spelt saison met rogge

There are 8 replies in this Thread. The last Post () by janmetdepet.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Een maand of wat geleden brouwde ik mijn zoveelste saison , waar ik nog steeds naar verfijning en verbetering blijf zoeken. Deze keer was mijn recept geïnspireerd op volgende zeer boeiende blog : http://www.browneandbitter.com…-spelt-saison-recipe.html . Ik voegde aan dit recept nog ongeveer 10% rogge toe en zo'n 5% haver. Als gist gebruik ik een zelf opgekweekte mengeling van blaugies ( saison d'epeautre) en saison dupont , ongeveer 50/50..

Brouwen zeer vlot verlopen en botteling en carbonisatie ook, maar de eerst proevers hebben een wel zeer uitgesproken "gerookte" smaak..nochtans geen rookmout gebruikt noch overdreven lang gekookt of licht verbrande kook.. niks van dat alles.. en toch een felle rookgeur en vooral gerookte smaak.. Alhoewel best een prima bier, ben ik verrast van deze uitgesproken " barbecue" smaak.. Waar komt die vandaan ? Van de rogge ? Van de Spelt ? Mij voorlopig een raadsel... graag jullie mening

• Misschien een "herverpakking" van moutleveranciers...? Schijnt dat het regelmatig gebeurd dat oudere mouten herverpakt worden in "nieuwe" zakken, misschien rookmout mee "herverpakt" in de hoop dat het niet aan "het licht" komt, wie weet in deze "op winst bejegende" tijden...?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Misschien een "herverpakking" van moutleveranciers...? Schijnt dat het regelmatig gebeurd dat oudere mouten herverpakt worden in "nieuwe" zakken, misschien rookmout mee "herverpakt" in de hoop dat het niet aan "het licht" komt, wie weet in deze "op winst bejegende" tijden...?

Nochtans niks speciaals geroken aan die roggemout (overigens geen chocolademout ofzo) .. was zakje van 1 kg van dingemans, denk ik..

• Van roggemout krijg je ook geen rooksmaak, spelt ook niet. Ik zou dan eerder aan de gist(en) denken, Saison gisten zijn nu niet bepaald smaak neutraal, zoals dat ook hoort.

Zat ik ook net te denken, na nog een proevertje van het bewuste bier.. vlak na een grosze bertha van brussels beer company.. plotseling herkende ik in die kruidnagel ( clove ) smaak van een weizen de smaak die ik bedoel, alleen 10 keer heftiger, wat dan bij mijn papillen een peperige, gerookte smaakervaring geeft.. herinner me ook dat ik dit bier sterk overpitchte met gistslurry omdat ik twijfelde aan de levendigheid van de gistslurry na meer dan een maand in de frigo.. vergistingstemperatuur ook vrij laten oplopen..

Dat lijkt me in de richting te komen van mijn smaakbeleving.. toch gek hoe je zintuigen je kunnen mis/verleiden..

ben nog niet geheel overtuigd, maar dit lijkt me tot nog toe de meest plausibele uitleg.. hebben jullie ook al van die momenten gehad van zintuigelijk bedrog of sterke smaak en geurwisselingen ? Als ik bijvoorbeeld een oude geuze drink, ruikt en smaakt alles wat ik daarna drink gedurende uren gegarandeerd heel anders dan gebruikelijk..

• Wat smaken aangaat zijn de Saison gisten best wel complex. Vooral als de vergisting bij hoge temperaturen verloopt. De blaugies ken ik niet, of mijn geheugen laat mij in de steek.

Maar de Dupont zit hier in de vriezer en die heb ik kort geleden voor het eerst gebruikt. Met onder andere een 12,5% roggestort een wintersaison gebrouwen. Heel lekker, maar geen rooksmaak. Wel is die redelijk koel (20 graden) vergist omdat er nog een ander bier in de gistkast stond.

Maar met proeven, de ene dag is de andere niet, en wat heb je gegeten en gedronken voor je ging proeven. Alles heeft wel zijn invloed.