Allereerste brouwsel! Alle hulp is welkom

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo allemaal!

Ik ben een absolute beginner en nieuwkomer op dit forum. Al jaren grote bierliefhebber, en gezien ik op zoek ben naar een interessante en rewarding hobby heb ik besloten om mij te wagen aan de kunst van het bierbrouwen.

Ik ben een enorme fan van blonde, stevige en hoppige biertjes.

Vandaar gaat mijn voorkeur uit naar (de tegenwoordig erg populaire) IPA, APA... En dergelijke ;)

Ondertussen heb ik mij een Brewferm startpakket aangeschaft bij de Hopduvel te Gent, het enige dat nog ontbreekt zijn dus een receptje en bijhorende ingrediënten...

Bij deze had ik graag beroep gedaan op de community om me in de richting te wijzen van een aantal leuke recepten!

Ik ben zelf geen grote kenner van hopsoorten ed maar de smaken van citra, cascade, amarillo... Kunnen me wel altijd bekoren ;)

Alvast bedankt!!! :bier:

• Met 80% Pilsmout en 20% Munichmout maak je een lekker bier met heel wat body. Tot 7 vol% sterk kan je volmout gaan, wil je sterker bier dan voeg je suiker toe tijdens het gisten. Zo werkt de gist eerst de moeilijkere suiker af om daarna de kristalsuiker aan te pakken die geen moeite kost. Om 1 vol% alcohol te verhogen heb je per liter bier 17g suiker nodig. Dus van 7 naar 8 vol% alcohol voor 10L bier 170 gram suiker in het gistvat na dag 4 van het gisten. Hier kan je de regel van 3 toepassen.

Hop kan je toevoegen in stappen tijdens het koken, en bij flame off en ook nog tijdens het lageren dan noemt het dry-hop.

Bij dry-hop komt er nog een beetje bitterheid bij maar vooral veel hoparoma.

Heb je graag helder bier gebruik dan IERS MOS a rato van 1g per 10L wort tijdens het koken, dat zorgt ervoor dat de eiwitten samenklonteren en neerslaan.

Mijn voorkeur gaat uit naar hopbellen die ik los laat meekoken, na het koelen liggen die op de bodem van de kookketel en die laag verkookte hopbellen benut ik als eiwitfilter en bekom ik altijd glashelder wort waar ik de gisting mee begin.

https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/540.jpg

• Als beginneling zou ik de suiker mee koken de laatste 10 minuten

bekom je dan niet het probleem dat brouwerwaldonk aangaf. Dat de gist eerst de makkelijke suikers verwerkt, en dan moeite heeft met de moeilijkere suiker uit het mout?
    Stel dat je vergisting stokt, je daarna suiker toevoegt voor hergisting op fles en je onbedoeld handgranaten maakt. Ben zelf ook nog volop in het leerproces, dus dit kan misschien een erg domme vraag zijn.

Ik zou eerst doen wat brouwerwaldonk zegt, zonder eventueel toevoeging van suiker tijdens het gisten. Eerst goed het brouwproces onder de knie krijgen. Met weinig middelen maak je zeker al een lekker biertje.

Aanraders qua lectuur: verander water in Bier van Adrie Otte of Brouwen van James Morton. Beide even goed wat mij betreft, alleen is de eerste wat technischer, waar de tweede je een leeservaring geeft alsof de schrijver zelf met je aan het brouwen is en je al doende het proces uitlegt.

Alvast veel brouwplezier.

Kijk zeker ook eens in de bibliotheek op dit forum. Daar staan alvast een paar recepten van leden.

• bekom je dan niet het probleem dat brouwerwaldonk aangaf. Dat de gist eerst de makkelijke suikers verwerkt, en dan moeite heeft met de moeilijkere suiker uit het mout?.

Een stevig brood je aap!!!, Dat je nu de suiker bij de kook of tijdens de hoofdgisting toevoegt maakt amper iets uit.
    Je wint er hooguit 1 of 2 SG puntjes mee in het beste geval en dan alleen nog als je heel veel suiker in je stort zitten hebt (>15%)
    Het probleem dat Waldonk aanhaalt heb je alleen als je te weinig of onvoldoende actieve gist gebruikt.
    Bij het gebruik van voldoende vitale gist en gistvoeding ga je hier nooit tegen aan lopen.

En als beginneling moet je het simpel houden, dus voeg maar toe bij de kook. (doe ik trouwens ook in 99% van de gevallen)

• Beste tip is gewoon geduld hebben en niet bij alles paniekeren. Zeker bij de vergisting... Heef het genoeg tijd en hou de temperatuur stabiel en het komt zeker en vast in orde!

Ps: suiker zou ik 10min voor einde van het koken toevoegen

• Een stevig brood je aap!!!, Dat je nu de suiker bij de kook of tijdens de hoofdgisting toevoegt maakt amper iets uit.
    Je wint er hooguit 1 of 2 SG puntjes mee in het beste geval en dan alleen nog als je heel veel suiker in je stort zitten hebt (>15%)

Nochtans merk ik dat de vergisting sneller en meer volledig is, door de suiker niet mee te koken. Ik gebruik op 44L wort 700g tot 1000g suiker op dag 6 van de gisting, en die is altijd op 24u vergist.

Toen ik nog suiker meekookte duurde een gisting tussen 9 en 12 dagen, dus een stuk langer dan 7 dagen.

• Nochtans merk ik dat de vergisting sneller en meer volledig is, door de suiker niet mee te koken. Ik gebruik op 44L wort 700g tot 1000g suiker op dag 6 van de gisting, en die is altijd op 24u vergist.

Toen ik nog suiker meekookte duurde een gisting tussen 9 en 12 dagen, dus een stuk langer dan 7 dagen.

Een hoofd vergisting die 6 dagen duurt is eigenlijk al redelijk lag voor een gewone sachh in de meeste gevallen.
    Als je voldoend actieve en vitale gist ent is je de hoofd vergisting van een wort meestal al gedaan na 3 a 4 dagen.
    Enkel indien je stevig underpiched heb je hoofd vestigingen die lager dan 6 dagen duren.
    Het is lag geleden dat ik bij een normaal brouwsel niet binnen de week heb overgeheveld om niet nog een beetje activiteit over te houden.
    Wat niet weerhoud het is een feit dat als je de gewone toegevoegde suiker op het einde van de vergisting toevoegt meestal je 1 a 2 SG puntjes lager uit komt.
    Maar de vraag is wil je dit wel steeds en is het een must?
    Je bepaalt bij het opstellen van je recept je bitterheidsgewaarwording ifv de berekende einddichtheid en je begin dichtheid (=real bittering units)
    Als je deze berekende einddichtheid haalt is het beoogde doel behaalt, ga je er onder dan ga je voorbij aan je doelstelling.

Maar deze (fictieve) winst van een late toevoeging van suiker is voor het grootste deel toe te schrijven aan de verminderde oplosbaarheid van de CO2! Door het toevoegen van suiker daalt sterk de CO2 oplosbaarheid in een oververzadigde oplossing van CO2 (wat een gistend wort is) zeker als dit nog eens gepaard gaat met een temperatuurs verhoging op het einde van de vergisting die door de meeste wordt doorgevoerd. (dat is ook een wetenschappelijk gegeven)

maar we raken :focus:

• Ik ben ook nieuw op het forum. Wijn maak ik al +-15 jaren, bier nog maar de laatste 3 jaren.

Mijn ervaring met wijn gebruik ik ook bij het maken van bier.

- Ik maak altijd een giststarter ook met korrel of poedergist.

Ik begin er 's morgens mee, van de dag dat je de wijn of bier in de gistingsfles gaat inzetten.

Daarvoor begin ik eerst in van die plastieke flesjes waar kandijsiroop van 400 gram in verpakt zit.

Dan heb je in de flesjes meteen een automatische ontluchting en je kan er mee schudden zonder dat er vloeistof uit komt.

De gist laat ik eerst +-2 uren weken in lauw water (hydrateren van de gist).

Daarna verdubbel ik enkele malen de hoeveelheid met glucosewater, suikerwater, kandijsiroop, soms met appelsap of wat apelsiensap (of voor wijn zelfs wat citroensap).

Als het flesje vol is schakel ik over naar een 1L of 2L fles van mineraal water met een prop watten afgesloten.

Op die manier bekom ik dan 3/4 liter giststarter die al goed aan de gang is.

Belangrijk: De temperatuur van de giststarter en van uw wort mag niet meer dan 2°C afwijken (ik plaats ze naast elkaar in mijn thermostatisch gestuurde gistkast).

- De tweede dag van de gisting voeg ik gistvoeding toe: 3 gram / 10L gistbrouwsel (zowel voor wijn als bier).

Soort: Diamoniumfosfaat (bv. Nurtrisal Brouwland).

Waarom de tweede dag?

Bij wijn had ik het in het begin voor dat de hele boel overschuimde bij hevig gistende brouwsels, daarom doe ik het bij bierbrouwsels voor alle veiligheid ook de tweede dag.

- Tracht als beginneling zo snel mogelijk een geisoleerde kast (of omgebouwde ijskast of diepvriezer) te maken.

Doel: Constante gistingstemperatuur bekomen.

Ik noem het mijn "gistkast". Die van mij is +-1m x 1m x 2m hoog met 7cm dikke wanden uit Resol.

Ik nam resol omwille van de hoge isolatie capaciteit, maar ook vanwege "brandveilig als isolatie".

(Er zit een fastferment van 10L in en één van 30L)

Daar staat een keramisch vuurtje in met twee extra thermische zekeringen (45°C) als beveiliging.

Ik stuur het vuurtje met een thermostaat (10-15 Euro via Alibaba of Ebay...) een relais (Gotron, Aalst).

De temperatuur blijft op deze manier stabiel tot op 0.1° Celcius.

En alles afgezekerd met een zekering van 10A en een extra verliesstroomschakelaar van 30 milli-Ampère.

Met deze drie dingen samen heb ik nog nooit een stilgevallen gisting gehad.

Groeten,

Rudy

• Een stevig brood je aap!!!, Dat je nu de suiker bij de kook of tijdens de hoofdgisting toevoegt maakt amper iets uit.
    Het probleem dat Waldonk aanhaalt heb je alleen als je te weinig of onvoldoende actieve gist gebruikt.
    Bij het gebruik van voldoende vitale gist en gistvoeding ga je hier nooit tegen aan lopen.

En als beginneling moet je het simpel houden, dus voeg maar toe bij de kook. (doe ik trouwens ook in 99% van de gevallen)

voila, alweer wat bijgeleerd... fielen dank!

• mbroek schreef: Heb je geen koeling in die kast?

Neen ik heb geen koeling in de kast, omdat ik het tot hiertoe altijd in de periode herfst-winter-lente mijn bier maakte.

De temperatuur in mijn tuinhuis (waar de gistkast staat) is dan ergens tussen de 5 en 15 graden C.

(Zie omgevingstemperatuur 11,4°C op de foto).

Maar ik wil nu deze zomer ook bier brouwen en ga dus ook een koelsysteem moeten bijplaatsen.

Bedankt om het op te merken!

Moet wel nog even bezien hoe ik het ga uitvoeren.

Ik begin alvast simpel met koelblokjes uit de diepvries in een tupperwaredoos bovenaan geplaatst in de gistkast.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik denk dat je voor bier het hele jaar door koeling nodig hebt omdat die kast wel erg goed geïsoleerd lijkt. De omgeving temperatuur doet dan niet veel meer.

De eerste twee, drie dagen produceert wort behoorlijk wat warmte. Dat is het enigste moment dat je echt koeling nodig hebt voor bovengisters. En het mooiste is dat je de koeling kunt schakelen.

Voor ondergisters, coldcrash (doe ik zelden) heb je zelfs een flinke koeling nodig.

• Een stevig brood je aap!!!

Dat heb ik ook altijd vermoed, bij mij maakte het geen verschil uit. Maar wat denk je van het idee dat door de suiker later toe te voegen, je gist in minder zwaar wort kan starten en daardoor wat beter in conditie blijft?

ThomasV : welkom op het forum. Als beginner zou ik me richten op een eerder eenvoudige pale ale met enkele basisingrediënten. Pilsmout in combinatie met biscuitmout (neem 90 - 10%), gaan voor een alcoholgehalte van 5.5%, een mooie hop toevoegen (amarillo, citra of iets dergelijks als je van citrus houdt) in een bitterhopgift (niet mee overdrijven), eentje aan het einde van het koken (laatste 5 minuten) en dan nog een mooie gift als je de vlam uitzet. Als gist niet moeilijk doen, gewoon een goede korrelgist gebruiken zoals een US-05 van Fermentis of een Danstar Nottingham, beide zijn goed presterende gisten die niet moeilijk gaan doen. Voorzie wel genoeg gist, een veel voorkomende beginnersfout is volgens mij dat je onvoldoende gist gebruikt.

• Tweedehands koelkast van de kringwinkel + Inkbird.

Verwarmen kan eenvoudig met een oude gloeilamp, een warmtematje of verwarmingskabel.

Weeral wat bijgeleerd. Ik wist totaal niet dat men bij bier diende te koelen door die grote warmteontwikkeling.

Dan heb ik geluk gehad met de eerste "biertesten". Zal iets moeten bedenken om er een koeling bij aan te bouwen alvorens 30L bier in te zetten. Het bier test ik momenteel met kleine hoeveelheden van +-8L

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Weeral wat bijgeleerd. Ik wist totaal niet dat men bij bier diende te koelen door die grote warmteontwikkeling.

Dan heb ik geluk gehad met de eerste "biertesten". Zal iets moeten bedenken om er een koeling bij aan te bouwen alvorens 30L bier in te zetten. Het bier test ik momenteel met kleine hoeveelheden van +-8L

Makkelijkste is idd werkende ijskast aangesloten op een InkBird en warmtemat/lamp/...
    Is je gistvat te groot voor een ijskast, kijk je best eens om bv koeling van een biertap ofzo op de kop te tikken.

ThomasV ondertussen al een recept voor een IPA?

• Weeral wat bijgeleerd. Ik wist totaal niet dat men bij bier diende te koelen door die grote warmteontwikkeling.

Het is niet zo dat je bier mislukt door de warmte, maar onverwachte bijsmaken kunnen er wel van komen. Allemaal afhankelijk van het type bier, temperatuur aan het begin van de vergisting, en de gekozen gist.

Soms is het weer wel wenselijk dat de temperatuur oploopt. Velen van ons zijn ook begonnen zonder gistkast. Maar met maak je toch beter bier en bepaal je zelf de juiste temperatuur.

• Dat heb ik ook altijd vermoed, bij mij maakte het geen verschil uit. Maar wat denk je van het idee dat door de suiker later toe te voegen, je gist in minder zwaar wort kan starten en daardoor wat beter in conditie blijft?

Vermoedelijk zal je gist wel in een beter in conditie blijven, maar hij zal voornamelijk minder gestrest worden en dus minder hoger alcoholen en esters vormen.
    Dat kan wel een driver zijn om al dan niet je suikers later toe te voegen, een meer esterig of een meer clean bier.