen mijn lang leven.

Wijn maak ik al +-15 jaar.

Begonnen met de klassieker "witte wijn van rabarber" tot ik in het noorden van Frankrijk (waar ik enkele jaren een huis had) een druivensoort aantrof die meeldauwvrij was en een rode wijn voortbracht met een lichte ondertoon van "kers-smaak". Die druivensoort tracht ik nu ook in Borgerhout te kweken.

(Scheelt niet veel van klimaat met Noord Frankrijk ^^ ).

Een oude topper van mij was wijn van vlierbes, maar daar moet je véél geduld mee hebben. Minimum 5 jaar lageren in de kelder vanwege het hoge tanninegehalte.

(Heb nu nog +-100 flessen in de kelder liggen :) ).

De laatste jaren testen gedaan met "rootbeer" later met "paardebloembier" en die formules verbeterd door er hop aan toe te voegen.

Opm.: Voor zo ver je dat 'echt' bier kan noemen omdat er geen gram mout in zit... en je kan het niet lang bewaren.

In dat Frans dorp vond ik ook hop. Ook deze tracht ik hier in Borgerhout verder te telen (staat op 20 mei reeds 3m hoog...).

Om mijn rug te sparen doe ik overhevelen niet met een hevel maar met membraampompjes (Ebay, Alibaba... 15-20 Euro).

Plannen:

In de loop van 2019 denk ik er aan om zelf te gaan mouten. (Hoeveelheden om +-30L brouwsels mee te maken...).

De brouwinstallatie moet absoluut verbeterd worden. Ik heb nog enkele inox vaatjes... en ben fervent zelfbouwer.

Leuk dat iedereen zijn kennis en ervaring wil delen op het forum.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Bedankt voor de verwelkoming.

@cisvandekwis: (wat heb je staan)

Ik had vijf jaar een huis in Frankrijk (en veel plaats...) daar maakte ik zowel de wijn al het bier in glazen buikflessen (ik had er 4 van 50-60L) en een stel inox kookpotten (waarvan ook 1 van 50L).

Alles wat gekookt werdt (vlier voor wijn kookte ik ook altijd enkele minuten om het blauwzuur van de steeds aanwezige -enkele- enkele groene besjes te vernietigen.

Om geen besmetting te krijgen, de kooktruk uit grootmoeders tijd: "Nooit het deksel van de pan nemen na het koken."

Dat was een heel gedoe met overpompen en filteren.

Heden mijn eerste twee brouwtestjes voor bier (simpel met moutextract) in twee fastferments (10l en 30L).

Gisten in een geïsoleerde kast met verwarming, maar voor bier heb ik hier op het forum begrepen dat ik er ook een koeling zal moeten bijbouwen.

Zuur meten indien nodig (bv. voor wijn): titreer ik

Suiker en alkohol: brekinsindexmeters + de klassieke densimeter.

Hoppa : (Zelf mouten hoe ga je dat aanpakken)

Ik zou eerst wat oefenen, mini-testjes, bijvoorbeeld +-800 gram (volume +-1L) tarwe en gerst mouten.

Drogen, zo mogelijk eens roosteren en de keukenoven.

Gewoon zien hoe het werkt en loopt.

Als me dat bevalt dan zou ik dat systeem met twee emmers in elkaar doen voor een volume van +-10L

Gaat het naar wens dan zou ik het inox maken (met een inox gaas als bodem van de binnenste emmer.

Valt het me tegen dan kan ik nog altijd moutextract blijven kopen.

Valt het mee dan dacht ik aan het maken van een draaiende trommel om de mout te drogen en zo mogelijk zelfs te roosteren).

Dan denk ik aan: In de droogtrommel in de oven plaatsen ipv de "staaf voor kip aan 't spit".

Je leest het: Veel plannen, maar dat vind ik nou net leuk, dat is "mijn lang leven".

Groeten,

Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Als je plezier kan beleven aan zelf mouten, gewoon doen zeg ik dan.

Nochtans kan je als partikulier mout van top kwaliteit aankopen bij Dingemans in Stabroek in zakken van 25kg.

Met zelf mouten zal je nooit het volledig rendement halen uit je mout bij het brouwen.

• Voor mouten: basismouten zoals pils en pale mout zou ik gewoon kopen. Ken je zelf professionele brouwers in de buurt? Altijd de moeite om eens te polsen om een zakje extra te bestellen.

Ik koop basismout bij een bevriende brouwer aan 15€/25 kg.

De spéciallekes kan je tuurlijk zelf proberen te roosteren. Bom-Brewery deed dit jaren aan een stuk (bekend van Triporteur bieren). Bram kent ons forum wel en geeft volgens mij met plezier advies.

• brouwerwaldonk :

Ik wist niet dat je als partikulier bij Dingemans kon aankopen. En van Borgerhout naar Stabroeck is niet ver.

ciesvandekwis : Goede tip, één van mijn oude klanten stamt uit een gekende Belgische brouwfamilie, die zal ik eens contacteren.

Bedankt voor jullie raad, die ga ik zeker volgen: Mout kopen en enkel wat "speciallekes" zelf doen.

The post was edited 1 time, last by Rudy M ().

• brouwerwaldonk : Onderaan nog een vraagje, omdat ik nog veel moet leren i.v.m. die moutsoorten.

Ik zie op de website van Dingemans dat hun aanbod in moutsoorten groot is.

Vrijdags kan je er als partikulier 1 zak van 25kg kopen (zal wel eens telefoneren alvorens naar ginds te rijden).

Welk type gerstemout van Dingemans zou jij (of een ander forumlid) aanraden om aan te kopen als basismout, om bieren te maken +- type Triple (Westmalle) en Pale Ale?

• Als basismout neem ik altijd Pilsmout daar kan je alle soorten bier mee maken.

Het woord pils staat enkel voor licht gekleurd of blond bier. Palemout is ook een lichte soort.

Ik gebruik voor meer smaak altijd Munichmout aan 20%

Wil je donkerder bier dan Cara of voor heel donker Chokolademout

• Het woord pils staat enkel voor licht gekleurd of blond bier. Palemout is ook een lichte soort.

Laatst nog een biertje met 100% pale ale (7 EBC) gebrouwen (SMaSH van pale ale en Glacier), ziet er tijdens het maischen zo uit van kleur:

100_percent_pale2.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."