Overstap naar magneetventielen

There are 5 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben van plan om de overstap te maken van handmatig bottelen naar automatisch. Een beetje onderzoek liet magneetventielen naar voren komen als oplossing, maar ik heb hier niet zo veel ervaring mee. Zijn er toevallig wat algemene dingen waar ik op moet letten?

• Vooral kijken of je geen aseptische versies kan scoren,
    Membraan ventielen zijn sowiso het meest geschikt naar reiniging toe of vlinderklepjes zijn ook optimaal (geen dode ruimte's).

VB zoals deze komen al heel dicht in de buurt.
    Ook de dichtingen die er in verwerk zijn belangrijk ze moeten tegen hoge temperatuur kunnen om te reinigen en voldoende chemisch bestendig zijn, Viton, FFKM (Kalrez), EPDM
    En dan natuurlijk of ze Normal open of Normal closed zijn is ook van belang.
    Het nec plus ultra zijn natuurlijk de deze maar redelijk duur!!!

• Ik lees bij Tameson dat die op 24V DC werken.

Schaf dan ook een bijhorende voeding aan.

Op welke manier ga je de ventielen sturen?

Ik heb beroepshalve eens een sturing moeten maken voor het vullen van houtbeitsen.

Die vertonen hetzelfde probleem als met bier, namelijk schuimvorming tijdens het uitvullen.

Is het voor verkoop? Dan moet alles geijkt zijn. Dagboek bijhouden met sg en welk volume/gewicht je uitgevuld hebt.

In dat geval moet je ook het s.g. op een geijkte balans en met een geijkte densimeter.

Aangifte van uw balansen daarvan bij het Min. v Econ. Zaken...

Bewaar ook goed alle ijkrapporten van alle toestellen die u gebruikt.

Daarna kan je uitvullen op gewicht ipv op volume.

De uitvulinstallatie was met een zgn. "ondervulling" (buisje tot op de bodem van de recipient) om schuimen te voorkomen.

Op 90% van het vulniveau moest de pomp overschakelen naar een langzamer niveau (ivm responstijd van de balans).

Je kan ook uitvullen op "niveau" (de hoogte van de drank in de fles), maar daar zullen andere forumleden wellicht info over kunnen geven.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.