Bottelgist bewaren

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik bewaar die gewoon in de koelkast. Beetje eruit strooien. Zakje oprollen, bovenkant, en elastiekje errond. Terug de koelkast in. Na een jaar koop ik er een nieuwe.

• Ik bewaar een pakje van in twee delen:
    Een klein deel (voorraad voor gebruik binnen de 6 maand) in de ijskast in een oud buisje van bruistabletten (vb van vitaminen) daar zit aan de boven kant in de dop desiccant in en sluit goed af, en dan blijft je korrelgist goed droog en neemt die absoluut geen vocht op.
    Ik neem wel telkens als het buisje leeg is een nieuw gebruikt bruistabletten buisje zo heb je steeds verse desiccant in de dop.

het andere deel van het pakje wordt terug vacuum verpakt in de ijskast voor later een nieuw buisje te vullen.
    Na 2 jaar wordt alles vernietigd en wordt de overschot aan bottelgist mee gekookt als ik opkeekwort maak als gistvoeding.

• Ja, zo doe ik het ook ongeveer. Probeer zo luchtdicht mogelijk de verpakking op te rollen en dan met een elastiek mooi afsluiten.

Verder bewaren in de koelkast. Nog geen problemen ondervonden.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Serge , staat er een beperking op de hoeveelheid gist die je toevoegt aan de wort voor gistvoeding ?

Je mag net zoveel toevoegen tot je net geen autolyse smaken krijgt in je bier.
    We spreek dan over oude gist mee koken in je wort waar je bier van maakt.
    Hoeveel dat is geen idee!! £
    (Ik zou zeggen gebruik niet meer grammen oude gist als gistvoeding dan dat de hoeveelheid gistvoeding die je normaal zou toevoegen, maar dit is evenzeer een wilde gok)
    En bij opkeekwort maakt het niet veel uit als je deze afgiet dan ben je de slechte smaak sowiso kwijt .
    Het verschil tussen gist meekoken en gistvoeding op bassins van gistcellen is dat de gistvoeding op basis van gistcellen enkel de celwanden bevat, dit in tegenstelling bij korrelgist mee koken dan ga je de gist cellen stuk koken en zal de inhoud van de gistcellen in je bier komen. En het is net de inhoud van de gistcellen die de autolyse smaken veroorzaakt.

• Serge , autolysesmaak krijg je toch pas nadat de stervende gistcel enzymen vrij maakt om e.a. af te breken en die afbraakproducten leveren het smaakje? Als je korrelgist kookt vind dat proces m.i. niet plaats.

ingo

Is het niet zo?
    De enzymen die instaan voor autolyse zorgen er voor dat de celwand breekt.
    Deze enzymen op zich zijn mede verantwoordelijk voor de smaakverandering in je bier.
    Maar ook de celinhoud op zich is een factor die zorgt voor smaak veranderingen in je bier oa de aminozuren die vrij in de cel aanwezig zijn die kunnen voor een umami smaak kan zorgen.
    Bij het koken van gist ga je de gistcellen stuk koken en komt dus de cel inhoud vrij
    Normaal gezien worden al of vele van deze producten opgebruikt als gistvoeding, maar je komt ook op een bepaalt moment op het punt van "Tropis te veel en te veel is trop". naar mijn inziens

bron: Complete Beer Fault Guide

• Is het niet zo?
    De enzymen die instaan voor autolyse zorgen er voor dat de celwand breekt.
    Deze enzymen op zich zijn mede verantwoordelijk voor de smaakverandering in je bier.
    Maar ook de celinhoud op zich is een factor die zorgt voor smaak veranderingen in je bier oa de aminozuren die vrij in de cel aanwezig zijn die kunnen voor een umami smaak kan zorgen.
    Bij het koken van gist ga je de gistcellen stuk koken en komt dus de cel inhoud vrij
    Normaal gezien worden al of vele van deze producten opgebruikt als gistvoeding, maar je komt ook op een bepaalt moment op het punt van "Tropis te veel en te veel is trop". naar mijn inziens

bron: Complete Beer Fault Guide

Ok, ik had het denk ik niet meer helder, was in de veronderstelling dat de afbraakproducten voor de autolysesmaak zorgen, niet de celinhoud "an sich".

Deze is lezenswaardig:
    https://www.extension.iastate.edu/wine/yeast-autolysis-0

ingo

• Stom vraagske, maar zou je met die overschot niet gewoon een brood kunnen bakken? Dan ben je van dat restje af.

Dit gezegd, àls ik bottelgist gebruik (meestal vergeet ik dat) dan rol ik dat pakje weer strak op en doe er een stukje plakband rond. Daarna gewoon terug in de koelkast.

natuurlijk kan je biergist gebruiken ipv bakkersgist in brood.

• Aansluitend op dit topic:

ik bewaar mijn korrelgist in een afzonderlijke frigo (op 5°C). Door elektriciteitswerken heeft die frigo vorige week - zonder mijn weten - 3 dagen afgestaan. De temperatuur was intussen opgelopen tot 22°C. Daarna de frigo weer aangezet.

Mijn vraag: gist die van 5 naar 22° gaat en daarna terug naar 5; zou ik het riskeren die gist nog te gebruiken? Of is het voor de vuilbak?

• Ik heb verleden week dinsdag gebrouwen en mijn gist was 2 jaar over datum (danstar nottingham)

Die zat in de frigo in mijn tuinhuis maar heeft verleden jaar meer niet aangestaan dan wel , dus temperatuur zal wel hoog geweest zijn

In 3 dagen was mijn bier uitgegist maar weet niet of dit iets kan doen aan de smaak

• Aansluitend op dit topic:

ik bewaar mijn korrelgist in een afzonderlijke frigo (op 5°C). Door elektriciteitswerken heeft die frigo vorige week - zonder mijn weten - 3 dagen afgestaan. De temperatuur was intussen opgelopen tot 22°C. Daarna de frigo weer aangezet.

Mijn vraag: gist die van 5 naar 22° gaat en daarna terug naar 5; zou ik het riskeren die gist nog te gebruiken? Of is het voor de vuilbak?

Gewoon gebruiken, tijdens het transport van korrelgist wordt er ook niet naar de temperatuur gekeken.