Hopteelt 2019

There are 15 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Maar eens een nieuw onderwerp aangemaakt voor de mensen die zelf hop telen. Vandaag zelf eindelijk de kans gehad om mijnen hop op te binden en het onkruid te verwijderen.

De coigneau hop heb ik verwijderd, de moeite en de ruimte niet waard. Blijven nog over : Record, Fuggles, Challenger, Saphir en Merkur. Vooral de laatste twee vind ik wel lekkere hop, met de record heb ik nog niet echt gebrouwen.

Ik zal straks eens een paar foto's nemen.

• Verleden jaar mijn eerste klein oogst (1 rank).

Dit jaar 2 ranken van reeds 3m hoogte en een 3e bijgeplant reeds 1m hoog.

Ras onbekend: Hopsoort afkomstig van een oude abdij boerderij in het noorden van Frankrijk (groeide toen overal in het dorp).

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Rassen die overal groeien zijn meeste wilde rassen en die geven meestal maar heel kleine bellen met weinig alfazuur.

Ik had er vroeger ook een staan in mijn tuin en daarmee eens bier gemaakt met 500 gram en het bier was heel platjes te noemen dus niet lekker.

• Hier in de buurt groeit een wilde hop, die is een aromabom !

Zal allicht nul komma..en iets van niemendal alfa's hebben, maar echt een subliem en overheerlijk aroma op het moment dat die oogstklaar is. Zal er es een rhizoom van proberen uit te doen, die hop is gegarandeerd de moeite om het aroma ervan te gebruiken.

• Slecht nieuws :(

Die hopplanten, althans waar ik die zag staan, gisteren nm gaan kijken...

Helaas, niks meer van te zien .

De groendienst van Gent heeft allerlei wildgroei weggestoken of gemaaid, ook de naastliggende gracht gekuist...

Als er weer iets van bovenkomt zal dat waarschijnlijk pas in het achterjaar zijn, zou dan wel zaden moeten kunnen oogsten .

Ga het in het achterjaar es goed en regelmatig in de gaten moeten houden.

• Hop kan tegen een flinke stoot, is niet zomaar weg te krijgen. Wees maar zeker dat die snel terug boven staat als het gemaaid was.

Nog eens gaan kijken, inderdaad, er staat daartussen de vele brandnetels en lange grassen iets dat hopplant moet zijn, ook op andere plaatsen zaailingen van hop. Zal in najaar deze met dat enorme aroma er uit gaan kiezen.