Themadegustatie Brouwfouten - zaterdag 1 juni - OBAD Diest

There are 15 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik maak even reclame voor de volgende activiteit van onze bierproeversvereniging OBAD. Tekst van hun uitnodiging hieronder. Ik ben lid en heb al ingeschreven. Niet-leden kunnen inschrijven vanaf 21 mei.

Brouwfouten... Wellicht het meest interessante en nuttige onderwerp voor een proeverij. Hoe vaak gebeurt het immers niet dat men bij het proeven van bier merkt dat er "iets" niet volledig klopt?

Zo'n proeverij organiseren is echter niet bepaald gemakkelijk. We komen af en toe wel eens een flesje tegen met een brouwfout, maar hoe vinden we dan voldoende flessen van dezelfde "foute" batch voor een degustatie, en hoe weten we dat de fout inderdaad in die flessen zit vooraleer we ze op de degustatie opentrekken? Daarom gingen we op zoek naar laboratoria en opleidings- of onderzoekscentra, en zo hebben we ook iemand gevonden.

Onder leiding van Dylan Verduyn van Siris About Beer reiken we tijdens deze degustatie de informatie aan van wat er precies kan misgaan. We leren hoe we de foute smaken kunnen herkennen, en waaraan de fout ligt. Dit is wellicht iets dat de hobbybrouwers onder ons kan interesseren, maar evengoed iedereen die wel eens een glas bier drinkt en wil weten of het wel volledig juist zit.

Tijdens deze degustatie zal er gewerkt worden met "smaakampullen" die telkens de geïsoleerde brouwfout bevatten, en die worden toegevoegd aan telkens hetzelfde neutrale bier. Op die manier kunnen we perfect vergelijken tussen de juiste en de foute smaak.

Onze gastspreker brengt bovendien ook heel wat uitleg mee, en iedereen krijgt een informatieboekje over de besproken fouten.

Zo'n soort speciale proeverij kost natuurlijk nogal wat. Maar O.B.A.D. neemt sowieso de helft van de kostprijs voor de leden op zich.

Extra voordeel : na afloop van de proeverij zorgt de club bovendien voor enkele lekkere bieren op vat, om de slechte smaak door te spoelen. Oók op onze kosten!

Schrijf dus snel in voor deze proeverij, want dit is een unieke kans. Leden krijgen de eerste kans. De inschrijvingen voor niet-leden worden pas op 21 mei geopend.

Praktisch :

Datum : zaterdag 1 juni 2019, 20u

Plaats : ‘t Molenhuis, Dorpsstraat 45, Molenstede (Diest)

Prijs leden : € 20 ; prijs niet-leden : € 45

Op voorhand inschrijven via obad@telenet.be

http://www.obad.be/

• Zoals beloofd een kort verslagje van deze activiteit van onze lokale bierproeversvereniging OBAD. Gastspreker was Dylan Verduyn van Siris About Beer.

https://sirisaboutbeer.com/

We proefden 6 neutrale pilsjes (Cara-pils) waaraan telkens een off-flavor was toegevoegd via een concentraat dat met de pils gemengd werd. De 50 aanwezigen konden dan proeven en proberen te benoemen over welke brouwfout het telkens ging.

Dit was geen makkelijke opgave: je proefde wel dat er iets in de pils zat, het verschil met de gewone pils was wel duidelijk maar welke geur en welke smaak, de meeste aanwezigen hadden het daar toch wat moeilijk mee. Soms was het gewoon echt vies, soms zelfs een beetje aangenaam. Ik kon zelf maar 2 van de 6 brouwfouten echt benoemen.

Een boeiende avond, heel aanschouwelijk en met enthousiasme gebracht. De eerste keer in mijn leven dat ik bewust betaald heb voor slecht bier. Gelukkig bood OBAD ons na de proeverij een paar fantastische bieren van het vat aan om de Cara door te spoelen.

Ik heb het boekje van de activiteit met de uitleg over de 6 meest voorkomende brouwfouten ingescand en samengevoegd tot 1 pdf, maar zelfs na comprimeren en verkleinen is die veel te groot om te uploaden. Daarom een link naar het document in mijn Dropbox. Graag een seintje als je de link niet kan openen.

https://www.dropbox.com/s/dvb6…3u33/Brouwfouten.pdf?dl=0