Hopteelt 2019

There are 57 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voilà netjes 250gr verse cascade om straks voor alle zekerheid, een hopstandje mee te doen. Je weet maar nooit met die beestjes.

• Ik ben nu aan het plukken (cascade)en dadelijk vliegen ze in men sterke blonde die nu aan het koken is.

Kan je eens wat info geven.

In hoeveel liter wort heb je die 250g gedaan.

Hoelang heeft de hop meegekookt.

Hoe bereken je uw EBU en hoeveel is het geworden.

Welke alfazuur waarde heb je uw Cascade gegeven.

Heb je ook flame off hop gegeven en zo ja hoeveel.

Heb je het afgekoelde wort geproefd, en is het bitter genoeg.

• De 250gram heb ik gebruikt in 17 liter wort.

Niet meegekookt maar wel een hopstand gedaan beginnende van 90°C en zelf laten dalen naar 80°C. Dit heeft 15 minuten geduurd. Daarna heb ik dit nog 5 min op 80°C gehouden.

Alfa waarden van de cascade heb ik gegokt op 5.2 IBU(gewoon de gemiddelde waarde genomen van cascade)

De dag voor het brouwen heb ik 1 bel genomen en er 100ml kokend water op gegoten. 20 min laten staan, bel eruit en geproefd om toch zeker te zijn dat er bitterheid inzat en die zat er wel degelijk in.

Ik heb natuurlijk het zekere voor het onzekere genomen en niet alleen verse hop genomen maar ook gekochte en dit voor een IBU van 24.4 Daarbij geteld van de cascade(8 IBU) kwam ik op een IBU van 32.4 voor mijn DEJVELKE

Hoe heb ik dit berekend?

In het boek van A3 (Verander water in bier) staan wat formules en tabellen over hopbitterheid berekenen vanachter in de bijlagen.

Ik heb eerst het HBU(Home Bittering Unit) bepaald. Dit was 78

Daarna hoputilisatie bepaald (15 min kooktijd i.p.v. 20 min genomen omdat het wort niet kookte). = 0.1055

Formule= 78 x 0,1055 = 8,229 IBU

Of dit juist is natuurlijk nu de vraag want ik heb verse hop gebruikt i.p.v. gedroogde. Had ik dit door 4 moeten delen? Dan is er uiteindelijk maar 2 IBU bijgekomen van de verse hop en kom ik maar op 26 IBU wat eigenlijk ook nog binnen de grens valt van een Sterke Blonde.

Maar ja, IBU's berekenen. Geef dezelfde waardes in verschillende programma's en je krijgt toch telkens een ander getal.

• Ik denk dat je daar nog zou van verschieten hoeveel bitterheid er nog vrijkomt zonder te koken hoor. Zelfs dryhop geeft geen 0 IBU.;)

Dat is waar, verleden jaar nog een bier gebrouwen met alleen vlamuit en hopstand hoppen. Gaf toch nog een mooie bitterheid zolang je maar genoeg gebruikt.

• Ik heb snel eens alles ingegeven in 'Brewfather'

De 250gr hop heb ik gedeeld door 5, dus 50gr. Temperatuur van de hopstand heb ik ingegeven als 85°.

Levert mij 7.7 IBU op. Blijkbaar is dit dan toch te berekenen met een bepaalde formule.:/

• Hopstand is mij onbekend. Ik gebruik de brouwplanner om de bitterheid te berekenen. Ik ga brouwen met 100% Cascade en Fuggles uit de tuin.

Meestal mik ik naar ongeveer 30 IBU voor mijn bieren.

Ik laat de hop altijd meekoken met verschillende kooktijden en bereken dan alfa delen door 4.

Ik heb 6% ingevuld voor de Cascade en 4% voor de Fuggles.

Ik heb volgende waarden;

43 Liter wort

300g verse Fuggles 60 min kooktijd

200g verse Cascade 20 min' kooktijd

200g Cascade flame off

Berekende bitterheid 27 IBU

Na proeven na de gisting 200g dry hoppen.

• Hopstand kan je vergelijken met Flame off met verschil dat je met flame off dadelijk gaat koelen en bij een hopstand hou je een bepaalde temperatuur een bepaalde tijd aan.

Dus bv: 20 minuten op 80°C

• De Fuggles heb ik ook getest met een bloem te overgieten met kokend water. Het aroma beviel me niet echt. Deed me een beetje denken aan ‘look’. Dus deze heb ik maar niet gebruikt. Ik ga deze oogsten en laten drogen. Misschien verdwijnt die lookgeur dan.